• h8him

Underhåll

Hur gammalt är "barnet"? Är det en gymnasieutbildning? Har de sökt inackorderingstillägg och är barnet folkbokförd hos någon av föräldrarna?

Hur mycket man ska betala beror på vilka kostnader man har för barnet. Hur mycket tjänar mamman och hur mycket tjänar pappan?

• h8him
    Anonym (vän...) skrev 2012-02-07 17:01:45 följande:
    Barnet är 17 år och studerar på gymnasiet. Hon är folkbokförd hos pappan. Vad exakt dem tjänar vet jag inte, men pappan arbetar mer än heltid och mamman deltid.
    Okej, så då betalar mamman underhåll till pappan redan hoppas jag?! Om inte kan han kräva på att få via Fk och då får han 1273 kr/månad till barnet och mamman betalar tillbaka till Fk enligt vad de anser att hon har råd med enligt deras beräkningar.

Sen ska pappan försörja barnet feter sin inkomst med. Som boendeförälder är han inte skyldig att betala underhåll men han ska se till att barnet har tak över huvudet, mat, kläder, hygienartiklar, aktiviteter och nöjen osv.

Har de inte ansökt om inackorderingstillägg?

Med underhåll via Fk plus det pappan betalar som det saknas pengar till plus ev. inackorderingstillägg (till hyran) och pengar från CSN ska barnet kunna ha det relativt bra.
  • h8him
    Anonym (vän...) skrev 2012-02-07 17:24:34 följande:
    Nej, det har varit växelvist boende förut så nej inget underhåll från mamman. Nu bor barnet som sagt i egen lägenhet och där är hyran endast 1100. Dem får inget inackorderingstillägg eftersom utbildningen finns på närmare håll. Men då är det alltså så att både mamman och pappan ska betala varsitt underhåll till barnet?
    Klart pappa kan begära underhåll via Fk ändå. Att det har varit annorlunda förut spelar ju ingen roll. Fk går dessutom in och betalar mellanskillnaden från det mamman kan betala med inkomst upp till 1273 kr/månad.

Jag tycker han ska prata med Fk om möjligheterna i alla fall.

Okej, men då är det väl inte mer än rätt att den av föräldrarna som bestämt att barnet ska få gå den utbildningen också står för hyran.

Båda föräldrarna ska se till att barnet får den mat, kläder, hygien, nöjen och aktiviteter som barnet har rätt till. Sen ska givetvis pappan betala mer om han tjänar mer men som sagt så kan de få 1273 via Fk till barnet trots att mamman saknar förmåga att betala så mycket.
  • h8him
    Anonym (vän...) skrev 2012-02-07 17:41:03 följande:
    Att barnet skulle få gå där det kom dem överens om. Men det är uppdelningen av allt som kostar som han börjar bli lite irriterad på. Självklart så får han stå för mer, men i dagsläget så betalar mamman nästan ingenting, och pappan typ för allt. Barnet vill ha något och mamman hänvisar till att det kan pappa betala.
    Så varför ansöker han inte om underhåll via Fk då?
  • h8him
    Anonym (vän...) skrev 2012-02-07 17:47:36 följande:
    För att han inte vetat om att han kunde göra det. Men jag ska framföra det när han slutar jobba.
    Okej, jag fick intrycker att han inte ville göra det:) Hoppas det blir lättare och att de kan komma överens till slut. Det är bara några år kvar att stå ut.
Svar på tråden Underhåll