• Anonym (Undrar)

Lyxfällan. Hur gick det sen?

Hur har det fått för er som varit med i Lyxfällan? Eller kanske ni känner nån som varit med?

Vet att det funnits liknande trådar förr, men dela gärna med er igen.

Har det fungerat för er? Eller hamnade ni i samma sits igen?        

• Svar på tråden Lyxfällan. Hur gick det sen?
  • Ravenna

Nog ska man inse att programmet överdriver och att alla problem inte är verkliga. Jag såg ett gammalt avsnitt där familjen hade som mål att resa till Thailand och lyxfällan då räknade på 80 000 kronor för resan, som de skulle spara ihop till med ett visst belopp om dagen. Jag har varit i Thailand 3 gånger, och 80 000 kronor är en fantasisumma om man inte absolut måste åka till Phuket med all inclusive precis över jul - dyraste sättet på dyraste platsen på dyraste tiden.

Våra resor gick loss på kanske 6-7000 kr / person, inklusive boende med frukost, exkl aktiviteter.

Ibland har lyxfällan också räknat väldigt märkligt på värdeminskning på bilar, som om det vore en månadskostnad. Och ibland kan man ifrågasätta hur nödvändigt det är att sälja prylar för nästan inga pengar - men det viktiga är kanske inte pengarna man får in, utan att man distansierar sig från prylsamlandet.

Med det sagt så tycker jag att Lyxfällan är ett väldigt bra program som tar upp bra och sunda tekniker kring att tänka sunt kring sin ekonomi. Ge fan i sms-lån, spara först och köp sedan, rätta mun efter plånboken, lägg upp en ekonomisk buffert för oförutsedda händelser, skyll inte ifrån dig... och i allmänhet, bete dig inte som ett pucko.

• Mabaja

Jag känner några som var med. Ett par i Gävle, en tjej i Ö-vik och nu senast en familj utanför Norrtälje. Har även kontakt med en tjej här på fl som varit med i programmet.

De i Norrtälje är bara TACKSAMMA över Lyxfällan! De har inget negativt alls att säga om dem och de känner det som en befrielse att efter all hjälp ha pengar på kontot hela månaden! Och att de fick sån hjälp med Kronofogden.    

Flicka 101010, W2 bf 120226 mabaja.blogspot.com
  • Pondus
    Ravenna skrev 2012-02-07 12:51:33 följande:
    Nog ska man inse att programmet överdriver och att alla problem inte är verkliga. Jag såg ett gammalt avsnitt där familjen hade som mål att resa till Thailand och lyxfällan då räknade på 80 000 kronor för resan, som de skulle spara ihop till med ett visst belopp om dagen. Jag har varit i Thailand 3 gånger, och 80 000 kronor är en fantasisumma om man inte absolut måste åka till Phuket med all inclusive precis över jul - dyraste sättet på dyraste platsen på dyraste tiden.

Våra resor gick loss på kanske 6-7000 kr / person, inklusive boende med frukost, exkl aktiviteter.

Ibland har lyxfällan också räknat väldigt märkligt på värdeminskning på bilar, som om det vore en månadskostnad. Och ibland kan man ifrågasätta hur nödvändigt det är att sälja prylar för nästan inga pengar - men det viktiga är kanske inte pengarna man får in, utan att man distansierar sig från prylsamlandet.

Med det sagt så tycker jag att Lyxfällan är ett väldigt bra program som tar upp bra och sunda tekniker kring att tänka sunt kring sin ekonomi. Ge fan i sms-lån, spara först och köp sedan, rätta mun efter plånboken, lägg upp en ekonomisk buffert för oförutsedda händelser, skyll inte ifrån dig... och i allmänhet, bete dig inte som ett pucko.
    Precis!
    Tänker på när en familj fick en glasvas, ett paket med socker och ett par kg limefrukter.
    När man först hällde i sockret (skulle representera guldkanten på vardagen) och sedan lade på limen (fasta kostnader, sådant man måste betala för att kunna leva) fick allt så klart inte plats.
    När familjen gjorde tvärtom, dvs la i limen och hällde sockret på i "luckorna" fick allt plats inom ramen för ekonomin. Mycket talande och ett enkelt sätt att visa på hur man ska fördela sina pengar!
  • slemtorsk i din bralla
    Mamma till W skrev 2012-02-07 12:58:28 följande:
    Jag känner några som var med. Ett par i Gävle, en tjej i Ö-vik och nu senast en familj utanför Norrtälje. Har även kontakt med en tjej här på fl som varit med i programmet.

De i Norrtälje är bara TACKSAMMA över Lyxfällan! De har inget negativt alls att säga om dem och de känner det som en befrielse att efter all hjälp ha pengar på kontot hela månaden! Och att de fick sån hjälp med Kronofogden.    
    jag tror faktiskt att de flesta känner så.... men det är också så klart pinsamt och jobbigt att ens hela "klanterier" visas upp i tv och då kanske man slänger ur sig saker som att det var regisserat och de bara fick småskrot för sina dyra fina saker.

Kontentan i att sälja saker på loppis för en liten slant är att få folk att inse att man kan inte köpa saker för 10.000 om man bara har 10 kr i plånboken, varje liten slant man får in då är ett steg tillbaka från avgrunden, även om det innebär att man säljer sin dyra stereo som kostat 20.000 och bara får 1500 för den.

Att överhuvudtaget bry sig om massa SKIT som ju saker bara är...det är bara saker....finns inget känslomässigt i det och har man dessutom köpt dem för lånade pengar, eller inte ens betalt grejerna så är det väl etn bättre lösning att sälja dem för 10% av värdet än att låta dem stå kvar hemma.

jag känner också ett par som varit med och de var lite gnälliga först eftersom en del saker de fått i present framställdes som att de hade köpt..ganska nyligen (trots att det var en grej som var 7 år gammal *S*) men i det stora hela är de jättenöjda, de får behålla sitt fina hus och de har kommit i ordning med sina sockermissbruk- vilket verkar vara något som de flesta deltagarna har problem med....eller är det bara min uppfattning??
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-07 12:15:26 följande:
    min kompis har en familjemedlem som bor granne med "tv-spels killen" vad jag har hört (kan ju vara rykten, Borås där han bodde är ju inte så stort och rykten går) så har tjejen lämnat honom.. jag ÄLSKADE hans kommentar när de frågade om hur det gick att klara sig utan bil

-Jo det går jättebra.....

och så visar det sig att han inte ens har körkort utan det är tjejen som körde bilen.....hmmmmm IQ fiskmås?

Jag har en vän som för övrigt lever farligt likt lyxfällan men hon hävdar BESTÄMT att de inte har några krediter överhuvudtaget...alltså hon har gått föräldraledig i 3 omgångar direkt efter varandra (mannen har aldrig varit föräldraledig) sen har hon varit arbetslös efter det i ca 2-3 år...visserligen kunnat få en ganska schysst a-kassa men ändå.. nu pluggar hon- utan studiemedel för nä usch sånt är bara för sånna som inte klarar sig själva, och så jobbar hon helger på ett vårdhem....

De åker utomlands 3-4 ggr /år, har två bilar... dyra.. hon hade BMW senast men nu har hon nog bytt igen, märkeskläder bara och Ullaredsresor (för att köpa sk lek-kläder till barnen) 3-4 ggr/året och då går 4-5000, de bodde i en villa som var helt nybyggd villa och hade lån på upp emot 5 mille på den.

Häromdagen var hon ute o shoppade ...köpte en kaffebryggare för typ 2000 kr och en dator till största barnet så där bara.... bara för att grabben fyller 8 om ett par veckor!?!?!?

Visst har hennes man ett bra jobb men han är fan inte VD för Volvo eller partiledare, jag förstår inte hur de kan få allt det att gå ihop UTAN att låna pengar/leva på krediter och då förstår jag inte varför hon så stolt hävdar att nene..inga krediter här inte.......

Det roliga är att de var på väg att skiljas för något år sedan, killen som hon fastnat för gick o tog blancolån för att kunna "impa" på henne.... stackarn- men hon märkte väl att hon inte skulle kunna leva lika glassigt utan sin man utan sålde lägenheten hon köpt (och gick visst plus typ 25.000) och gick tillbaka till mannen, tre veckor senare var en tvåveckors all-inclusive bokad till hela familjen, en spa-weekend och en ny bil inskaffad...........

Jag bara väntar på att de dyker upp på Lyxfällan framöver

De låter som att du är extremt avis på henne. Hur vet du vad dom har på banken? Jag vet dessutom vem du pratar om. Inte så smart att beskriva så i detalj. Haha de här kan bli roligt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-07 13:10:14 följande:
    De låter som att du är extremt avis på henne. Hur vet du vad dom har på banken? Jag vet dessutom vem du pratar om. Inte så smart att beskriva så i detalj. Haha de här kan bli roligt.
    Är inte ett dugg avis på henne, vet mycket väl vad som finns på banken där...har sett lite för många kontoutdrag för att vara ovetande där.

Tycker inte att beskrivningen är så ingående direkt, skulle kunna ge detaljer om åldrar på barnen, vilken kommun de bor i, vad hon pluggar till och så vidare. Men det är ju intressant att du vet vem hon är Då känner du säkert till planerna att skaffa ett barn till för att den minste känner sig utanför och det är roligare med "jämnt antal barn" och så är det ju en orsak att köpa nytt hus...igen!!! Känns inte helt stabilt men så har ju grannarna funderat på att anmäla till soc eftersom det förekommer en hel del alkohol där inne......

Jag har ett stabilt liv, utan lån på något annat än min bostad och har inte något behov av att köpa massa prylar eller att visa upp en glansig yta, vilket är väldigt skönt, det resulterar i ett bra sparande och om man vill göra något utöver det vanliga någon gång så finns det pengar sparade till det.
  • slemtorsk i din bralla

Vem kan glömma rikspuckot Vanita... alltså ursäkta.. tösen från landet som vill leva glassiga livet liksom.

Läste hennes blogg kort efter hennes medverkan (det är ju inspelat en tid i förväg) och inte hade hon förändrat sitt köpbeteende, det roligaste var att hon då hade fått nåt jobb (vilket iofs är toppen) hos en ekonomisk rådgivare....

• Houdini

Överallt när man räknar på vad en bil kostar tar man med värdeminskningen. Framför allt behövs det ju i ett program som lyxfällan eftersom folk inte förstår när man köper en sprollans ny bil så efter du har kört iväg den från säljaren så har den förlorat ca hundratusen i värde. Bara på att man körde den utanför grindarna.

• Lavish
    Ravenna skrev 2012-02-07 12:51:33 följande:

Jo jag tror de ska sälja grejer i ett försök att ändra deras tänk om att samla på prylar. Men sen mest är det väl för att göra dramatisk TV. Några gånger är det väl befogat när de har en stor utgift som ska ut panikakut, men annars är det väl smartare att sälja saker på blocket eller tradera, där man antagligen kan få lite mer.
Svar på tråden Lyxfällan. Hur gick det sen?