• Sötisa

Ta tillbaka sin tjänstledighetsansökan?!

Vet inte om detta är just rätt forum för frågan men hoppas på att någon vet. Jag jobbar idag heltid och är sugen på att börja studera till hösten ett pr och vill därför begära tjänstledigt vilket jag har rätt till. Jag har förstått att arbetsgivaren kan förhala frågan ett tag om det i te skulle passa men att efter 6 månader har man lagen på sin sida, därför skulle jag behöva begära ledigt nu svart för att börja studera till hösten. Jag vet inte förrän i juni om jag kommer in på skolan och om jag inte skulle göra det så måste jag ju fortsätta på mitt arbete, har jag rätt att ändra min ansökan då eller kan det vara så att det kommer glappa några månader? Någon som vet???? Vill ju gardera mig så jag inte står inkomstlös till hösten..

• Svar på tråden Ta tillbaka sin tjänstledighetsansökan?!
  • Elaifiknow

Du kan ju skriva "Ansöker om tjänstledigt för studier under förutsättningen att jag blir antagen" eller nåt åt det hållet. Då har du garderat dig.

• Sötisa

Jaha, och sen är det upp till min arbetsgivare att godkänna den förfrågan? Skriver man en ansökan själv? Jag trodde det diskuterades eller att det fanns mallar.
    Tack för svaret!

• Elaifiknow

Jag har aldrig sett några mallar, men det kanske finns? Min chef och jag knåpade ihop en själva, men det är några år sedan nu

Självklart är det bäst om du diskuterar det hela med din chef först - du ska ju inte bara posta ett "kravbrev" Det trodde jag var underförstått.

• Sötisa

Nej kravbrev är ju inte aktuellt:) Jag jobbar på en liten arbetsplats där vi är tre heltidstjänster, det ända kruxet är att en av oss just sagt upp sig och den andra vill också ta tjänstledigt till hösten så det kommer nig som en chock att de kommer behöva tre nya på en gång.. Därav tror jag att det kan bli svårt att komma fram till en bra lösning som gynnar min arbetsgivare öht. Tyvärr. Och då är det bra att veta vad jag enligt lag har rätt till och inte ifall något skulle krångla..

• Linda5

När jag var tjänstledig för att prova annat jobb sa facket att tjänstledighet vid studier och graviditet hade man bara 1 månad på sig att häva men jag som var på annat jobb fick inte gå tillbaka innan tjänstledigheten löpt ut (pga min vikarie ville vara kvar).
    Kolla detta med ditt fackförbund.

• Ms H

Som jag tolkar lagtexten (jag är ingen expert på något sätt, bara googlade fram den och läste) så kan arbetsgivaren förskjuta ledigheten längre än sex månader.

"5 § Är eller brukar arbetsgivaren vara bunden av kollektivavtal beträffande den kategori som arbetstagaren tillhör och vill han att ledigheten skall taga sin början senare än sex månader efter arbetstagarens framställning, fordras samtycke till uppskovet av den berörda lokala arbetstagarorganisationen eller, om frågan hänskjutes till centrala överläggningar, av vederbörande huvudorganisation på arbetstagarsidan. "

• jassikan
    Ms H skrev 2012-02-06 23:46:49 följande:
    Som jag tolkar lagtexten (jag är ingen expert på något sätt, bara googlade fram den och läste) så kan arbetsgivaren förskjuta ledigheten längre än sex månader.

"5 § Är eller brukar arbetsgivaren vara bunden av kollektivavtal beträffande den kategori som arbetstagaren tillhör och vill han att ledigheten skall taga sin början senare än sex månader efter arbetstagarens framställning, fordras samtycke till uppskovet av den berörda lokala arbetstagarorganisationen eller, om frågan hänskjutes till centrala överläggningar, av vederbörande huvudorganisation på arbetstagarsidan. "
    Ja, arbetsgivare kan förhala det hela ganska länge.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.HTM

6 § Har arbetstagare ej fått påbörja sin ledighet inom två år efter det att framställning gjordes, har han rätt att påkalla domstols prövning av frågan om ledighetens förläggning.

• sportpappa

Om arbetsgivaren bråkar så kan du säga upp dig. Jag skulle inte vilja jobba kvar på ett företag där de inte tillgodoser mina behov och önskemål (inom rimliga gränser så klart).

Se till att ha en öppen dialog med arbetsgivaren så borde det lösa sig på bästa sätt. Att jävlas med sina anställda tjänar de inte alls på.

• Sötisa

Tack för eta svar!
    Jag har ju också försökt att googla fram men tycker att det står lite olika om det med sex månader och om jag har förstått det rätt så kan arbetsgivaren förhala det längre än 6 mån om de har rätt grunder och fackets medhåll. Jag är inte fackligt ansluten, kan jag ändå kontakta den ifall det blir problem? Sen när jag läser närmre på tjänstledighetslagen så står det att arbetstagaren har rätt till tjänstledigt för "fackliga studier" , vad menas med det???

• Inversable
    Sötisa skrev 2012-02-07 13:22:06 följande:
    Jag är inte fackligt ansluten, kan jag ändå kontakta den ifall det blir problem? Sen när jag läser närmre på tjänstledighetslagen så står det att arbetstagaren har rätt till tjänstledigt för "fackliga studier" , vad menas med det???
    Du kommer inte att få någon hjälp från facket om du inte är medlem, medlemsavgiften är ju till för att bl.a. finansiera sån verksamhet. Med fackliga studier avses t.ex. att gå en kurs i facklig regi. Om du t.ex. är huvudskyddsombud på din arbetsplats så har du rätt till ledighet för att gå en kurs för huvudskyddsombud. Om ni är två som vill vara tjänstlediga samtidigt och bara en kan få tjänstledigt ska det vara den med lägst utbildning innan studierna som får tjänstledigt.
  • Sötisa

Tack för alla givande svar och nu passar jag på att fråga lite till. Om jag ansluter mig till fackförbund måste man varit medlem en viss tid om man behöver hjälp i nåt ärende? Jag jobbar idag på förskola och ska studera inredning, alltså två helt skilda saker, kan jag bli nekad tjänstledighet för det?
    Känner att detta är helt nytt för mig och vill ha lite mer kött på benen innan jag träffar min arbetsgivare. Lagen var så krånglig att förstå helt ut och det finns ju så mycket kunniga människor här:)

• singelmamma75

För studier ska du ansöka om studieledighet inte tjänstledighet.

Jag är studieledig på halvtid! Denna text skickade jag till min arbetsgivare i samband med min ansökan

I korthet så innebär studieledighetslagen, såsom jag har uppfattat den när jag läst igenom, att en arbetstagare har rätt att få studieledighet när man varit anställd i 6 månader hos en arbetsgivare. Man ska lämna in ansökan 6 månader i förväg. Arbetstagaren har rätt till behövlig ledighet, dvs på deltid, heltid och på de tider som anses behövas för att bedriva studier. Arbetsgivaren har rätt att skjuta på ledigheten i upp till två år. Efter studieledighet har arbetstagare rätt att återgå till ordinarie tjänst med samma arbetsuppgifter med en månads varsel.

På följande sida kan ni läsa mer utförligt om lagen:
    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1974:981

Du har också rätt att begära studieledighet på obestämd tid vilket ska framgå av din ansökan alternativt ett datum när du ska börja jobba igen.

Ring din arbetsgivare redan nu och prata om deet! Jag ringde i förväg och vi kom bra överrens innan jag skickade en skriftlig ansökan.

• cattus

ingen arbetsgivae vill ha överaskningar i sista sekunden. var ute i god tid, minst 6 mån i förväg eller direkt när du ansöker om utbildningen.

Svar på tråden Ta tillbaka sin tjänstledighetsansökan?!