• Anonym (bekymrad)

Barn med huvudvärk

Min sexåring klagar frekvent över att han har ont precis ovanför vänster öga och ibland även i pannan. Det är inget fel på hans syn, vilket jag trodde först med tanke på smärtan vid ögat.

Ingen av mina andra barn har någonsin klagat på huvudvärk i den här åldern och jag är en aning orolig. Är det någon vars barn har haft mycket huvudvärk? har ni kollat upp det? Har de kommit fram till något?

• Svar på tråden Barn med huvudvärk
  • Cheera

Så har jag (dock över höger öga), hade det även som barn. Gymnasietiden var ett helvete (något lättare i högstadiet och någon gång ibland i låg-mellanstadiet. Första gången som jag minns var jag runt 5-6 år, vilket eskalerade i en grym huvudvärk så jag trodde att mitt huvud skulle sprängas.

Jag får migränattacker mellan varven. Värst var det som sagt i gymnasiet, återkommande nu när jag pluggar på högskolan. Jag har inget fel på synen. 

Inget som kollades upp för mig när jag var barn. Nu vet jag att så fort jag slarvar med mat och vatten eller pluggat för mycket så får jag huvudvärk.   

• pigglet

Äldsta dottern har ofta huvudvärk. Hon är 9 år nu, vet inte när hon började klaga - kanske i 5-årsåldern? Nu klagar hon flera gånger/ vecka i alla fall. Det blir värre inför skolavslutningar osv, när något kul ska hända. Huvudvärken är tydligt relaterad till hur mycket hon sover på natten, har det varit en dålig natt så klagar hon direkt från morgonen.
    Hon har även haft några omgångar av migrän, men det är inte så ofta.
    Hon är aldrig kollad. JAg har nämnt det ibland till olika läkare och skolsyster osv, men ingen har gjort något åt det.  

• Cheera

Samma med mig som för Pigglet´s dotter. Har jag sovit taskigt så vaknar jag med huvudvärk.

• Emilia82

Min snart 6 åring, klagade på huvudvärk ofta i höstas, men det är bättre nu, tror det mest var för att hon hade så många funderingar å tankar/frågor... Om relationer mellan människor, när det va stökigt med dagiskompisar osv..

• Anonym (bekymrad)

Tack för era svar!

Min pojke är väldigt frisk i övrigt och klagar sällan. Jag trodde först att det berodde på att han åt och drack dåligt, men kan inte se att han gör det när han får ont. Sedan tänkte jag på synen, vilket det inte är något fel på. Däremot har han fått en liten hörselnedsättning som han inte har haft tidigare, fast jag minns tyvärr inte om det är på samma sida som han har ont eller ej.

Jag ringde 1177 för att höra om det var något som jag behövde kolla upp och de tyckte faktiskt att det borde kollas upp. Så imorgon ska jag ringa och få en tid på vårdcentralen även om jag tvivlar på att vi blir klokare efter det.

• Queen of all

Jag fick min migrän när jag var i fyra-årsålderna ungefär. 
    Men innan dess så hade jag magont sen födseln och det säger dom kan vara migrän också innan det flyttar sig till huvvet.

Har levt med det sen dess och det är ju absolut inget farligt. Bara jobbigt.

Men jag tycker du ska kolla upp det absolut.
    Något som jag fortfarande kan störa mig lite på ibland när jag tänker på det, är att dom inte röntgade mitt huvud förrän jag var åtta. Då för att utesluta att det inte var en tumör.
    Nu var risken för en tumör väldigt liten. Men ändå, dom måste ju ändå ha misstänkt någonstans och hade det varit det så hade det antagligen varit för sent.
    Så försök och få till det bara för att utesluta något sånt.

Vill du, så hör gärna av dig!! Vet hur det är att leva med det som sagt. :P  

Svar på tråden Barn med huvudvärk