• Anonym

Friköpt eller bostadsrättsradhus?

Är i starten av planerna att köpa ett radhus.
    Har funderat lite på vad som skiljer sig och vad som är det bästa?

Bostadsrättsradhus ligger på ca 1.500.000 med avgift på ca 5000.-.
    De friköpta radhusen ligger på ca 2.600.000.

Månadskostnaden för detta blir ju ungefär samma.
    Därmed undrar jag vad som är det fördelaktigaste att satsa på?
    Fördelar, nackdelar?

• Svar på tråden Friköpt eller bostadsrättsradhus?
  • Dixie

ett friköpt radhus äger du - medan en bostadsrätt äger du egentligen bara en del i bostadsrättsföreningen och inte din egen bostad.

• SaraD

Om det är samma månadskostnad skulle jag satsa på ett friköpt hus. Detta då du kan bli av med bostadsrättsradhuset om föreningen skulle gå i konkurs. Sedan tillkommer en del kostnader för friköpt hus, tex lagfartskostnader och fastighetsavgift (dock är den max ca 6500 kr/år).

• riboflavin

Kika över om vatten, sophämtning och såna kostnader ingår i avgiften till föreningen, ibland har ju föreningar även lite bättre fjärrvärmeavtal, bredbandsupphandling och digital-TV paket än vad du kan förhandla dig till som privatperson (om sånt finns).
    Vi bor i Br-radhus och bor betydligt billigare än våra grannar på andra sidan gatan i samma hustyp, inte enbart för att vi inte har lån utan för att många kostnader kan delas på fler.

För oss är Br-radhuset det bästa alternativet då vi inte planerar att bo kvar här speciellt länge, vi slipper ansvara för vvs, yttre underhåll, hålla med egna trädgårdsredskap mm. Månadsavgiften täcker ju alla såna kostnader för oss. 

Skaffar man sig ett boende där man tänkt vara kvar under många år hade jag däremot satsat på det friköpta i din situation. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (br-radhus!)

Vi valde br-radhus dels för att jag är övertygad om att det blir billigare och dels för att slippa allt arbete det innebär med hus nu när vi har småbarn. I vår avgift, som är på 6000 kronor för en 5:a, ingår allt, även värme. Jag tvivlar på att månadskostnaden för ett hus är så låg om det inte är helt nybyggt och inte kräver något underhåll alls. 

Vi köpte det för strax under 2 milj och de friköpta husen häromkring av samma storlek och standard går på över 4-4,5 milj kronor så det är mer än dubbelt så mycket i lån. Jag vet inte exakt vad en miljon i lån kostar (som det skulle skilja för er), men jag tror det rör sig om 4-5000 kronor i ränta i månaden per miljon kronor. Det beror ju såklart på ränteläget. I det långa loppet kanske man tjänar mer på att köpa hus pga värdestegring, det kan jag inte uttala mig om, men det är väldigt skönt att slippa i stort sett allt underhåll av bostaden (förutom  inre underhåll). När vi kollade på hus var det alltid någon gammal oljepanna eller liknande som behövde bytas ut. Jättejobbigt tycker vi om man är mitt uppe i karriären med småbarn och hellre lägger helgerna på att leka med barnen än att fixa med huset.

Däremot har vi planer på att köpa ett mindre fritidshus när barnen är lite äldre och vi förhoppningsvis har mer tid.  

• Anonym

Det beror på villkoren för bostadsrättsradhuset - ingår vatten, sophämtning? Vilket underhålls måste ni stå för själva? Det gör ju rätt stor skillnad om föreningen är ansvarig för fasad, tak, fönster etc, då slipper ni ju den underhållskostnaden.

• Gladskit

Med de priser du skriver hade jag valt det friköpta huset.
    Du kan betala ganska mycket lån och räntor för 5000kr tänker jag.
    Men det beror som sagt på vad som ingår i BR-avgiften och vad ni kan tänkas få betala för motsvarande i det friköpta huset.

Vi bor i ett friköpt hus men vi har en liten samfällighet på området som har förhandlat fram gemensamma avtal för bl.a. internet & tv, sophämtning och snöröjning. Så vi får inte egna fakturor på det utan det är som en liten br-avgift vi betalar kvartalsvis.

• Brechthold

Är ni gifta eller sambo har ni ett gemensamt ansvar över ekonomin. Om den här utpressningen drivs till sin spets kommer kronofogden att ta HANS pengar. I ett äktenskap förutsetts det juridiskt att man hjälper varandra. I hjärtat ska det vara en självklarhet.

Ni har många långa diskussioner för att lösa upp knutarna bakom det här verkar det som. Eller ta kontakt med en familjejurist för att styra upp allt, eller varför inte hjälpa till med en skilsmässa ;)

• kvarnfot
    Brechthold skrev 2017-03-10 12:00:42 följande:

Är ni gifta eller sambo har ni ett gemensamt ansvar över ekonomin. Om den här utpressningen drivs till sin spets kommer kronofogden att ta HANS pengar. I ett äktenskap förutsetts det juridiskt att man hjälper varandra. I hjärtat ska det vara en självklarhet.

Ni har många långa diskussioner för att lösa upp knutarna bakom det här verkar det som. Eller ta kontakt med en familjejurist för att styra upp allt, eller varför inte hjälpa till med en skilsmässa ;)

Börjat smutta på flaskan redan?  Svara något helt oväsentligt i en över 5år gammal tråd....

För övrigt skulle jag helt klart valt det friköpta då det brukar bli billigast!
Svar på tråden Friköpt eller bostadsrättsradhus?