Sjukskriven med barn på förskola
Tjenare
Har läst någon gång om folk som råkat ut för att bli sjukskrivna och där förskolan inte låter barnen vara på förskolan längre än mellan 9-14. Ibland har de krävt sjukintyg från läkaren.
Nu är jag gravid igen och åter sjukskriven pga en komplikation. Rektorn på förskolan sa till en av lärarna på min sons avdelning att jag måste lämna in intyg om han skall vara där mer än mellan 9-14. Jobbar själv inom vården och kände att "nä minsann, detta kan inte stämma".
Ringde till svärmor som innan hon gick i pension för några år sedan var den som var ansvarig i förvaltningen för platsplacering av alla barn i/till förskola.
I vår kommun iallafall så har förskolan INGEN rätt över huvud taget till att kräva sjukintyg eller begränsa tiden som barnet skall vara på förskolan. Den enda som kan bedöma hur länge barnet skall vara där är föräldrarna och förskolan får helt finna sig i detta.
Det kan tom vara situationer där barnet får vara längre tiden på förskolan (ex vis deltidsarbetande förälder som blir sjukskriven och som inte kan varken hämta eller lämna barnet, utan det blir då den heltidsarbetande föräldern som får göra det) än innan.
Så skulle rektorerna på era förskolor strula och kräva läkarintyg så ring till själva förvaltningen. Till den som är ansvarig för placering av era barn i förskola så kommer säkert rektorn få sig en ordentlig knäpp på näsan.
För att vara helt säker så ringde jag till den som efterträdde min svärmor i förvaltningen och hon sa precis samma sak.
Rektorns personliga nyfikenhet för varför ni är sjukskrivna är INTE skäl nog att de skall kunna kräva in läkarintyg. Rektorn är ingen myndighet, skall inte betala ut pengar till er. NI betalar för att era barn skall vara på förskolan. Så som sagt ring till förvaltningen om ni får problem!!!