• Spexig

Vad kostar staket?

Ett enkelt trästaket, helst i sektioner, så det är lätt att bygga ihop. Var hittar man det och vet nån vad det kostar, jag hittar verkligen ingenting när jag googlar.
    Vi behöver ca 15-17 m. 

• Svar på tråden Vad kostar staket?
  • Frontline

Även Woody, Beijer byggmaterial och Coop Bygg säljer "alldeles vanliga" staket i sektioner om ca 2 m längder. Brukar oftast vara ca 80 cm höga och tryckimpregnerade.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • riboflavin

Billigast (och snyggast) brukar det bli om man köper virke själv och bygger, men det beror ju lite på vad man vill ha för typ av staket.

Hornbach, bauhaus och liknande byggvaruhandel brukar ha staketsektioner i sitt sortiment, så hittar du inget just nu så kommer det garanterat till våren, men de har sällan allt i sortimentet på hemsidorna.

Vi byggde nytt staket förra sommaren, liknande det här, fast med 3 olika bredder på brädorna, 15 m kostade oss 1500 kr inkl. stolpskor, vitriolbehandlade för hållbarhetens skull.. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Frontline
    riboflavin skrev 2012-02-07 13:41:38 följande:
    Billigast (och snyggast) brukar det bli om man köper virke själv och bygger, men det beror ju lite på vad man vill ha för typ av staket.

Hornbach, bauhaus och liknande byggvaruhandel brukar ha staketsektioner i sitt sortiment, så hittar du inget just nu så kommer det garanterat till våren, men de har sällan allt i sortimentet på hemsidorna.

Vi byggde nytt staket förra sommaren, liknande det här, fast med 3 olika bredder på brädorna, 15 m kostade oss 1500 kr inkl. stolpskor, vitriolbehandlade för hållbarhetens skull.. 
    Framförallt blir det snyggare om man bygger själv, dom sektionerna man köper är oftast skräpmaterial samt vekt.
  • Sale

Kolla med kommunen om du behöver bygglov för det, om så är fallet får du plussa på ytterligare cirka 4,000 kr.

Lycka till med staketbygget!

• Frontline
    Sale skrev 2012-02-19 14:22:21 följande:
    Kolla med kommunen om du behöver bygglov för det, om så är fallet får du plussa på ytterligare cirka 4,000 kr.

Lycka till med staketbygget!
    Staket och grindar i normalt utförande kräver inte bygglov.

Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från en- och tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen ligger närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av de grannar som berörs. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannen inte sitt medgivande måste du söka bygglov.

Om fastigheten ligger utanför detaljplan behöver du inte bygglov för murar eller plank i omedelbar närhet av en- och tvåbostadshus.  Detta gäller dock inte om kommunen i områdesbestämmelser har bestämt att åtgärden kräver bygglov. Det gäller inte heller om fastigheten ligger inom sammanhållen bebyggelse och bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen. Om planket eller muren byggs närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av de grannar som berörs. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannen inte sitt medgivande måste du söka bygglov.
  • Sale

Det beror på vilken kommun du bor i. Texten som du refererar till verkar handla om att bygga en insynskyddad uteplats,, vilket jag inte kan utläsa att frågan handlar om.

• Frontline
    Sale skrev 2012-02-19 14:36:03 följande:
    Det beror på vilken kommun du bor i. Texten som du refererar till verkar handla om att bygga en insynskyddad uteplats,, vilket jag inte kan utläsa att frågan handlar om.
    Läs första raden igen...

Staket och grindar i normalt utförande kräver inte bygglov.
  • Sale

I min kommun ska man i alla fall ha bygglov för det så jag tycker inte att man ska råda någon till något som kanske inte gäller där..

Svar på tråden Vad kostar staket?