• Anonym (usch)

Vit beläggning i underlivet?

Har varit hos gyn säkert 10 ggr det senaste halvåret. Börjar bli riktigt trött på att vara där var och varannan dag.
    Har haft bakteriell vaginos återkommande ggr efter min förlossning. Fått både kåvepenin, dalacin, zidoval och flagyl mot min bakteriella vaginos. läkaren tog en odling, det visade bara streptokocker sist som jag åt flagyl mot.

Men fortsatte ha besvär, inte direkt att flytningarna lukta fisk längre utan mer klåda och torrhet, väldigt irriterat. Gyn trodde jag hade svamp nu ochrekommenderade pevaryl. Hjälpte tillfälligt. Nu har jag samma problem. Upptäckte idag att jag hade lite vit beläggning runt klitoris och blygdläpparna. nån som vet vad detta kan vara eller vad jag ska göra?

Ska göra ett cellprov om några veckor. Orkar inte med ett extra besök däremellan... tips och råd önskas :)

• Svar på tråden Vit beläggning i underlivet?
  • Hannah76

Låter som om det har blivit en ond cirkel.
    Antar att du fått massor med tips på hur du ska undvika svamp.

• Anonym

Svamp? Kanske att du ätit för mycket medicin så kanske dags att klara det utan och återställa kroppen i balans

• Anonym (usch)

japp 'är nog överbehandlad :(.. skitjobbigt är det..

det jag gör nu är att jag slutat raka mej, trimmar endast. sover utan trosor, använder bara bomullstrosor vivagkapslar, smörjer med olivoja och äter probiotikatillskott.

Nån som har nått annat tips?

• Anonym (s)
    mrsIce skrev 2012-02-06 16:06:05 följande:
    Sockerfri kost ska hjälpa har jag hört...
    Det hjälpte för mig. Inte en mirakelkur, men tillsammans med alla andra knep så var det det som slutligen gjorde att jag fick någorlunda kontroll på svampen.

Sista veckorna har den kommit smygande igen så smått. Jag tror att det har med årstiden att göra. Att man behöver långkalsonger när man går ut och att det inte är alltid är praktiskt möjligt att kränga dem av sig så fort man kommer in i värmen. Det blir nog rätt varmt och mysigt för de små svamparna. 
  • Anonym (usch)

Sockerfritt äter jag redan och har gjort sen många år. Och jag har aldrig haft svamp, förrän nu..
    Men det är säkert all behandling mot min BV som rubbat bakteriefloran.

Men nu rekommenderade ju gyn Pevaryl. Men ni som har haft svamp innan? Har pevaryl hjälpt långsiktigt eller är det bättre att försöka utan det?

Läste nånstans att olivolja kunde vara  bra, nån som provat????

• Anonym

Jag har aldrig blivit hjälpt av receptfria svampmedel och för stunden har receptbelagt hjälp sen har det komt tbx. Olivolja endast är min räddning

• Stålmamma

Har man ätit penicillin nyligen brukar svamp komma som ett prev på posten. fil youghurt mm brukar väl oxå lindra.

• Anonym (Linn)

Tvätta underlivet med filmjölk. Att du inte ska tvätta med något parfymerat vet du nog redan.

• Anonym (s)
    Stålmamma skrev 2012-02-06 19:51:19 följande:
    Har man ätit penicillin nyligen brukar svamp komma som ett prev på posten. fil youghurt mm brukar väl oxå lindra.

En anledning till att yoghurt lindrar klådan är att den är kylskåpskall. Fungerar även att badda med tvättlapp eller handduk doppad i kallt vatten!

Och jag håller med om penicillin där. Det borde verkligen vara en ytterligare anledning till att begränsa antibiotikaanvändningen. Ibland är det väldigt bra att ha naturligtvis, men att få en penicillinkur bara "för säkerhets skull" när det egentligen inte hade behövts och så behöva plågas av svamp i många månader efteråt: Aldrig mer!
Svar på tråden Vit beläggning i underlivet?