Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Fel månad....

Muslimska mamman skrev 2012-02-07 19:11:38 följande:
    Välling är mer mättande än mjölkersättning/bröstmjölk. Och det är nyttigt för barnen att lära sig flera smaker. Men det kan ta tid för honom att gilla vällingen, så byt till den rätta månaden och ha i lite vaniljsocker om han inte gillar smaken. För min son tog det någon vecka innan han gillade att dricka det, men han har fortfarande vaniljsocker i för att dricka det.
    Men herregud, vad exakt är det som är så livsnödvändigt med välling helt plötsligt att man tom måste proppa den full med socker för att tvinga bebisar att dricka skiten?! Bara för att bebisar får paltkoma av välling betyder det inte att den är hälsosam, tvärtom! Ersättning är det självklara alternativet och ska fortsättas med minst 1 år och gärna längre, som komplement till fast föda, just eftersom det överlägset är det näringsmässigt bästa alternativet. Så nej, nyttigt är knappast vad man kan säga att välling är i detta sammanhang. Det som är nyttigt ur närings- och hälsosynpunkt är ersättning.
  • skogsvitter
    Snösparv skrev 2012-02-07 20:08:35 följande:
    Jag tror inte du ville diskutera huruvida du bör ge välling eller ej. (Vi gav inte heller välling, jag är inget fan av det).

För magens skull ska du inte ge den typen ni köpt, är han ovan är det än viktigare. Så det är bara att byta Glad
  • skogsvitter
    Muslimska mamman skrev 2012-02-07 20:36:25 följande:
    Sedan jag börjat ge puré och välling till min son vägrar han ersättning. Så han äter numera 3-4 mål mat om dagen vilket är puré, gröt och välling och ett mål dricker han mjölkersättning.

Följ vad barnet gillar även om folk pratar om att ersättning är bättre, för barnet listar ut själv vad det vill ha (så länge barnet inte vänjer sig vid onyttiga saker som enbart fruktpuréer).

Och ja, vaniljsocker fungerar utmärkt och det är många som använder det och så även jag. Jag hade vaniljsocker i gröten första dagarna också, men man fortsätter ju inte med vaniljsockret utan man trappar ner tills bebisen inte längre märker skillnaden och är glad för vällingen/gröten ändå.
    Muslimska mamman skrev 2012-02-07 20:33:58 följande:
    Jag sade inget om att ersättning/bröstmjölk är sämre än välling, utan jag sade att vällingen mättar mer. Därför är det ett bra alternativ att ge välling innan läggdags, plus att välling är en ny smak för barnet att vänja sig vid.
    Jösses... inte konstigt att så många barn har magproblem om folk resonerar så här
  • skogsvitter
    La Lola skrev 2012-02-07 21:07:42 följande:
    Menar du allvar?! Förvånad
    Haha sjukt komiskt svar från en som själv stoppar vaniljSOCKER i vällingen för att bebisens ens ska dricka det Då är det knappast välling som barnet egentligen gillar...
  • skogsvitter
    Dohgon skrev 2012-02-08 09:43:38 följande:
    nu ger vi inte välling alls till våra ettåringar, men magproblem har vi gott om. min ena som har haft problem sen nyfödd och vaknar upp till 15 gånger per natt ännu. han äter inte heller gröt eller så. ersättning är hans största intag, och småäter lite under dagen och vissa dagar äter han jättemycket.

Det enda jag menar är att det finns magproblem även fast man inte ger varken välling eller gröt.

Till TS: spara den vällingen tills barnet är gammalt nog och köp en som är anpassad för 6 månader istället. tror visserligen inte det skulle vara någon fara för en måltid, men varför utmana ödet liksom =)
    Jag syftade inte bara på vällingen utan den tidiga avvänjningen överlag. Dessutom är jag väl självklart fullt medveten om att magproblem existerar hos massor av människor av massor av olika anledningar. Men ni kanske ska kolla upp allergier om ni har så stora problem? Hur som helst är det ett faktum att tidig introduktion orsakar magproblem, risken mag- och tarminfektioner ökar, förstoppning är extremt vanligt alternativt att de blir lösa i magen, matvägrar etc. Det ovan har gjort är faktiskt alla fel som öht går att göra. Då är det illa...
  • skogsvitter
    Dohgon skrev 2012-02-08 11:45:28 följande:
    vi ska kolla allergier, men de ville inte det innan ett års ålder
    Va? Varför inte? Mjölkallergi är ju som vanligast innan 2 års ålder, dvs under spädbarnstiden och kort därefter! Det borde ju de veta.
  • skogsvitter
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 11:54:15 följande:
    Tro mig, jag känner min son bäst. Jag får tvinga i honom ersättningen eftersom han verkligen tröttnat på det. Du är välkommen hem till mig och se hur han reagerar när han får ersättningen och så kan du prata om det efteråt!
    Om du skulle stoppa ersättningen full med socker precis som allt annat du tvingar i honom skulle han garanterat vilja äta även den. Det är ju du som bestämmer vad han ska äta och ej genom att smaksätta ett sämre alternativ med socker!
  • skogsvitter
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 11:58:31 följande:
    P.s. Min son sover 10-12 timmar i sträck varje natt, han har inga problem med magen men har haft magdroppar sedan han föddes för att han behövt bakterien som får igång magen bättre. Ingen skillnad nu när vi börjat med mer mat än ersättning eftersom han istället är nöjdare och gladare och mättare. Varför kämpa emot hans vilja när det är tydligt att han inte vill ha ersättning mer än nödvändigt längre?
    Tycker du det är konstigt att han hellre vill ha vaniljsocker än sin rätta mat? Det är ju inte hans vilja, utan du har ju lurat i honom det trots att han inte ville med hjälp av socker.
  • skogsvitter
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 12:26:41 följande:
    "Full med socker" är ju en grov överdrift. Att ha en halv tesked vaniljsocker och trappa ner det tills de inte känner skillnaden är knappt något som påverkar det minsta.
    Jamen vad bra, då kan du ju göra det med ersättningen istället! Kanon.
  • skogsvitter
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 12:27:55 följande:
    Struntprat. Som sagt började han visa att han inte ville ha ersättning och då började vi introducera annan mat till honom och han gillade det, men viss mat som gröt och välling hade han svårt för och därför började vi ha i vaniljsocker så han lär sig gilla det. Finns absolut inga fel i det eftersom det är bra mat för honom.
    Eftersom han inte ville äta vare sig gröt eller välling så är det väl dumt att tvinga honom, eller hur? Jo jag tycker visst att det är fel att lura bebisar att äta mat de inte är mogna för genom att tillsätta onyttigt socker och till råga på allt vänja dem med sötad mat. Du skrev ju att du fortfarande har vaniljsocker i, så det är ju inte heller något du trappat ner på tydligen.
  • skogsvitter
    Dohgon skrev 2012-02-08 13:14:31 följande:
    Jag vet inte, men det är den informationen jag fått. eller ja i början togs inte problemen på allvar. först när vi flyttade som bvc lyssnade. han är ju hård i magen på något sätt och gallskriker så fort han ska bajsa. och vaknar upp till 15 ggr per natt.

Men lovar att det ska bli skönt att ta allergitest nu för att se om det är något som han inte tål =) speciellt då han varit så sen han föddes.
    Det har alltså aldrig varit tal om att utesluta mjölkprodukter och sedan använda provokation för att testa om det rör sig om mjölkallergi? Det är ju så man gör, det är mest tillförlitligt. Pricktester och blodprover är inte ens i närheten av en bra tillförlitlighet tyvärr. Man kan om man har tur stärka en misstanke, men inte mer än så. Jag tycker att ni omgående ska testa ett par-tre veckor med helt mjölkfri kost till honom, han ska ju verkligen inte behöva plågas i onödan! Mjölkallergi är extremt underdiagnostiserat hos småbarn, och mycket vanligare än man tror.
  • skogsvitter
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 14:02:06 följande:
    Varför? Han är trött på att suga i sig mjölk och vill ha andra saker plus riktig barnmat med sked.
    Det är ju din tolkning, jag skulle tolka det helt annorlunda eftersom han de facto inte ville ha gröt eller välling heller. Återigen, vad är det som är så farligt med ersättning? Varför är inte den "riktig"? Varför är den "bara mjölk"? Det är ju exakt den som är riktig mat för honom, det han borde äta!
  • skogsvitter
    Drake M skrev 2012-02-08 17:37:19 följande:
    Jag missförstod nog dig när du pratade om hur med hjälp av dina kunskaper i barnpsykologi läste av din son. Jag trodde du direkt kunde se vad han ville ha. Provar sig fram gör väl alla föräldrar?

Men hur kom du fram till att det var just välling han ville ha? Han kanske ville ha en vaniljbulle eller något sådant, med tanke på att han bara äter vällingen om den smakar vaniljsocker Obestämd
Svar på tråden Fel månad....