• Nemi76

Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?

Det tar inte så många timmar att skriva ihop ett samboavtal så det måste inte bli så jättedyrt att anlita någon. Men om ni inte vill betala alls är mitt råd att ni läser igenom sambolagen, om den verkar OK så behöver ni inte göra något alls. Enligt sambolagen delar man upp allt gemensamt bohag samt gemensam bostad. Bilar, pengar, fritidshus osv delas inte upp utan tillfaller den som äger egendomen. Verkar det vara så ni vill ha det behöver ni inte göra ett jota. Om ni däremot har bostad och bohag som är gemensamt, eller bilar som är gemensamma och ni vill dela det på annat sätt så räcker det att ta en mall från nätet och använda den. Det enda ni behöver skriva är att sambolagen inte ska gälla er, så är det upp till er hur ni vill dela upp allt om ni nu går isär. Man kan även skriva i samboavtalet hur man ska göra bodelningen men det är inget måste, det räcker att skriva att sambolagen inte ska gälla er.

• Nemi76
    Ms H skrev 2012-02-07 12:26:18 följande:

Men vad är det ni vill skydda er emot? Samboatal är nämligen inte säkerskillt krångliga alls.

Det verkar som om TS är ute efter ett testamente och inte enbart ett samboavtal.

TS: I det långa loppet blir det inte dyrt att använda jurist med tanke på vad det kan kosta att inte använda jurister. 
  • Nemi76
    Ckillen skrev 2012-02-07 13:16:19 följande:
    Mm, det är väl därför de också kan ta betalat för att folk är rädda vad som händer annars. jaja.

Jag är en av de som tar betalt så jag klagar inte
  • Nemi76
    Ms H skrev 2012-02-07 13:47:03 följande:

(Har läst tråden)

Jag tänkte att om TS specificerar vad han/de vill ska regleras, så går det att utifrån det hjälpa vidare. Oavsett om man går till en jurist eller inte, så är det bra att tänka igenom vad det är man vill reglera i avtalen.  

Ja, absolut går det att hjälpa TS med lite mer fakta på fötterna
  • Nemi76
    Ckillen skrev 2012-02-08 11:35:35 följande:
    Vad händer om nån part hävdar att listan är förfalskad eller nån ur släkten vid ett dödsfall hävdar att listan är förfalskad och det inte är nåns namnunderskrift?

Vad säger rätten, det finns inga vittnen?
    Om någon av er hävdar att listan är förfalskad så måste denne visa att namnunderskriften är förfalskad, samma om släkten hävdar att listan är förfalskad.

Eller så ber ni vittnen bevittna era namnteckningar, det är som sagt inget krav men kan underlätta om du är orolig att någon ska hävda att era namnteckningar är förfalskade. 
Svar på tråden Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?