• Anonym

familjerättdns uppgift?????

nu e det så att min sambo har ett barn sen tidigare på 4år..
    jag undrar vad familjerätten gör när föräldrarna inte kommer överrens utan att mamman tycker att det bara e hennes vilja man ska rätta sig efter även på våra veckor......
    vad gör dem i det här läget, ska dock tillägga att barnet mår bra å trivs bra hos båda föräldrarna???

• Svar på tråden familjerättdns uppgift?????
  • h8him

Familjerätten gör ingenting om inte föräldrarna ber om det. Man kan få hjälp med samarbetssamtal för att försöka hitta lösningar på de problem som finns i samarbetet kring barnet. Ingen blir tvingad till möten utan det är frivilligt.

• Anonym

Vill inte biomamman gå dit så händer ingenting.
    Kontakta en advokat för att få till ett juridiskt bindande samarbetsavtal.

Hon har ingen rätt att lägga sin näsa i blöt om vad som ska göras eller vem som ska göra vad hemma hos er !

• h8him
    Anonym skrev 2012-02-06 15:24:47 följande:
    Vill inte biomamman gå dit så händer ingenting. Kontakta en advokat för att få till ett juridiskt bindande samarbetsavtal. Hon har ingen rätt att lägga sin näsa i blöt om vad som ska göras eller vem som ska göra vad hemma hos er !

Hur ska en advokat kunna skriva ett juridiskt bindande samarbetsavtal menar du?

Vill mamman inte gå till familjerätten så får pappan acceptera det eller stämma henne.

Självklart sköter var och en det vardagliga kring barnen under sin vecka. Men, tandläkar- och läkarbesök, utvecklingssamtal osv är det bara vårdnadshavare som får gå på om inte båda vårdnadshavarna gett sitt godkännande att någon annan är med.
  • Anonym

mamman hotar med familjerätten så fort pappan inte har samma åsikt

• Anonym
    h8him skrev 2012-02-06 15:30:34 följande:
    Hur ska en advokat kunna skriva ett juridiskt bindande samarbetsavtal menar du?

Vill mamman inte gå till familjerätten så får pappan acceptera det eller stämma henne.

Självklart sköter var och en det vardagliga kring barnen under sin vecka. Men, tandläkar- och läkarbesök, utvecklingssamtal osv är det bara vårdnadshavare som får gå på om inte båda vårdnadshavarna gett sitt godkännande att någon annan är med.
    Advokaten tar kontakt med mamman och via mail eller besök hos advokaten kommer man överens om vad som ska gälla på samarbetsavtalet! Sen när man hittat en ö.k skriver alla parter under och avtalet börjar gälla.

Utvecklingssamtal = båda vårdnadshavare + om tillstånd av den ena parten så får även styvförälder deltaga!
    Tandläkare, läkarbesök liknande får den vårdnadshavaren som har barnet hos sig se till att barnet kommer dit.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-06 17:08:29 följande:
    Hotar? Tycker pappan annat så är just familjerätten en bra instans att nå en överenskommelse där.
    Men det är frivilligt att gå dit så ingen kan hota med det!
  • h8him
    Anonym skrev 2012-02-06 17:13:41 följande:
    Advokaten tar kontakt med mamman och via mail eller besök hos advokaten kommer man överens om vad som ska gälla på samarbetsavtalet! Sen när man hittat en ö.k skriver alla parter under och avtalet börjar gälla.

Utvecklingssamtal = båda vårdnadshavare + om tillstånd av den ena parten så får även styvförälder deltaga!
    Tandläkare, läkarbesök liknande får den vårdnadshavaren som har barnet hos sig se till att barnet kommer dit.
    Jag tror du har blivit lite felinformerad. Man kan skriva juridiskt bindande umgängesavtal osv men något juridiskt bindande samarbetssamtal kan man inte skriva. Sen behöver givetvis inte en part gå med på den andres krav/önskemål och kan tacka nej till att skriva ett ev. avtal.

Nej, det krävs båda vårdnadshavarnas godkännande för att få delta i utvecklingssamtal osv. Tandläkar- och sjukvårdsbesök omfattas av tystnadsplikten så en person som inte har del i vårdnaden kan inte följa ett barn in till läkaren/tandläkaren utan båda vårdnadshavarnas godkännande. D
    Vem som ska ta barnet till läkare/tandläkare bestämmer vårdnadshavarna gemensamt. Vid gemensam vårdnad får båda gå oavsett vems tid med barnet som det är.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-02-06 17:08:29 följande:

Familjerätten är inget att vara rädd för. De kan inte tvinga någon till något, bara erbjuda frivilliga samarbetssamtal!
  • Anonym
    h8him skrev 2012-02-06 17:45:15 följande:
    Jag tror du har blivit lite felinformerad. Man kan skriva juridiskt bindande umgängesavtal osv men något juridiskt bindande samarbetssamtal kan man inte skriva. Sen behöver givetvis inte en part gå med på den andres krav/önskemål och kan tacka nej till att skriva ett ev. avtal.

Nej, det krävs båda vårdnadshavarnas godkännande för att få delta i utvecklingssamtal osv. Tandläkar- och sjukvårdsbesök omfattas av tystnadsplikten så en person som inte har del i vårdnaden kan inte följa ett barn in till läkaren/tandläkaren utan båda vårdnadshavarnas godkännande. D
    Vem som ska ta barnet till läkare/tandläkare bestämmer vårdnadshavarna gemensamt. Vid gemensam vårdnad får båda gå oavsett vems tid med barnet som det är.
    Nej jag har inte blivit fel informerad!  Jag och mitt ex har haft dialog via advokater + via mail till advokater för att få till ett samarbetsavtal då vi inte kan träffas och prata i samma rum!

Och tackar man nej till att skriva under ett avtal så kan det sluta med tvist under tingsrätten som fattar ett domslut!
    Som bonusmamma kan jag köra och följa med mitt bonusbarn till tandläkaren men h*n får gå in själv till läkaren!
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-02-07 13:50:08 följande:
    Nej jag har inte blivit fel informerad!  Jag och mitt ex har haft dialog via advokater + via mail till advokater för att få till ett samarbetsavtal då vi inte kan träffas och prata i samma rum!

Och tackar man nej till att skriva under ett avtal så kan det sluta med tvist under tingsrätten som fattar ett domslut!
    Som bonusmamma kan jag köra och följa med mitt bonusbarn till tandläkaren men h*n får gå in själv till läkaren!
    Begreppsförvirring!! Det heter samarbetssamtal och avtal (utan prefix). Juridiskt bindande _avtal_ om vå-bo-umg kan man bara skriva hos familjerätten (ofta efter samarbetssamtal). Advokater har inte mandat att godkänna avtal utan måste endera be familjerätten godkänna det eller sända det till domstol för fastställelse .... (om det är anhängiggjort som ett ärende där) ...
Svar på tråden familjerättdns uppgift?????