Inlägg från: katalysator |Visa alla inlägg
  • katalysator

Kunskapsskolan

Jag gick på Kunskapsskolan både på högstadiet och gymnasiet, och det är en fantastiskt förberedelse för både vidare studier och arbetsliv. Både pedagogiken och skolan är fantastisk! Om jag varit säker på att få jobb just där så hade jag utbildat mig till lärare, så bra trivdes jag.

Den enda nackdelen med skolan var att mindre studiemotiverade elever fick väldigt fria tyglar och stökade runt en massa... Det skapade en jobbig arbetsmiljö, då vi hade ett grabbgäng i klassen som mest spelade datorspel eller röjde runt och jagade varandra i korridoren.

• katalysator

Majbarnen: Jag rekommenderar VARMT Kunskapsskolan (som sagt ovan i tråden) men jag skulle tyvärr vara skeptisk till att börja så sent som i åk 8, speciellt när skolan är nystartad. Det innebär att det kommer vara en inkörsfas inte bara för eleverna utan även för alla nya lärare, och att kastas in i ett helt nytt arbetssätt och en ny pedagogik samma år som betygshetsen drar igång för eleverna (i vilken skola som helst) tror jag är en dålig kombo. Man bör nog börja senast i åk 7 för att Kunskapsskolan ska fungera bra.

• katalysator

När jag gick på Kunskapsskolan (förvisso 10 år sedan) så erbjöds alla elever som inte var godkända i kärnämnena i åk 9 att helt enkelt fortsätta ett 10:e skolår. De fortsatte bara med precis samma arbete som innan, ingen särklass eller så, de fick bara ett extra år på sig. Det är kanske inte jättekul att behöva göra det, men OM det skiter sig för honom så kanske den möjligheten är bättre där än vad den är i den kommunala skolan. 

Svar på tråden Kunskapsskolan