Inlägg från: Ellikapellika |Visa alla inlägg
  • Ellikapellika

Ni med tygblöjor titta hit - behöver hjälp!

Vi har kört med sidoknäppta tygblöjor i pocketmodell.
    Sidoknäppta för att vi tyckte att de var mindre klumpiga än frontknäppta.
    Antingen med naturmaterial invändigt, bomulls eller bambuvelour så att barnet känner när det kissar,att det blir blött. Eller med fleece/fuskmocka invändigt som håller barnet torrt.
    Oftast har vi valt fleece/fuskmocka på dagis eller när vi inte kan byta på en gång efter kissning.

Som inlägg har vi använt bambuinlägg i kombination med en vanlig microfiberstädtrasa, då håller det för en större kissmängd.
    Bambu är bra, det suger och håller en större mängd vätska än bomull.

Vi har alltid tvättat blöjorna med handdukar/lakan/annan 60 graders tvätt. Ca varannan dag körde vi en maskin.
    Vi föredrog pockets framför allt-i-ett eftersom man själv kan anpassa mängden inlägg man behöver + att de torkar fortare.
    Vi har haft fler inlägg än pocketskal då skalen torkar fortare än inläggen.

• Ellikapellika

Knapparna slits inte. I alla fall inte på blöjor med bra kvalitet. Hur det är med knappkvaliteten på de där billiga Kina-importerade blöjorna vet jag inte, bara att lamineringen släpper på en del av den.

Kardborren slits, men det tar rätt lång tid innan den är obrukbar.
    Jag gillar inte kardborre för jag glömmer att knäppa den när de ska tvättas och då fastnar den i annan tvätt.
    Har man ett knubbigt barn kan kardborren skava på magen.

• Ellikapellika

Vi har använt Knickernappies, Wanoo och Babyheaven.
    Vi hade Swaddlebees i början men tyckte de var för smala över rumpan på våra barn.

Bumgenious är populära blöjor och jag tror säkert de funkar bra.
    Vi tyckte frontknäppta var för klumpiga dock så vi valde som sagt sidoknäppta.
    Sen är det smart att tänka på att om barnet ska börja på dagis och ha tygblöjor där så är det vettigt att köra på samma märke för att underlätta för personalen.

Svar på tråden Ni med tygblöjor titta hit - behöver hjälp!