• Anonym (Mamman)

är klyven i hur jag ska klippa banden....

Lång historia kort.
    Kommer inte ge massa info om fallet, utan vill bara ha lite råd och tips.

Min dotter var omhändertagen nästan 2år. Det var en planerad uppväxt placering och hon skulle inte komma hem igen. Men efter mycket bråk med myndigheterna och mycket skit prat ifrån familjehemmet så kom hon tillbaka hem.

Jag hade fortsatt kontakt med familjehemmet eftersom min dotter var mycket fäst vid dem efter att ha bott där nästan 2år. Pappan till min dotter vill inte alls att vi ska ha kontakt med dem efter allt dom gjorde när barnet bodde där. Mot b.la barnet och det dom sagt om mig som mamma som inte är sant.

Jag har försökt klippa banden sakta men säkert men tycker det är svårt, för jag vill inte vara elak men jag tror att om min dotter visste vad dom gjort emot henne (hon är för liten för att förstå det ännu) Och allt dom sagt om mig så skulle hon inte heller vilja veta av dom. Så hur tar jag ifrån dom utan att göra mig osams? Dom ringer och smsar ganska ofta och vill prata med min dotter.

Någon annan som har egna erfarenheter där man har haft kontakt med familjehemmet efter att barnet flyttat hem? Det är ett tag sen hon flyttade hem nu och vi har ingen kontakt med socialtjänsten längre utan ärendet är helt nedlagt. Så det är svårt att be soc om råd då dom inte är inkopplade längre heller.

Tack på förhand./mamman
  • Svar på tråden är klyven i hur jag ska klippa banden....
  • Amazon

Har ingen egen erfarenhet av detta. Det finns nog ingen enkel lösning. Det bästa är nog att prata med dem och berätta rent ut hur du känner och se hur de reagerar på det. Antingen kanske ni kan lösa problem och fortsätta att ha kontakt eller inte. Jag tycker förstås att det borde gå att få hjälp av soc även om det är avslutat? Hoppas att det löser sig för dig och din dotter.

• Anonym (mm)

Beror ju helt på hur länge du haft henne, du kan ju ha en öppen dialog med dem och förklara att du skulle vilja skapa en plan på hur de ska dra ner sin kontakt med ditt barn och hur lång tid de tror de behöver och hon behöver.
    Kanske dra ner mer och mer för varje månad som går.
    För min del skulle jag nog tro att det skulle behövas minst ett år till två år att ha avslutat den relationen med tanke på att de ändå hade huvudansvaret i två hela år i hennes liv. Om man drar bort det för snabbt så kan dottern få psykiska problem av det.

• Anonym (Mamman)
    Amazon skrev 2012-02-07 18:51:11 följande:
    Har ingen egen erfarenhet av detta. Det finns nog ingen enkel lösning. Det bästa är nog att prata med dem och berätta rent ut hur du känner och se hur de reagerar på det. Antingen kanske ni kan lösa problem och fortsätta att ha kontakt eller inte. Jag tycker förstås att det borde gå att få hjälp av soc även om det är avslutat? Hoppas att det löser sig för dig och din dotter.
    Ja handläggaren som vi hade senast. (Har haft två under LVU:et) säger att jag gör som jag vill.
    Men det är ju just det som är svårt, handläggaren har ju heller inte kontakt med familjehemmet längre.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (mm) skrev 2012-02-07 20:32:47 följande:
    Beror ju helt på hur länge du haft henne, du kan ju ha en öppen dialog med dem och förklara att du skulle vilja skapa en plan på hur de ska dra ner sin kontakt med ditt barn och hur lång tid de tror de behöver och hon behöver.
    Kanske dra ner mer och mer för varje månad som går.
    För min del skulle jag nog tro att det skulle behövas minst ett år till två år att ha avslutat den relationen med tanke på att de ändå hade huvudansvaret i två hela år i hennes liv. Om man drar bort det för snabbt så kan dottern få psykiska problem av det.
    Min dotter har psykiskt problem redan efter de dom utsatte henne för. Mitt barn förstår inte att det dom gjorde var fel då hon är för liten. Barnet har bott hemma i ungefär 1år nu. I början tänkte jag väl att ja det kan gå bra att dom träffar henne när jag eller pappan är med men dom tjatar om att dom vill ha henne själv och det kommer inte ens på frågan och jag har alltid haft problem med att säga nej, sätta gränser (en av anledningarna som var under LVU:et då) Och jag antar att dom nyttjar de lite. Sista veckan har jag nästan funderat på om jag bara ska byta nummer för att slippa dom. Min dotter pratar om dom ibland men säger mest att om någon tar mig igen mamma så blir jag arg för jag vill bo med dig. Så hon är ju samtidigt rädd att någon ska kunna ta henne igen. Vet som sagt inte, är klyven. Dom har ju liksom inga rättigheter till henne.
  • Anonym

oj.. ja jag har ju aldrig varit i den sitsen...
    men hemma i ett år? jag hade kapat all kontakt för länge sen...
    det är ju bara utdragning på tiden för lillan... 
    om det inte är ngn mening att hon ska tillbaka till dom så behöver de inte ha ngn

kontakt alls med er...
    det blir bara svårare för er familj att släppa dom annars...      

• Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2012-02-07 23:09:08 följande:
    oj.. ja jag har ju aldrig varit i den sitsen...
    men hemma i ett år? jag hade kapat all kontakt för länge sen...
    det är ju bara utdragning på tiden för lillan... 
    om det inte är ngn mening att hon ska tillbaka till dom så behöver de inte ha ngn

kontakt alls med er...
    det blir bara svårare för er familj att släppa dom annars...      
    Ja men det är himla svårt. I början hade vi mycket kontakt eftersom vi oftast var i samma stad. (Staden där barnet blev omhändertaget) Jag har flyttat där ifrån. Vi pratade, umgicks, pratade om allt som sagts under LVU:et och sådär. "familjemamman" försökte väl på sätt&vis be om ursäkt för allt skit hon pratat och jag ville vara snäll emot min dotter och låta henne träffa dom hon bott med så länge, och sen har det gått 3månader nu utan att dom träffat henne men så stötte vi på varann i den gamla stan för ett par dagar sedan och då ville hon genast ha massa kontakt och tydligen hade hon inte ens skickat med alla min dotters saker så dom kom förbi här med lite grejer och stannade på en fika och efter de kände jag att nej, ni måste bort och de va också då dottern sa till mig att mamma jag ska väl bo här hos dig? Och de ska hon, för vi har inte ens kontakt med soc längre så familjehemmet är absolut inte ett alternativ. Jag vill plocka bort dom på ett sätt som inte känns. :-/
  • Anonym

släpp banden helt för eran dotter. dom ska glömmas så fort som möjligt så dottern kan få ett bra band med er istället. börja med att svara på så få samtal som möjligt och på det sätter skära ner. säg bara "ursäkta jag hade telefonen i sovrummet så har inte hört den sen glömde jag ringa upp"

• Anonym (Anna)

Kan du inte bara låta det rinna ut i sanden?

• Anonym (grandwolf)

Var storsint och låt dottern behålla kontakten med familjehemmet. De kanske kan tillföra ngt positivt i hennes liv? Om inte kommer nog kontakten att tona ut med tiden. Får de INTE ha kontakt är det risk att du blir "den onda" och de hamnar på en piedestal....

Ta inte hämd på familjehemmet genom dottern .... 

• Solaika

Skulle föreslå att du byter nummer.. Sen såg jag att du själv funderat på det. Varför inte? Det låter inte som bra människor som din dotter behöver ha i sitt liv.

Svar på tråden är klyven i hur jag ska klippa banden....