Inlägg från: Muslimska mamman |Visa alla inlägg
  • Muslimska mamman

Fel månad....

Välling är mer mättande än mjölkersättning/bröstmjölk. Och det är nyttigt för barnen att lära sig flera smaker. Men det kan ta tid för honom att gilla vällingen, så byt till den rätta månaden och ha i lite vaniljsocker om han inte gillar smaken. För min son tog det någon vecka innan han gillade att dricka det, men han har fortfarande vaniljsocker i för att dricka det.

• Muslimska mamman
    La Lola skrev 2012-02-07 19:13:07 följande:
    Men nu snackar vi om en 6 månader bebis!
    Ja det vet jag väl? Min son är 6 månader han med.
  • Muslimska mamman
    La Lola skrev 2012-02-07 19:35:50 följande:
    Ok.
    Men fortfarande är ersättning bättre för en 6 mån bebis.
    Jag sade inget om att ersättning/bröstmjölk är sämre än välling, utan jag sade att vällingen mättar mer. Därför är det ett bra alternativ att ge välling innan läggdags, plus att välling är en ny smak för barnet att vänja sig vid.
  • Muslimska mamman
    Hannathu skrev 2012-02-07 20:32:53 följande:
    Men för barn under ett år rekommenderar man att basen i kosten ska vara bröstmjölk eller ersättning.
    Sen bör man aldrig ge mer än 3 mål välling per dygn, ersättning och bröstmjölk kan man ge ofta.

Och vaniljSOCKER? Tycker barnet inte om välling - ge ersättning istället.
    Sedan jag börjat ge puré och välling till min son vägrar han ersättning. Så han äter numera 3-4 mål mat om dagen vilket är puré, gröt och välling och ett mål dricker han mjölkersättning.

Följ vad barnet gillar även om folk pratar om att ersättning är bättre, för barnet listar ut själv vad det vill ha (så länge barnet inte vänjer sig vid onyttiga saker som enbart fruktpuréer).

Och ja, vaniljsocker fungerar utmärkt och det är många som använder det och så även jag. Jag hade vaniljsocker i gröten första dagarna också, men man fortsätter ju inte med vaniljsockret utan man trappar ner tills bebisen inte längre märker skillnaden och är glad för vällingen/gröten ändå.
  • Muslimska mamman
    Hannathu skrev 2012-02-07 20:48:26 följande:
    Om han äter ersättning ett mål så vägrar han ju inte, och vid 6 månaders ålder rekommenderar man smakportioner - inte hela mål. Men men det är ju inte vad diskussionen handlar om i tråden så äh...
    Tro mig, jag känner min son bäst. Jag får tvinga i honom ersättningen eftersom han verkligen tröttnat på det. Du är välkommen hem till mig och se hur han reagerar när han får ersättningen och så kan du prata om det efteråt!
  • Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-07 20:52:22 följande:
    Jösses... inte konstigt att så många barn har magproblem om folk resonerar så här
    Jag har pratat med BVC hela tiden och de följer upp, vatten får han hela tiden till varje måltid och jag späder ut puré och gröt med mjölkersättning. Och jag har inte börjat ge mat förrän han var 6 månader, innan dess vägrade jag. Så nej, ord om att han skulle få problem med magen tror jag verkligen inte på. Jag har följt vad han har velat och hindrat människor från att ge honom annat än ersättning innan 6 månader trots att det i min mans kultur är vanligt att ge mat redan från att de är nyfödda (hör och häpna...).
  • Muslimska mamman
    Coyote skrev 2012-02-07 21:10:51 följande:
    Åh herregud... Ts, lyssna inte på ett enda råd i den här stilen! Du har redan fått svar, att inte ge den vällingen till din guldklimp.
    Det är väl ingen som har sagt att man ska ge DEN vällingen? Utan även jag sade ge den för 6 månader!
  • Muslimska mamman

P.s. Min son sover 10-12 timmar i sträck varje natt, han har inga problem med magen men har haft magdroppar sedan han föddes för att han behövt bakterien som får igång magen bättre. Ingen skillnad nu när vi börjat med mer mat än ersättning eftersom han istället är nöjdare och gladare och mättare. Varför kämpa emot hans vilja när det är tydligt att han inte vill ha ersättning mer än nödvändigt längre?

• Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-08 12:03:43 följande:
    Om du skulle stoppa ersättningen full med socker precis som allt annat du tvingar i honom skulle han garanterat vilja äta även den. Det är ju du som bestämmer vad han ska äta och ej genom att smaksätta ett sämre alternativ med socker!
    "Full med socker" är ju en grov överdrift. Att ha en halv tesked vaniljsocker och trappa ner det tills de inte känner skillnaden är knappt något som påverkar det minsta.
  • Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-08 12:06:51 följande:
    Tycker du det är konstigt att han hellre vill ha vaniljsocker än sin rätta mat? Det är ju inte hans vilja, utan du har ju lurat i honom det trots att han inte ville med hjälp av socker.
    Struntprat. Som sagt började han visa att han inte ville ha ersättning och då började vi introducera annan mat till honom och han gillade det, men viss mat som gröt och välling hade han svårt för och därför började vi ha i vaniljsocker så han lär sig gilla det. Finns absolut inga fel i det eftersom det är bra mat för honom.
  • Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-08 12:36:17 följande:
    Jamen vad bra, då kan du ju göra det med ersättningen istället! Kanon.
    Varför? Han är trött på att suga i sig mjölk och vill ha andra saker plus riktig barnmat med sked.
  • Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-08 12:38:39 följande:
    Eftersom han inte ville äta vare sig gröt eller välling så är det väl dumt att tvinga honom, eller hur? Jo jag tycker visst att det är fel att lura bebisar att äta mat de inte är mogna för genom att tillsätta onyttigt socker och till råga på allt vänja dem med sötad mat. Du skrev ju att du fortfarande har vaniljsocker i, så det är ju inte heller något du trappat ner på tydligen.
    Om du läst rätt så hade du sett att jag också skrivit att min son är 6 månader och jag började med mat när han var 6 månader. Detta betyder således att han inte ens hunnit äta välling och gröt i ens en månad, knappt ett par veckor. Och en nedtrappning tar inte 2 dagar. Börjar undra vilken erfarenhet du har av barn egentligen när du kritiserar mina metoder.
  • Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-08 15:01:31 följande:
    Det är ju din tolkning, jag skulle tolka det helt annorlunda eftersom han de facto inte ville ha gröt eller välling heller. Återigen, vad är det som är så farligt med ersättning? Varför är inte den "riktig"? Varför är den "bara mjölk"? Det är ju exakt den som är riktig mat för honom, det han borde äta!
    Farligt? Jag börjar tro att du skämtar med mig eller att du bara skriver för att du vill tjafsa. Hur många gånger ska jag behöva upprepa att han själv har börjat vägra ersättning och på BVC sade de att jag kan testa att ge gröt, puré och välling istället plus att jag späder ut puré med mjölkersättning och att jag trappar ner på vaniljsockret? Det spelar tydligen ingen roll hur mycket jag berättar att jag koncentrerar mig på min sons önskemål och tecken, för uppenbarligen är jag en sämre mamma än en som skulle tvinga på honom ersättning dag ut och dag in trots att han skriker efter annat än ersättning.
  • Muslimska mamman
    La Lola skrev 2012-02-08 16:28:27 följande:
    Möjligen en dum fråga men...hur vet man att en 6 månaders skriker efter annat?Obestämd
    Har du haft en 6 månader baby själv? Jag har läst barnpsykologi på högskola och jag känner att den kontakt jag har med min son är en kontakt där jag förstår hans önskemål. Vi har perfekta dagar och nätter, och allt han ogillar som går att ändra på gör jag för hans skull. Genom att tolka barnet och märka av vad han inte gillar, har vi lyckats antingen mötas på mitten eller ändra detaljer som gör att han trivs bättre. Det var enklare att förstå dessa saker när jag blev mamma än jag innan trodde.
  • Muslimska mamman
    Drake M skrev 2012-02-08 16:41:47 följande:
    Är det specifikt välling han skriker efter då, eller vill han ha en lammkotelett ibland?
    Jag tycker det låter helt fantastiskt att du kan tolka ditt barns behov ner på sådan detaljnivå att du vet precis vad han vill ha för mat
    Har du valmöjligheter som är gröt, puré eller välling så är väl ingen förälder så korkad att de inte prövar sig fram??
  • Muslimska mamman
    La Lola skrev 2012-02-08 16:54:20 följande:
    Jag har två barn. Vad nu det hade med saken att göra.
    Hur vet du vilken mat han vill ha?
    Läs ovan svar.

Tänker lämna den här fåniga diskussionen nu.
Svar på tråden Fel månad....