• Lizzie

Hur få i 2½ åring "Movicol junior Neutral", TIPS?

Har försökt att blanda Movicolen i både vatten, juice, fruktsoppa, kräm, sylt... ja det mesta. Men dottern känner smaken direkt och vill inte ha. Vi har försökt "deala" med henne och sagt att om hon äter upp medicinen så får hon glasspinne efter maten ex. Men det är helt omöjligt. Finns det andra alternativ (förutom lactulos) för magar som krånglar???  Fler tips och trix?

• Svar på tråden Hur få i 2½ åring "Movicol junior Neutral", TIPS?
  • Lizzie

ja, har provat i sylt oxå, till pannkakor och det gick väl iof bäst hitintills. Då märkte hon inte av det allt för mycket. Men lite svårt o veta hur mycket medicin hon får i sig om hon lämnar kvar lite sylt och pannkaka. :-/

• mrsjossie

Vår äldsta fick Movicol från 1års ålder till 3½år ungefär och vi blandade i den i vällingen.
    Försökte, precis som du, med allt mellan himmel och jord.
    Vi bytte ju även vällingsort allt eftersom dottern blev äldre, men hon märkte aldrig något.

Värt ett försök kanske.
    Vet dock inte hur gammal din dotter är, hon kanske redan slutat med välling?!

• mrsjossie

Dum jag är, din dotters ålder stod ju angiven i rubriken

• tjocksockan

Jag vet inte vad movicol är men om det är som lactulos så finns det ett pulver som heter lactipex som ser ut och smakar ungefär som socker. Man strör det på mat eller bandar i dryck. Funkade för oss, dock med ett större barn.

• Isalel

Vi fick inte ner varken movicol eller laktulos så nu får hon russin varje dag istället :P konstigt nog så verkar det räcka bra för att det inte ska bli stopp!

• Ponzo

Vi hällde i lite juice el saft när äldsta dottern började med movicol, sen fick vi byta till Forlax, samma princip som movicol men är redan smaksatt med apelsin.

För vår tjej har det funkat bra, men i perioder har hon inte velat ta den, då har vi fått prata med henne och förklara att hon måste ha den annars blir hon totalt förstoppad. Hon har förstått sammanhanget ganska länge, sen hon var runt 2. Hon har iofs varit tvungen att ta klyx vid ett par tillfälle, ingen angenäm upplevels, och vet att om hon inte tar sin medicin så finns risken för klyx igen... Ibland så får vi göra det till en tävling, vem kan dricka upp först, jag dricker vatten tex, eller så säger hon vad jag ska räkna till, så gör jag det under tiden hon dricker etc.

• Lizzie

Ja hon äter välling till kvällen, men om hon känner movicol smaken säger hon nej till välling o går o lägger sig utan. Movicol är ett pulver man blandar med vätska, med saltsmak. Blä! Ska på återbesök till läkaren på onsdag, måste väl finnas fler sorters magmedicin man kan prova?!

• Lizzie

Laxtipex o forlax ska jag kolla upp med läkaren. Behövs nåt som smakar bättre än movicolen!

• DP06

Vi ger Movicol till vår yngsta och har så gjort en tid. Vi ger blandat med saft, dock i rikligt med vätska. I början blandade vi med lite vatten och saftsmaken med movicolen blev för koncentrerad. Vi kom på sen att om vi blandade ut pulvret med mer vätska/vatten så behövdes inte lika mycket saftkoncentrat. I början blandade vi i ordning i en tillbringare och pyttsade ut vid måltider under dagen. Vi ville helst inte ge saft så ofta, men vi hade inte val kände vi och vi fick i henne pulvret. Nu går det bättre och vi kan blanda i ett större glas. Vi har även minskat ner och ger inte varje dag.

• Lizzie

Ja, det kan ju va ett alternativ. Men tror jag ska be om en annan sorts medicin trots allt. Måste ju finnas nåt som faller bättre i smaken. Hoppas jag! tack för era svar!

• saferide

Finns något som heter Forlax som finns som smaksatt och är typ samma sak. Hör med er läkare!

Svar på tråden Hur få i 2½ åring "Movicol junior Neutral", TIPS?