• Anonym (Sarah)

Declawing hos katt?

Vi köpte ny soffa i höstas, och tack vare vår 5-åriga hankatt är den helt sönderklöst på sidorna, redan... Blir så jäkla less! Han har klöspelare och klösträd, så han borde inte gå på inredningen? Han är på mattor och sånt också och jag orkar inte ha det såhär mer!! Skitkul att spara ihop till en ny dyr soffa som han sätter klorna i direkt...

Jag älskar verkligen katten. Köpte honom när jag flyttade hemifrån, och han är min lilla bebis. Men såhär kan vi inte ha det. Min fästman är HELT galen och vill avliva honom om han inte ger sig. Vi har provat att spruta vatten, skrika, springa mot honom men han fattar ändå inte...

Läste om såkallad Declawing, när man opererar bort klorna på katten. Visst skulle det kunna vara något? Verkar vara vanligt i USA, men inte här i Sverige. Var kan man hitta någon som genomför operationen? Är det någon som låtit operera sin katt? Tips tack!   

• Svar på tråden Declawing hos katt?
  • Sannive

Declawing är djurplågeri! Jag hoppas verkligen att du inte hittar någon veterinär som är idiot nog att utföra detta ingrepp på er katt. Fy fan!

Köp kattmyntaspray och spraya på era klösbrädor.

När katten går på soffan lyfter du upp er katt och sätter ner honom bestämt vid klösbrädan, beröm honom när han klöser på just brädan.

Skräm inte katten när han går på soffan, det gör honom bara ännu mer osäker.

• AA2012
    Anonym (Sarah) skrev 2012-02-06 07:28:14 följande:

Tack för ett trevligt svar! dock tror jag inte riktigt på det där med dofterna, soffan borde liksom lukta som oss vid det här laget... Men vi ska försöka mer. Fler klösträd kanske vore något! Vi har ett i vardagsrummet redan, där vi är mest, men fler ska inhandlas.

varför tror du inte på det? du ber om råd och tips för att din älskade katt ska sluta klösa.......när du får ett tips så avfärdar du det innan du ens testat det............varför avfärdar ett råd som kanske kan lösa ditt problem???????? testa det, avfärda sen om du vill.....så länge du inte har testat så vet du inte!!!!!!
  • Ståaldrigstill

Ledsen om jag var otrevlig. Om du bett om tips på hur du skulle få katten att sluta hade du förtjänat seriösa svar. Någon som ber om tips på hur de ska lemlästa sitt djur gör mig bara förbannad!

• Anonym (Kattpsykologi)
    Anonym (Sarah) skrev 2012-02-06 07:28:14 följande:
    Tack för ett trevligt svar! dock tror jag inte riktigt på det där med dofterna, soffan borde liksom lukta som oss vid det här laget... Men vi ska försöka mer. Fler klösträd kanske vore något! Vi har ett i vardagsrummet redan, där vi är mest, men fler ska inhandlas.

Så lite så, problem är ofta lättare att tackla om man lyckas räkna ut tänkbara orsaker till dem lycka till!
  • AA2012
    Ståaldrigstill skrev 2012-02-06 07:35:13 följande:
    Ledsen om jag var otrevlig. Om du bett om tips på hur du skulle få katten att sluta hade du förtjänat seriösa svar. Någon som ber om tips på hur de ska lemlästa sitt djur gör mig bara förbannad!
  • Anonym

hmmm..

declawing hos katt skapar ett jävla liv.

men könsstympning på pojkar är okej

spacad värld.

• Irit
    Anonym skrev 2012-02-06 08:05:43 följande:

hmmm..

declawing hos katt skapar ett jävla liv.

men könsstympning på pojkar är okej

spacad värld.

Hur många här på familjeliv tycker att det är okej då? Har sett många trådar om omskärelse, och de allre flesta verkar ju inte tycka att det är helt okej.

TS - Om ingenting av alla tips går, så blir det nog bäst att försöka skaffa ett nytt hem åt katten så att den kan få vara ute.. Även om ni inte kan ha den kvar så behöver ni ju inte avliva den!
  • Min egen

Det med doft tror jag inte på heller, även om det verkar logiskt.
    Vi har samma problem med mina katter. Ny soffa, som stod i vårt vardagsrum utan att vi använde den. När den ställdes upp va katterna på den direkt! Dom har nästan klöst upp hela sidan. Inte så kul. Nu får dom inte vara i v-rummet själva. Tråkigt men det är det enda som funkar här.

• QueenObscene

Declawing är grymt djurplågeri och görs inte i sverige.
    Du kan inte älska din katt om du är villig att låta den genomlida den fruktansvärda smärtan av avklippta tår i veckor, infektionsrisk och att inte kunna klösa vilket är högst naturligt.
    Älskar man sin soffa mer än katten så bör man omplacera katten till någon som inte vill tortera den på ett sådant fruktansvärt sätt.

Vad är det för fel?! Klipp klorna istället, tar några sekunder i veckan och gör inte ont! Katten kan fortfarande klösa och det gör inte lika stor skada på möbler.

• QueenObscene

Skaffa en stor klöspelare också, testa feliway (apoteket) och skrik inte åt kattstackaren, det hjälper inte som ni säkerligen märkt.

Svar på tråden Declawing hos katt?