• första pyret

svider i underlivet efter förlossning

Jag har precis slutat blöda efter frlossningen och nu svider det i underlivet, inte hela tiden men vissa stunder kan det liksom sticka. Kan det bero på att man är torr i slemhinnorna? vad gör man åt det isf? 

skulle gå promenad o det stack o sved för varje steg jag tog :(

• Svar på tråden svider i underlivet efter förlossning
  • Coyote

Torra slemhinnor är vanligt. Har du stygn kvar så kan det dra lite i dem. Är du torr kan du prova att smörja med lite olivolja och se hur det känns då. När man ammar är alla slemhinnor lite torrare. Men det gör inte ont?

• stjierna

Något som är grymt skönt och effektivt är ACO Alsollösning (mot vätskande sår)! Den bedövad kliandet plus skyndar på läkningen.. Jag är den evigt tacksam ;)

• första pyret

jag har stygn kvar men de sitter längre bak, det svider längst fram, känns nästan som om det skulle sitta nån träflis eller nåt... 

• Coyote
    första pyret skrev 2012-02-05 22:26:09 följande:
    jag har stygn kvar men de sitter längre bak, det svider längst fram, känns nästan som om det skulle sitta nån träflis eller nåt... 
    Det låter ju som att det skulle kunna vara torra slemhinnor, om det bara svider när du rör på dig. Hur är det när du kissar? Svider det bara, eller gör det ont också? Luftar du ofta? När man gått med binda länge så kan man ju bli lite irriterad i underlivet.
  • ToK

För mig sved det jättemycket men speciellt när jag kissade. Det gjorde det nog i 8 veckor så därför kissade jag alltid "upp och ner", alltså nästan la huvudet i golvet medan jag satt på toaletten. Det kändes lite bättre då. Det visade sig att jag hade avskavd hud inne i slidan, typ som när man bränt knäna när man ramlat och glidit på hårt undelag du vet. Jag fick en bedövningssalva och strax efter det läkte det. Kunde i alla fall inte ha sex på minst 12 veckor efter förlossningen men sen blev det bättre.

• SannaM

Jag hade några granulom där nere, som  röda vävnadsgrejer som blivit av att slemhinnor sytts lite fel. Tydligen ganska vanligt. De sved mest när jag rörde mig, stod upp länge osv. Sitta, kissa osv inga problem. Var och skar bort dem för två veckor sen, då hade jag haft dem 4 mån... nu ska det bara läka också.

Svar på tråden svider i underlivet efter förlossning