Inlägg från: Plingan1980 |Visa alla inlägg
  • Plingan1980

Tvillingar födda 2012 - Första kvartalet

Favoritar, då mina snart är här :)

• Plingan1980

Hej,

I måndags morse kom våra flickor Majken & Elsa med planerat snitt. De vägde 3.5 resp 3 kg. Vi kom hem i onsdags morse vilket var otroligt skönt. Flickorna är hittils väldigt lättsamma som sover & sover & endast piper till när de är hungriga :). Storasyster är väldigt betuttad i dem så hoppas det håller i sig :). Jag delammar & ger mestadels ersättning så jag & mannen delar på nätterna. Tanken är även att han ska vara hemma med oss till 1 augusti förutom juni månad då han kommer att jobba deltid. Storasyster kommer att gå 15 timmar på dagis under tiden vi är hemma båda två. Sen får vi se vart vi står! Hoppas detta rel "lugn" håller i sig. Hade förväntat mig totalt kaos så är glatt överraskad :). Ha det gott alla tvillingmammor!

• Plingan1980

Ja, tiden går fort! Våra flickor blir 4 veckor på måndag. Vi vägde dem igår & då vägde de 4 kg resp 3.5 kg. Vi ger dem i huvudsak ersättning men jag delammar lite under dagen.  Äter gör de ungf var fjärde timme. Allt flyter annars på här hemma. De är otroligt snälla & nöjda bebisar som även sover bra! De är så mysiga :)

När det gäller maten så har jag en fråga till er som ger ersättning under natten. Förbereder ni maten till nattmålet? Fick nämligen tipset från BB att koka upp vattnet, blanda i ersättningen & kyla ned det hastigt för att därefter ställa in i kylen. Får stå ungf 8 timmar i kylen. Sen ska det bara vara att värma på i micro eller i vattenbad. Dock blir jag lite osäker på, efter att ha kollat runt lite & utifrån Sempers förpackning,  om det är ok att göra på detta sätt med tanke på risken för bakterier etc. Någon av er som har koll? Vore rätt skönt om man kunde förbereda det på ett säkert sätt till nattmålet...

Hoppas allt går bra för er andra!

• Plingan1980

Här flyter allt på som det ska! De är två otroligt söta & lugna bebbar :). Vi ger ersättning plus att jag delammar lite under dagen. De har gått upp väldigt bra i vikt & är nu två stora tjejer. Imorn väntas läkarbesök & vägning. Alltid lika spännande :). Fick första leendet av Majken förra veckan. Då var hon 4 v. Elsa väntar vi fortfarande på. Så härligt! Drar förresten era tvillingar till er mycket uppmärksamhet? Vi är ute mycket med våra & det är alltid folk som vill fram & kika & kommentera. Alternativt blir man nästan utstirrad. Speciellt när vi är och handlar. Stolta är vi över våra twins men vissa dagar blir det lite uttjatat. Antar att det bara är att vänja sig.. Hoppas allt är bra med er alla!

• Plingan1980

Vad duktig du är som syr! Önskar jag kunde sy. Vill gärna lära mig en vacker dag :). Ja, med får man positiva kommentarer vilket såklart är roligt! Men vi får en del negativa oxå om hur jobbigt det är med tvillingar etc. Dessa tycker jag är tråkiga. Det är ju mina fina barn de pratar om! Sen allt stirrande. Men jag är väl bara ovan :)

• Plingan1980

Tette: vilka fina barn! Proppens: exakt så känner jag med! Vi har det klart lugnare och lättare med våra twins i jämförelse med hur vi hade det med vår dotter. De är väldigt lugna flickor men när vi säger det till alla som beklagar sig över hur jobbigt vi måste ha det, så känns det nästan som folk blir besvikna :). Istället kommer då kommentaren; "vänta bara till de ex börjar gå" eller "passa på & njut för snart kommer det". Som om de vet hur det faktiskt är :)

• Plingan1980

Satt förresten hos frisören imorse som, när hon fick veta att jag hade en 2.5 åring och 5 veckor gammal twins hemma: "oj, du måste ha gråtit ihjäl dig när du fick veta att du väntade tvillingar. Ni har ju typ trillingar hemma nu. Jobbigt!". Såna kommentarer blir man ju verkligen glad över..

• Plingan1980

Hallå,

Majken & Elsa blev 7 veckor igår. De sover tre längre pass under dagen/kvällen. Vi lägger dem för natten vid 20-20.30 & de somnar då direkt i sin säng.  De sover sen till ca 03-04 för att käka & sover sen vidare till 07.30.  Vi ger ersättning så de äter var fjärde timme, förutom under natten. 

• Plingan1980
    LforLove skrev 2012-04-16 09:50:36 följande:
    Antar att vi precis får vara med här fick tvillingpojkar den 29 mars (36+4)!
    Välkommen & grattis till pojkarna! Går allt bra för er? Själv fick jag en Majken & en Elsa den 13/2 (v37+6) Hjärta
  • Plingan1980

Så härligt att få sova hela nätter! Längtar..

Majken & Elsa somnar för natten vid 20. Runt 01.30 vaknar Elsa & vill käka. Hon äter då 120 ml medan Majken får i sig max 60 ml. Tidigare åt de vid 03 men då gav vi dem en liten slurk ersättning vid ca 22 då vi själva gick & lade oss. Dock har vi slutat med det, så nu får de sista målet vid 20. Sen vaknar Elsa igen vid ca 05.30 & vill ha en liten slurk, somnar därefter om till 07.30. Det känns nästan som att Elsa mest vaknar vid 05.30 av gammal vana för särskilt hungrig är de inte vid den tiden. Hoppas på att de därför snart ska hoppa över detta mål. Majken är ganska ointresserad av att käka under natten men erbjuds mat då Elsa vaknar & vill äta. 

Under dagen äter de ca 160-200 ml & sover två längre (3h resp 2.5h) & ett kortare pass (ca 1h). Hur & vart sover era barn under dagen?Upplever att våra sover lite lättare & oroligare om de sover i sin säng under dagen. Därför sover de oftast i vagnen där de sover tungt & länge (oavsett om vi promenerar eller ej). Men det lustiga är att de sover väldigt gott i sängen när de läggs för natten! Ser dock gärna att de så småningom sover lika bra i sängen även under dagtid, så att man inte är lika "beroende" av vagnen. Men det löser sig nog så småningom. Viktigast är ju att de sover bra..

De är iaf nu 9 veckor & verkar väldigt nöjda med tillvaron Glad. Båda bjuder på mycket leenden & joller. Så otroligt mysigt! Hjärta. När det gäller personlighet så tycker jag de fortfarande är ganska lika i humöret, förutom att Elsa blir ruskigt arg när hon vaknar och vill ha mat fort fort! Vid vissa tillfällen, är hon inte ens hungrig utan verkar mest förbannad för att ha vaknat. Kanske hon har ärvt min morgonhumör Flört. Annars är de två väldigt lugna & nöjda bebisar!

Svar på tråden Tvillingar födda 2012 - Första kvartalet