Inlägg från: Machapuchare |Visa alla inlägg
  • Machapuchare

    sur tonåring-bra tips?

    Jesper Juul har skrivit en ny bok om att "prata med din tonåring". Han brukar ha kloka idéer så den är säkert bra!

  • Machapuchare

    Tonårstiden är jobbig för de flesta människor. Som sallybuse skriver ovan så behöver man frigöra sig från sina föräldrar för att kunna utvecklas vidare.
    Jag tror att det du kan göra är att respektera henne som person, respektera hennes val. Du kan visa att du älskar henne oavsett hur hon pratar, om hon är glad eller sur osv.
    Jag tror också att det är viktigt att föra personliga samtal, inte falla in i ett mönster där man ställer en massa frågor och förväntar sig svar. Istället för att fråga "Vad har du gjort i skolan idag" så kan man utgå från sig själv och sin upplevelse, kanske börja konversationen med att berätta något som har betytt något för en själv denna dag, tex "Idag när jag gick till jobbet såg jag fullmånen över sjön, det var så vackert..." "Idag på lunchen berättade min arbetskamrat om utrotningshotade tigrar på Sumatra, jag blev verkligen berörd" "jag träffade en gammal kompis som jag inte sett på flera år på busshållsplatsen idag, det var verkligen kul att prata med honom igen...". Ofta blir den man pratar med engagerad när man utgår från en personlig upplevelse istället för att försöka fråga ut den andra.

Svar på tråden sur tonåring-bra tips?