• xolma

Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?

Måste lägga in en fråga om samboavtal som ni kanske har svar på. Om man nu skriver ett avtal själv, vad gör man sen? Ska det registreras någonstans som ett testamente? Ska man låta någon utomstående vidimera det? Hur gör man? :) Skriver bara ett papper och förvarar hemma?

• xolma

Ms H och BuoBä - tack för svar! Då var det som jag trodde, att man skriver och förvarar det själv. Jag och min sambo ska skriva ett om kontantinsatsen vi lade in i lägenheten då vi lade in olika mycket. Vi äger dock halva lägenheten var. Borde inte vara så svårt då att hitta en mall för detta.

• xolma

Ms H (kan inte citera från telefonen) - ja, vi kommer att betala lika mycket på lånen. En av oss har lagt in lite mer pengar än den andre och då kommer vi skriva att dessa pengar ska fördelas så att den som lagt ut mer får ut sin överstigande del. Vi är helt överens om det så det är ju skönt. I övrigt ska vi låta sambolagen gälla.

Ja, jag tänker också på att om man nu skulle göra slut så är det ju bra om det är ordnat. Jag har varit sambo tidigare, men bodde då i hyresrätt och det var tillräckligt jobbigt med allt som skulle delas upp och diskussioner om pengar. Slutade den gången med att jag gav upp och gick back ekonomiskt (han gick plus) men jag orkade inte bråka mer om det.

Svar på tråden Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?