Ravenna skrev 2012-02-07 12:51:33 följande:
Nog ska man inse att programmet överdriver och att alla problem inte är verkliga. Jag såg ett gammalt avsnitt där familjen hade som mål att resa till Thailand och lyxfällan då räknade på 80 000 kronor för resan, som de skulle spara ihop till med ett visst belopp om dagen. Jag har varit i Thailand 3 gånger, och 80 000 kronor är en fantasisumma om man inte absolut måste åka till Phuket med all inclusive precis över jul - dyraste sättet på dyraste platsen på dyraste tiden.
Våra resor gick loss på kanske 6-7000 kr / person, inklusive boende med frukost, exkl aktiviteter.
Ibland har lyxfällan också räknat väldigt märkligt på värdeminskning på bilar, som om det vore en månadskostnad. Och ibland kan man ifrågasätta hur nödvändigt det är att sälja prylar för nästan inga pengar - men det viktiga är kanske inte pengarna man får in, utan att man distansierar sig från prylsamlandet.
Med det sagt så tycker jag att Lyxfällan är ett väldigt bra program som tar upp bra och sunda tekniker kring att tänka sunt kring sin ekonomi. Ge fan i sms-lån, spara först och köp sedan, rätta mun efter plånboken, lägg upp en ekonomisk buffert för oförutsedda händelser, skyll inte ifrån dig... och i allmänhet, bete dig inte som ett pucko.
Precis!
Tänker på när en familj fick en glasvas, ett paket med socker och ett par kg limefrukter.
När man först hällde i sockret (skulle representera guldkanten på vardagen) och sedan lade på limen (fasta kostnader, sådant man måste betala för att kunna leva) fick allt så klart inte plats.
När familjen gjorde tvärtom, dvs la i limen och hällde sockret på i "luckorna" fick allt plats inom ramen för ekonomin. Mycket talande och ett enkelt sätt att visa på hur man ska fördela sina pengar!