• Anonym

Bolån/löfte snälla hjälp?! Tid hos banken snart

Jag och min sambo har hittat en bostadsrätt, med lånet och avgiften kommer vi ha en väldigt låg månadskostnad på ca 3600 kr. Lägenheten kostar 300.000.

På onsdag ska vi till Handelsbanken och söka lånelöfte, vi funderar även på att ansöka online på Länsförsäkringar.

Problemet är att jag inte vet hur vi ska förklara situationen,

Det är jag och min sambo som ska bo i lägenheten men båda är arbetslösa idag (vi har dock räknat noga på vår budget och vi kommer klara betalningarna och leva så gott som normalt). Min sambo har även nyligen fått ett extrajobb som takskottare men inte fått något kontrakt än av bemanningsföretaget. Min sambos pappa ska gå in som medsökande. Han har en fastanställning med bra lön + sparade pengar. Dock bor han ju ihop med hans mamma och hon vill inte stå med på lånet.

Tanken är att min sambo och hans pappa ska stå på lånet och sedan vill även hans pappa stå som ägare på bostaden som säkerhet i första taget så det inte ska bli något strul. Jag bör inte stå med på lånet då jag har skyddade personuppgifter och vill gärna inte dra in banken i det.

Vi ska alla 3 gå till banken tillsammans av anledningen att jag är den som är bra på att prata och har läst på väldigt mycket och samlat mycket information. Men dilemmat är att jag inte vet hur jag ska förklara den ekonomiska delen, att jag och han ska bo där men vi är arbetslösa känns inte speciellt lockande.

Hur ska vi lägga upp detta på bästa sätt? Att hans pappa kommer vara den enda anledningen att det blir beviljat är vi medveten om men dom kommer väl vilja veta hur min sambos ekonomi är och om han ska bo med någon i lägenheten? Om han svarar att han har sambo, kommer inte jag då bli indragen och dom då måste kolla upp mig?

Sedan måste vi förklara hans pappas ekonomi och att han har sambo med?

Gaah blir helt galen, snälla kan någon hjälpa mig?! Bostadsrätt skulle verkligen hjälpa våran ekonomi, idag är våran kostnad för hyresrätt och underhåll över 5000 kr.

• Svar på tråden Bolån/löfte snälla hjälp?! Tid hos banken snart
  • Anonym

Men 300.000 är väl bara utgångspriset? Det kan ju stiga betydligt? Hyran man också ändra sig med tiden. Jag vet faktiskt inte hur du ska säga, vill verkligen inte låta pessimistisk men jag tror inte det ser ljust ut för er del. Bankerna brukar kunna låna ut 75% av bostadsvärdet, med andra ord måste ni betal 25% på egen hand, har ni dom pengarna?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-06 21:30:24 följande:
    Men 300.000 är väl bara utgångspriset? Det kan ju stiga betydligt? Hyran man också ändra sig med tiden. Jag vet faktiskt inte hur du ska säga, vill verkligen inte låta pessimistisk men jag tror inte det ser ljust ut för er del. Bankerna brukar kunna låna ut 75% av bostadsvärdet, med andra ord måste ni betal 25% på egen hand, har ni dom pengarna?

25% låter högt, är inte 15% vanligare?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-06 21:56:37 följande:
    25% låter högt, är inte 15% vanligare?

10% är ju handpenning. Så sa banken till oss nu för 2v sedan. Dom kan bara he lån till 75% av marknadsvärdet. Nya hårdare regler. Sen kan man ju kanske i vissa fall få låna sista biten också, men då får man ju dyrt topplån, vilket är najs att slippa.
  • tjej87
    Anonym skrev 2012-02-06 22:02:06 följande:
    10% är ju handpenning. Så sa banken till oss nu för 2v sedan. Dom kan bara he lån till 75% av marknadsvärdet. Nya hårdare regler. Sen kan man ju kanske i vissa fall få låna sista biten också, men då får man ju dyrt topplån, vilket är najs att slippa.
    10% brukar vara handpenning och 15% kontantinsats. Dock har inte handpenningen något med lånet att göra, handpenningen är mellan köparen och säljaren (och mäklaren som oftast förmedlar den). Man får låna 85% av värdet på bostaden med bostaden som säkerhet. Resten blir blancolån och bedömmer banken att man har utrymme i sin ekonomi för blancolån på 15% av bostadens värde så kan man då det och alltså då inte lägga något kontant alls.
  • Anonym

Hans pappa har gått med på att betala kontantinsatsen, 15% (bolånetaket är ju 85%).

Förstår att det inte är direkt den mest attraktiva sitsen vi är i men vi har ju som sagt hans pappa som kan backa upp oss. Problemet är att det inte går att lämna en bra back-up för hur min sambo ska finansera hushållet utan mig om man tänker i bankens normer.

Det här är verkligen sista utvägen från att flytta hem igen och det är verkligen skrämmande.
    Vi försöker göra allt vi kan, söker jobb så fort det finns något som går att söka oavsett om det är ett lockande jobb eller inte. Lever så snålt vi kan osv. Men våran hyresrätt och kostnaderna kring den suger verkligen stor del av pengarna, vilket egentligen är helt onödigt och oekonomiskt.

Läser om folk som får beviljat när dom studerar/är arbetslös men hjälp av föräldrar, kanske är studerande en mer lovande sysselsättning iofs men på något sätt borde det väl gå att lägga upp det bra?

• Anonym

Kan lägga till att min sambo är 21 och jag 20

• tjej87
    Anonym skrev 2012-02-06 22:05:33 följande:
    Hans pappa har gått med på att betala kontantinsatsen, 15% (bolånetaket är ju 85%).

Förstår att det inte är direkt den mest attraktiva sitsen vi är i men vi har ju som sagt hans pappa som kan backa upp oss. Problemet är att det inte går att lämna en bra back-up för hur min sambo ska finansera hushållet utan mig om man tänker i bankens normer.

Det här är verkligen sista utvägen från att flytta hem igen och det är verkligen skrämmande.
    Vi försöker göra allt vi kan, söker jobb så fort det finns något som går att söka oavsett om det är ett lockande jobb eller inte. Lever så snålt vi kan osv. Men våran hyresrätt och kostnaderna kring den suger verkligen stor del av pengarna, vilket egentligen är helt onödigt och oekonomiskt.

Läser om folk som får beviljat när dom studerar/är arbetslös men hjälp av föräldrar, kanske är studerande en mer lovande sysselsättning iofs men på något sätt borde det väl gå att lägga upp det bra?
    Om hans pappa har god ekonomi och skulle flå ta ett sånt här lån själv så borde det inte vara några problem hos banken. Dock kommer dom nog ha en hel del frågor kring hur ni gör med jobbsökande och hur ni har planerat er ekonomi. Tänk på att bostadsrättsföreningen kan ha som krav att iaf en av er står som medägare, om bara din sambos pappa står som ägare anses det vara andrahandsuthyrning och det kan hända att föreningen inte går med på det. Dock räcker det nog att någon av er äger 10%, så har iaf mina föräldrar löst det när dom hjälpte min syster med en lägenhet och tog lån åt henne.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-06 22:02:06 följande:

När kom den regeln och var kan jag läsa om den? Det enda jag känner till är det som kom för några år sen, att endast 85% av värdet får utgöra säkerhet för lånet.
  • Anonym

Vi provade att ansöka om lånelöfte hos länsförsäkringar online ikväll men fick ett nej :(

• tjej87
    Anonym skrev 2012-02-06 22:11:59 följande:
    Vi provade att ansöka om lånelöfte hos länsförsäkringar online ikväll men fick ett nej :(
    Jag köpte lägenhet i slutet av förra sommaren och fick då nej när jag ansökte online hos Swedbank som då var min bank. Hos Handelsbanken fick jag utan problem lånelöfte på ett högre belopp än det jag provat med hos Swedbank, dock behövde jag inte använda lånelöftet fullt ut. Jag skulle inte haft några problem öht att betala mina lån, jag har en bra lön och sparar flera tusen varje månad så varför Swedbank sa nej vet jag ej... Jag tror att det är mkt bättre att prata på riktigt med en bankman så man kan diskutera olika varianter och typer av lån samt hur situationen ser ut.
Svar på tråden Bolån/löfte snälla hjälp?! Tid hos banken snart