Bolån/löfte snälla hjälp?! Tid hos banken snart
Jag och min sambo har hittat en bostadsrätt, med lånet och avgiften kommer vi ha en väldigt låg månadskostnad på ca 3600 kr. Lägenheten kostar 300.000.
På onsdag ska vi till Handelsbanken och söka lånelöfte, vi funderar även på att ansöka online på Länsförsäkringar.
Problemet är att jag inte vet hur vi ska förklara situationen,
Det är jag och min sambo som ska bo i lägenheten men båda är arbetslösa idag (vi har dock räknat noga på vår budget och vi kommer klara betalningarna och leva så gott som normalt). Min sambo har även nyligen fått ett extrajobb som takskottare men inte fått något kontrakt än av bemanningsföretaget. Min sambos pappa ska gå in som medsökande. Han har en fastanställning med bra lön + sparade pengar. Dock bor han ju ihop med hans mamma och hon vill inte stå med på lånet.
Tanken är att min sambo och hans pappa ska stå på lånet och sedan vill även hans pappa stå som ägare på bostaden som säkerhet i första taget så det inte ska bli något strul. Jag bör inte stå med på lånet då jag har skyddade personuppgifter och vill gärna inte dra in banken i det.
Vi ska alla 3 gå till banken tillsammans av anledningen att jag är den som är bra på att prata och har läst på väldigt mycket och samlat mycket information. Men dilemmat är att jag inte vet hur jag ska förklara den ekonomiska delen, att jag och han ska bo där men vi är arbetslösa känns inte speciellt lockande.
Hur ska vi lägga upp detta på bästa sätt? Att hans pappa kommer vara den enda anledningen att det blir beviljat är vi medveten om men dom kommer väl vilja veta hur min sambos ekonomi är och om han ska bo med någon i lägenheten? Om han svarar att han har sambo, kommer inte jag då bli indragen och dom då måste kolla upp mig?
Sedan måste vi förklara hans pappas ekonomi och att han har sambo med?
Gaah blir helt galen, snälla kan någon hjälpa mig?! Bostadsrätt skulle verkligen hjälpa våran ekonomi, idag är våran kostnad för hyresrätt och underhåll över 5000 kr.