• deddan

Muskler och bränna fett, whey80?

Måste bara få lite hjälp och klartecken. Så här kommer lite info om mig.

Ålder: 18år
    Vikt: 64kg
    Längd: 177cm

Tränar 4gånger i veckan på gym.  
    Styrka + 40min på springmaskinerna.

Jag jobbar först och främst med fettförbränningen.Få en fastare kropp. Men vill även få långa och fina muskler! Missförstå mig nu inte, jag vill inte bli en muskelknutte, och vill inte ha allt för synliga muskler, lite synligt, men som sagt, vill bara bli vältränad, inte någon muskelkvinna där mina muskler syns hur mycket som helst. Svårt att förklara.

En dag matmässigt kan se hur såhär för mig.

Frukost: Havregrynsgröt m. kräm och mjölk
    lunch: Två mackor och 1 smoothie
    Middag: Chilli concarne/lasagne/tork m. risotto osv.

Är inte så bra på det här med mellanmål. Har en "ätar dag", varje lördag där jag tillåter migsjälv att äta en kaka eller något annat onyttigt.

Har nu funderat på att inhandla WHEY-80 som jag kan ta efter träningen. Hade tänkt blanda ner den i en smoothie gjord på tex. 1dl youghurt, 1dl mjölk, ½ banan ½dl blåbär, och sen ta en sån varje gång efter träning.

VAD kan Whey-80 hjälpa mig med? Är det bara för dem som vill bygga mer och MYCKET synliga muskler? Snälla, behöver lite hjälp i denna stora värld :P Är det bra att äta WHEY även när man vill förbränna fett? 

stay strong.
  • Svar på tråden Muskler och bränna fett, whey80?
  • Malva5

Alltså det där är en vanlig missuppfattning, att det skulle vara superlätt att bygga en massa muskler som kvinna. Det tar flera år med fokuserad styrketräning för att bli i närheten av en muskelknutte. Du äter dessutom alldeles för lite för att kunna lägga på dig några direkta muskler. Men din kost, särskilt lunchen är ju dålig så ett kosttillskott sitter inte fel. Men du borde nog lägga pengarna på riktig mat istället. Däremot så ger styrketräning en fastare kropp så det tycker jag du ska fortsätta satsa på. Men du borde som sagt äta betydligt mer för att få bra effekt av all din träning. Whey är helt enkelt koncentrerad protein för den som har svårt att äta tillräckliga mängder genom kost.

• deddan

Är bara så rädd för att lägga på mig i vikt istället! Men ska slänga in lite mer mellanmål och hitta någon bättre lunch! Skönt att veta att det krävs mycket mer för att bli muskelknutte hehe :)

• SoStylish

Med tanke på hur lite du verkar äta och att du tränar så kommer du knappast lägga på dig vikt av en proteinshake.

• Gladskit

Jag tycker att du ska se en proteinshake som precis det den är.
    Likaväl som du skulle kunna äta en lite tonfiskröra efter din träning... eller pasta m kyckling.. eller en smörgås med avocado och skinka så kan du välja att ta en proteindrink istället.
    Att många tar proteindrinkar eller blandar dem som smoothies är ju för att det är ett väldigt enkelt sätt att ha med sig något som man kan få i sig snabbt efter ett träningspass. Det är ju enklare att ha en förberedd shaker med pulver som bara blandas än att ha med sig tonfiksröra, om man ska iväg och träna.

Har du behov av att få i dig mer protein och vill att det ska gå snabbt och smidigt så kan du väl testa om det är något för dig. Själv tar jag det till frukost. Vår morgonrutin hemma ser ut så att min son äter frukost på sin förskola, och sedan åker jag därifrån till jobbet. Eftersom han inte äter hemma så dukar inte jag upp värsta frukosten för egen del heller utan då tar jag en proteindrink och så kompletterar jag med ett lättare mellis på jobbet sen.

• Malva5

Fast du behöver nog fundera över vad du vill. Att ha mycket underhudsfett men vara smal gör att du ser smal men inte musklig ut. Man brukar kalla sådana människor för pommes frites och det är inte hälsosamt. Har du lite underhudsfett så ser du mer musklig ut nästan oavsett hur lite muskler du har. Att ha för lite underhudsfett är inte heller nyttigt.

Så ett mellanläge är det bästa, problemet är om du äter mackor istället för mat för att du inte vill lägga på dig vikt. När man tränar så där mycket och gör det på rätt sätt så måste man äta mer riktig mat än vad du gör. För att må bra helt enkelt. Kroppen kommer att få ut mer av träningen om du äter bra mat.

Om jag säger så här så är inte en proteindryck eller inte ditt stora problem. Jag äter allt som allt ungefär sju gånger om dan och tränar 5-6 gånger per vecka och jag är inte tjock och inte heller särskilt musklig. 

• deddan

Tack för era svar!

Det verkar som jag måste ändra mina matvanor lite? När jag äter mackor så kan det tex. Vara kyckling och keso på.. Eller lika mycket som det kan vara leverpastej med tomat.. Menar ni att man ska äta två varmrätter om dagen istället? Eller hade det varit bättre med en talrik müsli?

Som du malva skrev, jag vill inte vara en pommes frittes. Känner många som är smala och kan äta hur och vad som helst utan att lägga på sig, men deras insida behöver inte se lika bra ut för det.

Det är klart jag vill att man ska se mina muskler, men jag vill inte att konjunkturerna ska summas lika mycket som alla kvinnliga body builders :p om du förstår vad jag menar? Små tunna streck som visar magmusklerna, jättefint! Men när man riktigt ser dem, det är inte så jag vill ha det.. :/

• Gladskit
    deddan skrev 2012-02-08 14:23:36 följande:
    Tack för era svar!

Det verkar som jag måste ändra mina matvanor lite? När jag äter mackor så kan det tex. Vara kyckling och keso på.. Eller lika mycket som det kan vara leverpastej med tomat.. Menar ni att man ska äta två varmrätter om dagen istället? Eller hade det varit bättre med en talrik müsli?
    Alltså riktig mat är ju alltid bättre än mackor, helt klart.
    Kan du inte laga mat så att du får matlådor som du kan värma till lunch?
    Att byta ut till en tallrik musli låter ännu värre, då får du i princip bara i dig kolhydrater.
  • Malva5

Jag äter oftast inte varm mat två gånger per dag. Däremot så lägger jag huvudmålen tidigt på dagen och också det mesta av kolhydraterna i början. Så här kan en dag se ut ungefär.

Rejäl frukost, typ havregrynsgröt med kvarg eller keso och bär. Kvarg och keso för proteinets skull. Sen ägg och nötter vid tio och lunch vid 12. Då blir det matlåda med något protein, typ fisk, kyckling eller quorn och grönsaker och kolhydrat, typ potatis eller ris. Sen på eftermiddagen tar jag något innan jag går till gymmet, kanske en proteindryck eller macka med kalkon, eller några nötter och en frukt. Efter gymmet tar jag proteindryck och riskakor för återhämtningen och inom ca en timme så äter jag middag. Den består ibland av varm mat men ofta av gröt och keso, tonfiskrulle eller äggmacka. Innan jag går och lägger mig tar jag nått som nästan bara är protein, typ kvarg med bär eller en kaseinproteindryck.

Precis innan sänggående bheöver du inga kolhydrater direkt. Däremot gärna protein för att bygga upp kroppen under natten.

Det här sättet gör att jag har hög förbränning och inte överäter. Mitt mål är också att vara lagom vältränad och jag vill att alla timmar jag lägger på gymmet ska löna sig så då gäller det att vila och äta bra för bästa utdelning.

• deddan

Gladskit, nä då ska man nog inte ta müsli :p omelett istället!

Malva, jisses! Tänk om jag hade ätit så ofta. Men kör du mycket kondition också eller mest styrka?

Har beställt 1kg whey80 som jag kan ta till mellis och efter träning.. Så får jag i mig lite mer proteiner iallafall. Men hur ofta är det man ska äta egentligen? Var 3e timme? För om man äter en stor portion var 3e timme låter ju inte heller bra.. Hur vet jag att det blir en lagom portion?

• Malva5

Nej jag kör nästan ingen kondition alls, springer eller cyklar någon/några gånger per månad. Jag har också ett stillasittande jobb framför datorn. Så jag rör mig inte så mycket. Det är fantastiskt vad styrketräning kan göra för att bli fit. Jag är inte smal skulle jag säga, men man kan se/ana mina översta magrutor. Väger ca 54 kg till 161 cm. Men jag kör tungt i gymmet, så att jag blir rejält svettig. Jag ser många som kör alldeles för lätt för att det ska vara värt att tillbringa så lång tid i gymmet.

Gällande portioner så är det svårt att beskriva, men till frukost kl 7.30 blir det ca en halv dl havregryn och i den så har jag en burk kvarg 250 gr. Till det bär eller sylt. Då blir jag mätt men inte övermätt. Sen är jag hungrig igen kl 10. Då tar jag ett ägg och en näve nötter eller två teskedar jordnötssmör. Sen är jag hungrig igen till lunch. Äter kanske 100-150 gr proteinkälla och några potatisar, ett par morötter och något mer. Jag äter mest under arbetstid för då är jag som hungrigast. Huruvida det är stora portioner eller ej vet jag inte. Men jag är ju betydligt kortare än du, så då förstår du vad jag menar att du behöver äta mer.

• deddan

Aha okej! Men när du kör styrka kör du 12x3 då eller? För jag kör 12x3 och då kör jag det jag klarar av att lyfta, men får inte träningsvärk så ofta.. :/ sen kör jag ju kondition för att minska fettprocenten.. Och öka konditionen såklart.

• Malva5

Nja jag varierar olika veckor, oftast värmer jag upp på 12-15reps men sen brukar jag köra max 8 reps. Jag kör ofta 4 set, dvs omgångar, på max, alltså inte inräknat uppvärmningen som jag gör i början. Sen går jag på riktigt tungt ibland och kör bara 4-5 reps då brukar jag köra fler set typ 5-6. Jag kör mycket basövningar som marklyft, bänkpress, militärpress och rejäla benpass med mycket knäböj. Jag brukar försöka köra övningar som aktiverar mycket av kroppen snarare än en isolerad övning. Efter mina benpass skulle jag aldrig kunna springa, jag kan knappt gå hem. Då är det ett bra pass. Jag får lätt träningsvärk vilket hindrar mig lite i träningen. Ett benpass kan sitta i en vecka efteråt så på ett sätt kan du vara glad att du inte får det. Men inte om det beror på att du inte tar ut dig ordentligt förstås. Man klarar mer än man tror. Men skada dig inte utan vila ibland också.

• deddan

Ja, för tänker att det är lagom för mig att träna styrka varannan dag. Brukar köra 1h på springmaskinen då också, 30min före o 30efter.. Sen slänger jag in 1h spingmaskin ibland mellan "stykevilodagarna".

Men tack för tipsen och allt du delat med dig av! :)

Svar på tråden Muskler och bränna fett, whey80?