• LillprinsensMamma2011

Ni som har barn som är cirka 3 månader

Hej Ni som har barn som är cirka 3 månader, är deras ögonvitor riktigt vita? Jag har en son som är 3 månader. Jag tycker inte att hans ögonvitor är riktigt vita. Tycker dom är mörka, nästan lite gråaktiga om man tittar noggrant. Dom är särskilt mörka i ögonvrån närmast näsan. Är orolig att det är ngt som är fel på hans ögon :( har läst att gråblå ögonvitor kan tyda på medfödd betskörhet. / orolig mamma

• Svar på tråden Ni som har barn som är cirka 3 månader
  • tutubi

Sökte lite och hittade denna länken. Där fanns mycket info så det kan ju vara bra att läsa igenom.

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/osteogenesisimperfecta

där stod bla. detta:

"Ögon

Blå ögonvitor, där färgen varierar på en blågrå skala, finns vid typ I och ibland vid typ III. Det beror på att den mindre mängden kollagen gör ögonvitorna tunnare och mer genomskinliga. Även barn som inte har osteogenesis imperfecta kan ha mycket blå ögonvitor upp till cirka 2 års ålder."

• tutubi

Det är alltså väldigt ovanligt med medfödd benskörhet så jag tror inte du behöver vara orolig. Som sagt så kan barn ha mkt blå ögonvitor utan att ha sjukdomen. De brukar även märkas på andra sätt förutom ögonvitora, tex. benbrott vid födseln eller under nyföddhetsperioden.

• tutubi

Vet faktiskt inte... Men de på BVC kanske vet så hör med dem :)
    Läste någonstans att det är ganska vanligt hos förtidigt födda barn, men jag vet som sagt inte säkert.

Svar på tråden Ni som har barn som är cirka 3 månader