• Anonym (usch)

Vit beläggning i underlivet?

Har varit hos gyn säkert 10 ggr det senaste halvåret. Börjar bli riktigt trött på att vara där var och varannan dag.
    Har haft bakteriell vaginos återkommande ggr efter min förlossning. Fått både kåvepenin, dalacin, zidoval och flagyl mot min bakteriella vaginos. läkaren tog en odling, det visade bara streptokocker sist som jag åt flagyl mot.

Men fortsatte ha besvär, inte direkt att flytningarna lukta fisk längre utan mer klåda och torrhet, väldigt irriterat. Gyn trodde jag hade svamp nu ochrekommenderade pevaryl. Hjälpte tillfälligt. Nu har jag samma problem. Upptäckte idag att jag hade lite vit beläggning runt klitoris och blygdläpparna. nån som vet vad detta kan vara eller vad jag ska göra?

Ska göra ett cellprov om några veckor. Orkar inte med ett extra besök däremellan... tips och råd önskas :)

• Svar på tråden Vit beläggning i underlivet?
  • Anonym (usch)

ja för mkt antibiotika är ingen bra idé alls, dock hade min BV vandrat uppåt och ömmande fruktansvärt över livmodern. men enligt läkaren skulle flagylen vara väldigt svampvänlig...

förresten kan svamp göra ont? känns som om hela underlivet ömmar :(

• Anonym (Linn)
    Anonym (usch) skrev 2012-02-06 20:31:41 följande:

ja för mkt antibiotika är ingen bra idé alls, dock hade min BV vandrat uppåt och ömmande fruktansvärt över livmodern. men enligt läkaren skulle flagylen vara väldigt svampvänlig...

Ja det kan liksom "bränna" och svida.
  • Anonym (s)
    Anonym (usch) skrev 2012-02-06 20:31:41 följande:

Japp! På mig brukar det klia som sjutton och jag kan bara röra vid slemhinnorna om jag har rejält mycket olja på annars gör det jätteont.
  • Anonym (usch)
    Anonym (s) skrev 2012-02-06 20:47:03 följande:
    Japp! På mig brukar det klia som sjutton och jag kan bara röra vid slemhinnorna om jag har rejält mycket olja på annars gör det jätteont.
    ungefär samma känsla, käänns som om hela jag spricker asv torrhet :(,, blääääää
  • Anonym (....)

Det kan vara Lichen Sclerosus. Det kan ge pigmentförändringar och orsakar irritation. Det är en kronisk inflammation som hålls i schackt med kortisonkräm. Man hittar det med biopsi så det är bra att du gör det.

När jag fick diagnosen hade jag redan googlat mig till diagnosen men gynekologen trodde jag var för ung. Vilket jag tyvärr inte var.

• Anonym (usch)
    Anonym (....) skrev 2012-02-06 21:29:49 följande:
    Det kan vara Lichen Sclerosus. Det kan ge pigmentförändringar och orsakar irritation. Det är en kronisk inflammation som hålls i schackt med kortisonkräm. Man hittar det med biopsi så det är bra att du gör det. När jag fick diagnosen hade jag redan googlat mig till diagnosen men gynekologen trodde jag var för ung. Vilket jag tyvärr inte var.

Jag har gjort sex cellprov på två år borde de inte upptäckt det då? hmm ska definitivt kolla upp det men känns nog mer troligt att det är svamp eftersom det har kommit det enda halvåret i mitt liv när jag använt antibiotika. aldrig haft något problem innan.. men tack för tips!
  • Anonym (....)
    Anonym (usch) skrev 2012-02-06 22:33:41 följande:
    Jag har gjort sex cellprov på två år borde de inte upptäckt det då? hmm ska definitivt kolla upp det men känns nog mer troligt att det är svamp eftersom det har kommit det enda halvåret i mitt liv när jag använt antibiotika. aldrig haft något problem innan.. men tack för tips!
    Biopsin tas från huden i underlivet. Det är inte samma sak som cellprov. Det var just det vita i undderlivet jag reagerade på eftersom det är typiskt lichen.
  • Anonym (usch)
    Anonym (....) skrev 2012-02-06 22:46:45 följande:
    Biopsin tas från huden i underlivet. Det är inte samma sak som cellprov. Det var just det vita i undderlivet jag reagerade på eftersom det är typiskt lichen.

åhhh herregud, det är säkert det jag har.. Vad gör jag nu? Ser beläggningen ut lite som mjukost fast tunnare? Är grymt hypokondrisk så nu måste jag veta allt allt allt så jag kan ställa diagnos på mej själv..
  • Anonym (E)

Men... Den där beläggningen du pratar om; är det inte bara vanligt muttklet? Det som talgkörtlarna eller vad det nu kan vara utsöndrar som man kan få om man inte tvättat helt ordentligt? För det är ju jättevanligt! Ser ut som mjukost fast lite fastare i konsistensen. Är tydligen vanligare för de med torra slemhinnor, vad jag förstått.

• Anonym (usch)
    Anonym (E) skrev 2012-02-06 23:48:31 följande:
    Men... Den där beläggningen du pratar om; är det inte bara vanligt muttklet? Det som talgkörtlarna eller vad det nu kan vara utsöndrar som man kan få om man inte tvättat helt ordentligt? För det är ju jättevanligt! Ser ut som mjukost fast lite fastare i konsistensen. Är tydligen vanligare för de med torra slemhinnor, vad jag förstått.
    gick kanske händelserna i görväg lite... jo det är mkt möjligt, har varit jättetorr sen jag fick barn :(.. Jäkligt trist, vill bara att det ska kännas som vanligt igen.. Lusten finns där men känns inte så lockande o ha sex med alla mina underlivsproblem..
  • Anonym

TS, ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men har du kommit nån vart med dina problem? Mina liknar nämligen dina läskigt mycket (ond cirkel av BV behandlat med antibiotika -> svamp -> vita beläggningar osv) och jag har inte kommit fram till nån lösning än. Hoppas att du mår bättre idag!

• Anonym (o)

Hur länge behandlade du med Pevaryl? Svamp ligger kvar fast den inte syns. Därför ska man behandla ytterligare två veckor efter symtomfrihet för att undvika att det återkommer. Ofta ett vanligt problem. Svamp kommer ju av överbehandlingen.

Ibland har jag haft någon knäpp med kroppen, ett munsår som inte varit ett munsår (anti hjälpte NOLL fast jag behandlade upp tre tuber efter varann), det enda som hjälpte var kortison så det var nog ett stressrelaterat eksem eller nåt.. Har aldrig haft problem med finnar men PANG när jag var 23 år (aldrig tagit ett hormonpreparat) så fick jag jättebesvär med finnar i ett halvår, sedan dess ingenting... Kan vara svårt för kroppen att bryta sig ur sin vana.

Annat som kan hjälpa bra är tex Borsyra, fungerar mer som omslag än som behandlande.

• Anonym (din partner?)

Måste bara fråga ni som blir behandlade mot BV gång på gång. Har ni fast partner? För ifall ni har det se till att han/hon också blir behandlad. Jag hade bv till och från hela tiden i tre års tid sen så träffade jag en gyn som behandlade både mig och min man med en 20dagars kur och jag har inte haft ett spår av BV sen dess (snart 3år sen).

• Anonym
    Anonym (din partner?) skrev 2012-03-11 12:03:51 följande:
    Måste bara fråga ni som blir behandlade mot BV gång på gång. Har ni fast partner? För ifall ni har det se till att han/hon också blir behandlad. Jag hade bv till och från hela tiden i tre års tid sen så träffade jag en gyn som behandlade både mig och min man med en 20dagars kur och jag har inte haft ett spår av BV sen dess (snart 3år sen).
    Åh! Du anar inte hur underbart det där var att höra! Jag (som skrev inlägg #21) har fast partner sen 8 mån tillbaka, är 30 år och har innan jag träffade min nuvarande aldrig nånsin haft minsta lilla problem med underlivet (testar mig regelbundet även om jag inte haft ny sexpartner) och har i övrigt bara varit till läkaren en enda gång, då jag skulle ta bort ett födelsemärke, så jag anser mig själv väldigt frisk och förstår inte riktigt var det här kom ifrån hux flux, men det kom bara ett par dagar efter att jag och min pojkvän hade sex första gången i aug 2011 och sen dess har jag kämpat mot det här som återkommer direkt efter mens och kanske även efter sex (det har jag inte stenkoll på men det är ingen omöjlighet alls nu när jag läser ditt inlägg). Jag avslutade precis en Dalacin-kur igår vilken verkar ha hjälpt mot BV och jag ska ta en svamptablett idag mot svampen och se var jag landar. Återkommer BV efter det nästa samlag/mens tänker jag be honom behandla sig också! Nått han förmodligen inte kommer ha några problem med eftersom han varit med mig på hela den här resan och också är måttligt trött på den.

Du tände ett litet hopp såhär i annars rätt hopplösa tider, tack! :) 
  • Anonym (usch)
    Anonym skrev 2012-03-11 11:36:32 följande:
    TS, ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men har du kommit nån vart med dina problem? Mina liknar nämligen dina läskigt mycket (ond cirkel av BV behandlat med antibiotika -> svamp -> vita beläggningar osv) och jag har inte kommit fram till nån lösning än. Hoppas att du mår bättre idag!

Oj vilket sent svar!!! Några månader senare så var jag som vanligt igen inga problem längre förutom nån gång efter mens men det går över efter nån dag!! Tror mest att mina slemhinnor var väldigt uttorkade efter förlossning och infektion. Olivolja var det enda som jag upplevde lindrade!!!
Svar på tråden Vit beläggning i underlivet?