• Björklöven

2-åring som vägrar sova på dagen!! Hjälp sökes.

Har en 2-åring som INTE vill sova på dagen när han är hemma. På dagis är det inga problem och sova. Och för natten är det  inte heller några problem. Någon som känner igen detta??

Efter lunch går vi och lägger oss och läser böcker, ca 10-15 minuter sedan när det ska sovas gör 2-åringen ALLT för att INTE sova. Har ibland fått ”hålla” i för att han ska sova. Han blir ledsen men somnar efter ett tag.

Att sova i vagnen på dagen funkar perfekt, ca 10 minuter i vagn och han sover som en stock!! Men det är ju inte alltid det passar att sova i vagn, inte minst när det är-20C ute. Har provat att köra med vagnen inne men det funkar INTE.

Nyligen fick 2-åringen ett syskon och saken har bara blivit värre. Det går INTE. När 2-åringen var bebis hade han kolik i 3 månader vet inte om detta har med saken och göra men han har alltid varit besvärlig att lägga.

Har även funderat på att ”gå tillbaka” med att ge honom lite välling på lunchen för att se om det funkar?

Jag tar hemskt gärna emot tips och ideèr hur ni andra har gjort.

Tack på förhand

• Svar på tråden 2-åring som vägrar sova på dagen!! Hjälp sökes.
  • Vickan I

Men måste han sova hemma då? Vår kille sover fortfarande på dagis men inte hemma sedan länge.

• gullan83

men va händer om ni låter han slippa sova middag hemma?? det är ju ett annat tempo på dagis än hemma

• cosinus

Men många 2-åringar slutar ju sova på dagen? Det är heller inte ovanligt att barn sover på dagis där tempot är högre men inte hemma.

Vad händer om han får vara vaken?

• Whitetrash86

men varför MÅSTE han sova? Han behöver väl inte det längre helt enkelt.. du kan ju inte tvinga ett barn att sova. Han börjar ju bli så pass gammal nu också att han troligen inte behöver sova på dagen längre.. även om han gör det på dagis pga stimulansen som finns där.

• Acelise

Låt honom vara vaken! Varför "hålla fast" honom??

Att han fått syskon nyligen påverkar också såklart hans känslor och tankar. Han kanske är rädd att han glöms bort om han somnar, känner att han missar närhet och trygghet till er som föräldrar etc.

Säg till honom att ni förstår att han inte vill sova, att han själv kan säga om han vill sova och låt honom istället vara vaken. Om han bara får chansen att vila/varva ned någon gång mitt på dagen (d.v.s att han inte aktiveras HELA dagen), så kan han reglera det där själv.

Många 2-åringar slutar sova på dagen... 

• Kicks71

Kanske dags för nästa steg i utvecklingen mot att inte sova på dagen, och den utvecklingen är ibland en process som startar tidigare än man trodde... vi hade lika med de två första. Man gör allt i sin makt för att de ska sova på sin vanliga tid för man vill att rutinerna ska flyta på som de alltid gjort.

Min erfarenhet är att det varit lönlöst att kämpa om sömn, utan hellre tagit en lugn mysig stund den tiden, läst sagor, tittat på TV i soffan. För oss har det sett ut på följande sätt under den här omställningstiden:

1. Inte somnat alls på dagen, har istället somnat väldigt tidigt på kvällen
    2. Somnat sent på eftermiddagen istället - bara fått sova max 20 minuter för att kvällen ska bli bra
    3. Sovit sin vanliga tid på dagen bara vissa dagar, och ibland flera dagar i sträck beroende på aktiviteter

• principessan

Titta på film kanske kan vara ett alternativ!? Min somnar till film om han är trött.

• AW76

Låt honom vara vaken då! Han vill/kan ju uppenbarligen inte sova, varför tvinga honom? Min dotter slutade sova på dagen när hon var 1 år o 10 månader. Vissa slutar tidigare än så. 

Det här är ett solklart exempel på att DU vill att han ska sova för att det är skönt med en paus. Men du måste följa barnet i detta, låt honom vara uppe! 

• emelyaus

han kanske inte är trött? han kanske inte fått aktivera sig som på dagis?
    prova att gå ut och lek i 2 tim före lunch, sen sovstund.

• Taitas

Säger som de andra, skippa tuppluren.

Min stora slutade med vila på dagen strax före två år, han ville inte sova och det var ingen ide att bråka om det så vi slutade med det.

• frufri

Min dotter slutade sova på dagen strax innan hon fyllde 2. Varför tvinga??

• Maxbox
    frufri skrev 2012-02-05 23:27:15 följande:
    Min dotter slutade sova på dagen strax innan hon fyllde 2. Varför tvinga??
    Vår son slutade också strax innan två års ålder. Låter lite tokigt att försöka tvinga honom.
    Helt klart en annan sak på dagis än hemma.
  • xXMaLoXx

Måste man tvinga barnet att sova, så är han eller hon inte tillräckligt trött för att sova. Våran tvååring sover inte varje dag, det går efter aktivitet och behov. Sen är det en övergångsperiod när de börjar avveckla sin dagslur, de blir lite tröttare mot kvällen.

På förskolan sover han oftast, men där är det ett helt annat tempo än hemma.

Ni kan väl ta en liten stund på dagen då ni varvar ner lite, med en bok eller annan lugn aktivitet. På så vis får han ju lite vila fast han nödvändigtvis inte sover.

• Equal

Min 2 åring sover varken hemma eller på förskolan, varför tvinga ett barn att sova?

• anyXX

Min dotter slutade sova på dagen när hon var ca 2,5. Eftersom vi ville ha kvar vilan köpte vi en bärbar dvd-spelare som vi satte i hennes spjälsäng. Det är 1,5 år sedan och vi gör fortf så... ibland somnar hon men oftast inte. Dock är det skönt för både oss och henne att ha den pausen mitt på dagen.,

flicka 2008 & pojke 2010
  • Maxbox
    anyXX skrev 2012-02-13 20:07:03 följande:
    Min dotter slutade sova på dagen när hon var ca 2,5. Eftersom vi ville ha kvar vilan köpte vi en bärbar dvd-spelare som vi satte i hennes spjälsäng. Det är 1,5 år sedan och vi gör fortf så... ibland somnar hon men oftast inte. Dock är det skönt för både oss och henne att ha den pausen mitt på dagen.,
    Ja, jag skulle gärna önskat att sonen fortsatte vila på dagen, men då hade det inneburit kvällar där han var vaken senare än oss vuxna.
Svar på tråden 2-åring som vägrar sova på dagen!! Hjälp sökes.