• Ckillen

Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?

Asså, har blivit sambo och behöver hjälp med att gå igenom vad som gäller och om vi behöver samboavtal eller ej. Samt i ett sådant läge skriva ett samboavtal om det nu behövs eller andra papper.

Sånt är ju viktigt. Men var man än tittar, även via banken eller privata företag så ska alla som ger dessa tjänster ha 1500 kr/ timme. Huuga.

Innebär det att bara de rika i samhället ska få möjlighet att ha säkerheten med avtal skrivna?
    Hur gör man om man är två unga personer som inte besitter den mängden pengar för att skriva ett papper och få lite juridisk hjälp?

• Svar på tråden Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?
  • Ckillen

Säker på att det är så enkelt. Finns det inte tonvis av saker man kan missa som newbie jurister i ett försök att skriva både samboavtal och att tolka sambolagen själva.

Det jag vill göra är att skydda min sambos egendom som hon tagit med från början till lägenheten utifall det skulle hända mig något.

Även om hon tagit med den själv och således borde ha äganderätten till den så är det ju inte säkert det blir så i slutändan om låt säga släkten kommer och börjar påstå att soffan t.ex. var införskaffad gemensamt.

Vart finns bevisen för det då? Hur ska hon bevisa det? Osv.

Finns många frågetecken.

• Ckillen

Verkar som om det finns mycket man kan göra fel och nystla sig in i. Mycket man inte heller har koll på.
    Men måste jurister kosta så mycket.

Blir till o spara.

• Ckillen
    Nemi76 skrev 2012-02-07 12:28:40 följande:
    TS: I det långa loppet blir det inte dyrt att använda jurist med tanke på vad det kan kosta att inte använda jurister. 
    Mm, det är väl därför de också kan ta betalat för att folk är rädda vad som händer annars. jaja.
  • Ckillen

Hmm,

tror nog det är en sån lista vi behöver.

Asså jag vill t.ex. skydda hennes soffa och flera stora saker. Räcker det att skriva en lista att sakerna är hennes enskilda egendom?

• Ckillen

Vad händer om nån part hävdar att listan är förfalskad eller nån ur släkten vid ett dödsfall hävdar att listan är förfalskad och det inte är nåns namnunderskrift?

Vad säger rätten, det finns inga vittnen?

• Ckillen
    Kjell2 skrev 2012-02-08 12:19:48 följande:
    Med absolut största sannolikhet skulle en domstol anse att listan är korrekt och gilltig.

Påskrivna avtal har väldigt högt bevisvärde i domstol.
    Så det du säger så skulle det ju vara väldigt lätt att kopiera nåns underskrift då och skapa falska avtal och sen processa med dem.
  • Ckillen

Jo jag vet att det är så. Men trodde juridiska dokument av den typen sambo, giftermål osv behövde större skydd så att säga än vanliga affärsöverenskommelser.

Men jag vet att de flesta har bara en namnunderskrift. Men låt säga att jag får för mig att sätta det hela i system och kopiera en massa underskrifter och sen hänvisa till avtal där jag ska inkassera pengar.

Svar på tråden Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?