• 4ever

Alla andra men inte vi, känns det som.

Jaha, nu har man hamnat där man aldrig trodde att man skulle. Man brukar ju tänka det händer inte mig... Men nu är man där, bland de barnlösa. Många bekanta, gamla vänner, en och en hör man hur de blir gravida innan man själv hunnit bli det fastän man försökt längre... Jag trodde jag aldrig skulle känna så, men det börjar bli tröttsamt att se alla andra lyckas medan man själv inte ens står på ruta 1 än. Är 24 år...

Slutade med p-piller i september 2010. Trodde jag skulle få min mens som vanligt (hade regelbundet medan jag åt p-piller.) Veckorna gick och gick, sedan gick månaderna också... Den kom aldrig.
    I april 2011 sökte jag mig till gyn. Fick provera för att försöka starta min kropp, som gyn uttryckte det. Testade med äl-test, negativt utslag alltid. Efter sommaren 2011 gick jag tillbaka till henne och fick då även pergotime, tog 2 enkelkurer. Det enda jag fick av dessa tabletter var en vattenfylld cysta på äggstocken, som gjorde ont som f*n. Gyn rekommenderade inte att jag skulle fortsätta med pergo eftersom min kropp svarat så på det. 
    Så nu är man här, väntar på att få starta med en utredning i början på mars. Någon som vet hur det går till vad de gör för prover mm? Skulle vara jättetacksam om någon erfaren kunde berätta vad man ska fråga och se efter. 

Provade för övrigt att ta bidrottninggele sedan 17 januari (började utan mens). Varför inte testa medans man ändå väntar. Men det enda jag verkade få av det var mens nu idag på den 21a bidrottninggele-dagen... Har iofs haft mensvärk några dagar, trodde det bara var BDG som gjorde att jag fick ont i magen. Men att få mens är ju ett bra tecken iaf. Är det någon BDG-expert härinne så är jag tacksam för all info! 

Aja önskar alla lycka! Ha det gott!

• Svar på tråden Alla andra men inte vi, känns det som.
  • bubbel
    4ever skrev 2012-02-18 00:17:01 följande:
    Hej bubbel! Grattis vad roligt att det tog sig för er. Ni kämpade länge. Tack för svaret, är det klassiska sprutor eller lite snällare sprutor som typ insulin? Blir darrig i händerna bara av att tänka på det. Ska man ta det varje dag? Jo man kanske har tid på sig fast när man ändå bestämt sig så vill man att det ska ske på en gång... :) men så enkelt var det inte lärde vi oss... Tack och ha en trevlig helg!

Jag vet... Varje dag känns som en evighet när man önskar ett barn... Vi trodde också allt skulle gå smidigt men oj vad man bedrog sig... Men till slut händer det! När man minst anar det och när man nästan känner att det är dags att ge upp... Vi hade beslutat oss för att ta en paus nu om det inte tog sig... Så en dag kissade jag på stickan och två jätterosa streck kom fram :) Jag vet hur hopplöst det känns men er tur kommer! :) Ja man tar sprutorna varje dag, på kvällen, vid samma tidpunkt varje gång. Du får prova på sjukhuset först, och dom går noga igenom hur man gör. Ja va jättenervös första gångerna ochmdet KAN göra lite ont... Men oftast inte! Det är pyttenålar man använder som knappt känns. Efter några dagar går det på ren rutin. Du har absolut inget att oroa dig för :)
  • Gizzmo73

4ever: Jag var oxå livrädd för sprutor innan. Men man vänjer sig rätt fort sen, är första sprutan som är allra värst.. Om man absolut inte klarar av att ta dom själv så kan alltid din partner göra det åt dig. Jag var helt inställd på att min sambo skulle få ta dom på mig, men sköterskan var jättebra och gav sig inte förren jag hade tagit första sprutan själv. Men då var jag gråtfärdig och rejält skakig innan jag vågade.

Jag fick göra 10 stimuleringar + 4 IVF försök. Sen så funkade inte nedregleringssprejen för mig så jag fick ta sprutor istället vilket gjorde att det blev tre sprutor om dagen under IVF:försöken.... Så min sprutfobi är helt botat nu Skrattande

Presis som bubbel skriver så tar man dom i magen, området runt naveln ungefär, och man lär sig snabbt vart det känns minst. Det enklaste är om man får puregon, då är det som en penna man laddar och ställer in rätt dos på. Andra varianter däreomot som tex menopur kräver "riktiga" sprutor där du själv får dra upp rätt mängd

• 4ever

Bubbel: vilken lycka det måste ha varit när du såg de två strecken efter så lång tid! Ja det känns verkligen hopplöst... Men men det kommer väl nån gång.
    Ah tack det lugnar verkligen det ni säger att man kommer över nålfobin. Hoppas verkligen att jag oxå ska klara av det :/ tar man sprutorna varje dag i cykeln eller hur är det med det?

Ha det gott!

• 4ever

Gizzmo73! Ok då vet jag om dessa sprutor blir nästa steg så ska jag fråga efter puregon. Vanliga sprutor vet jag att jag inte kommer att klara av! Men en penna kan man nog komma över :)
    Vad är nedregleringsspray för något? Försöker ni fortfarande bli gravida eller är ni/ har varit? :)

Ha det gott!

• Gizzmo73

4ever: Man klarar av mer än man tror! När man gör IVF, långa metoden (som är vanligast), så börjar man med nässprej som försätter kroppen i klimateriet. Sen när man är nedreglerad så börjar man med sprutor t.e.x puregon för att stimulera äggtillväxten, det är för att äggen ska börja växa samtidigt och förhoppningsvis mogna samtidigt.

Du kommer troligtvis även få ta en ÄL-spruta, och där är det en riktig spruta. Finns i två varianter, en som du är tvungen att blanda själv och en färdigblandad spruta. Den färdigblandade är ju enklare men jag föredrar den andra för jag tyckte nålen på den färdigblandade var lite trög.  

Vi har en liten 8-månaders hemma nu, men vi fick hålla på i närmare 5 år innan vi lyckades få till henne. Så ge inte upp i första taget Skrattande  

• Gizzmo73
    4ever skrev 2012-02-20 13:47:50 följande:
    Bubbel: vilken lycka det måste ha varit när du såg de två strecken efter så lång tid! Ja det känns verkligen hopplöst... Men men det kommer väl nån gång.
    Ah tack det lugnar verkligen det ni säger att man kommer över nålfobin. Hoppas verkligen att jag oxå ska klara av det :/ tar man sprutorna varje dag i cykeln eller hur är det med det?

Ha det gott!

Det är olika för person till person, jag fick ta  sprutor mellan 9-13 dagar i sträck när jag gjorde mina stimuleringar, under IVF försöken så blev det några dagar till men då är det ju flera ägg man vill ha fram.
  • 4ever

Gizzmo73: oh grattis :) 5 år!! Då ska jag inte klaga... Men efter hur lång tid sökte ni "hjälp"?
    Ajaj en sån spruta också som gör att ägglossningen sker? Kommer nog ha mardrömmar om detta snart!
    Hela tiden hoppas jag på att det ska bli av denna månaden så man kan slippa allt detta vad man måste genomgå om det inte tar sig av sig självt nu... sista chansen! Skulle haft äl enligt standard uträkningen igår, o hade trådiga flyt. I förrgår o igår. Men inga andra tecken. Vet itte det blir som det blir.
    Förresten har nån av er pco? Jag börjar misstänka av mig själv att jag har det. Efter ppiller fick jag problem med finnar, gick upp i vikt mycket lättare, mens mycket mycket sällan av mig själv och när jag var hos gyn uttryckte hon att jag hade små ägg som satt som små pärlor på kanten av äggstocken o då är det vanligt att det inte mignar ägg regelbundet... Men hon nämnde i get om pco? Kanske nån av er har erfarenhet?

Ha det gott!

• Gizzmo73

4Ever: Tackar Skrattande  Jag sökte redan efter ett halvår, Eftersom mensen bara tog längre och längre tid på sig att dyka upp så var det ingen idé att försöka själva längre, sen så hade min syster något år innan fått konstaterat PCO och var tvungen att få hjälp för att få barn. Och PCO kan vara ärftligt, så jag misstänkte att jag oxå hade det vilket stämde.

Om din gynläkare såg "pärlband" på din äggstock så låter det ju helt klart som om du har PCO, konstigt att hon inte sag något. Jag har enbart "pärlband" inget av de andra symptomerna.  

Oroa dig inte för sprutorna, blir du tvungen att ta dom så kommer du att klara det!! Men hoppas det blir något på denna ÄL!! 

Svar på tråden Alla andra men inte vi, känns det som.