• jahl

Tvillingar födda 2012 - Första kvartalet

Hej på er! 6 januari fick vi våra flickor i v 39+0 efter igångsättning som slutade i snitt då ettans hjärtljud gick ner under värkarna o inte ville återhämta sig! Har en 3,5 åring oxå som får gå 9 till 15 varje dag på förskolan ( tack o lov) min man är fortfarande hemma men bävar till den dag han ska börja jobba. Vi har sagt att han får vara hemma tills vi fått in mer rutiner på maten framförallt!
    När man är själv med dem känns det som man inte räcker till o det kan bli skrikfest! Ammar inte, utan ger ersättning vilket är både skönt och lite krångligt!
    Men det är fantastiskt att kroppen fixat två bebisar och att de är helt perfekta o växer som de ska! :)

• jahl

Hej! Mina tjejer är 9 veckor imorgon o är över 5 kg! :) vi ger ersättning helt o hållet. Kokar vatten o kyler det, sen blandar vi ersättning så det räcket till tre matningar ca o häller på flaska som får stå i kylen tills vi värmer i micro. Men man måste inte koka vattnet i Sverige om man inte har egen brunn förstås. Bara spola i kranen en stund. Se boken Att flaskmata, www.attflaskmata.se
    Författaren har kollat mkt fakta mot neoavdelningar mm.
    För övrigt är våra tjejer ganska gnälliga just nu o på måndag ska min man börja jobba... Hur ska man räcka till?? Man har ju bara en famn!!!!

• jahl

Låter bra med resor! Vi har inte åkt så långt ännu, men ska börja röra oss lite mer nu när de är tre månader! :)
    Börjar få rutiner på kvällarna, tjejerna äter runt kl 18, helst 19 och så lägger vi dem i deras säng... Det tar några minuter (längre tid i början) innan de somnar sen sover de till allt mellan kl 2 till om vi har tur kl 5 äter o somnar om till kl 6-7 ca! Skönt att ha kvällarna och att kunna lägga stora tjejen i lugn o ro! :) hur gör ni andra???
    Kan tillägga att vi försökte väcka kl 22-23 ca för mat men de vaknade ändå kl 3 o ville ha mat....

• jahl

Hej! Mina tjejer Greta och Ester är nu tre månader+ och nu sover de nätterna igenom!!!!!! Tjohooooo! Kl 19 till ca kl 6! Härliga tider!!! Veckor av nötande har gett resultat och de sover nu gott i sitt rum i varsin säng som vi satt ihop!

• jahl

Hej hur går det för alla?? Mina tjejer är nu 4 månader o det händer grejer hela tiden.... Men har fortfarande svårt att hålla dem nöjda... Om de inte stimuleras hela tiden och Ibland skriker jag rakt ut av frustration...man har ju bara två armar... O känner mig som en dålig mamma... Hur gör ni andra? Eller är det jag som fått griniga barn?

• jahl

Plingan: kan ni inte be om utökad tid på förskolan för tvååringen? Om du vill alltså... Min fyraåring är på "dagis" från halv åtta till kl två varje dag, mannen börjar lite senare än han ska och lämnar till frukost, jag hämtar innan mellis. Hon hade inte trivts hemma med mig mer än så... Jag hinner inte ge henne någon uppmärksamhet så hon har det bättre på förskolan.

• jahl

Hej på er! Ester o Greta är nu ett halvår gamla och smakisar gick så bra så nu ser det ut så här:
    Frukost ca kl 8 havregröt
    Lunch: burkmat av nåt slag o fruktpuré
    Eftermiddag: risgröt
    Kväll: ca kl 18 välling och godnatt
    Sen vaknar de ca 4.30 och får då en flaska ersättning
    Hade gärna fortsatt med mer ersättning men Ester kräktes så mycket av det så därför har vi bytt ut målen...

I övrigt har vi en tand och nära kryp på Ester nu oxå! Jösses va fort det går!

• jahl

Härligt med tänder!!! Både Ester o Greta har två vardera numer och hasar sig framåt! O de är riktiga fartdårar i sina gåstolar! ð???

Sju månader är de nu... Bara tre månader kvar hemma för min del! Sen tar pappa över. Sen nästa sommar, från maj till inskolning på dagis i aug/sept ska vi vara hemma tillsammans igen! Vi tänkte att det kanske behövs med två springande tjejer..,,

Hur länge ska ni andra vara hemma!?

• jahl

Hej här går dagarna och Greta och Ester är nu 8 1/2 månad, Ester står upp mot möblerna och tror hon kan stå utan att hålla sig i (kan hon inte) Greta är lite efter där kan man säga! :) de käkar som tusan och ligger över 10 kg redan! Oooops! Det är mycket dadada och mamamam och de leker tittut med varandra! :)
    Snart dags för mig att börja jobba... Ska faktiskt bli lite skönt! Sen ska vi vara hemma tillsammans över nästa sommar!
    Kram på er alla! Vi är grymma!!!

• jahl

Jag instämmer med Plingan, det låter lite lite med maten.... mer mat på dagen så kanske de inte behöver på natten!?

Vår dag (8mån):
    5.00-06.00 (oftast kl 5) vaknar får välling beroende på när de vaknar men runt kl 6
    8.00 mellis smörgåsbitar och ev lite frukt
    11.00 lunch en hel burk var numera, innan räckte det med en halv var. Ev. Lite fruktpuré.
    14.00 gröt ev frukt
    17.00 middag (den mat vi äter fast utan salt)
    18.00 välling borsta tänderna och go'natt de somnar ca. 18.30

Skulle vilja få dem att sova lite längre på morgonen men de är omöjliga att hålla vakna på kvällen, men jag är van, storasyster var likadan! :) så småningom kommer det fixa sig!

• jahl

Nej det har vi inte testat. Vet inte om vi ska... Idag och igår fick vi sova till 6.15 och efter kl 6 är helt okej för mig! :)

Svar på tråden Tvillingar födda 2012 - Första kvartalet