• Boost

Hur lärde sig ditt barn bokstäver/att läsa?

Som rubriken lyder, hur lärde sig era barn bokstäver och sedan att läsa?

Tragglade ni bokstäver en i taget hemma?

Några bra tips på böcker, metoder etc som underlättar vid inlärning!?

• Svar på tråden Hur lärde sig ditt barn bokstäver/att läsa?
  • Duckan

Fem myror är fler än fyra elefanter? Bokastavsspel och läroböcker?

Siri kan inte läsa (nyss fyllda fem) men kan bokstäverna och skriver ord om jag bokstaverar åt henne. Hon har fågat själv hur den och den bokstaven ser ut och nu kan hon dem. (ja kanske inte alla som x, y och q som aldrig används typ) 

• Mercurialis

Min äldste lärde sig bokstäverna, när han var 2,5 år och spelade ett Kalle Kunskap-spel på datorn. Läser gör han inte än (han är fem år) men han skriver om jag bokstaverar för honom.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mrs Green

Hur hon lärde sig bokstäverna minns jag inte riktigt, men hon lärde sig läsa genom att skriva. Hon tyckte det var kul att skriva och frågade hur ord stavades och jag bokstaverade, och då passade jag på att säga bokstäverna som de låter (och inte som de heter) och liksom ljudade ordet som hon ville skriva.

Sen kom läsningen av sig själv efter ett tag. När hon kunde läsa lite enstaka ord köpte jag en väldigt enkel bok (http://www.adlibris.com/kids/product.aspx?isbn=9163863545) med bara versaler och några få rader på varje sida. Det gjorde jättemycket för läsintresset när hon upptäckte att det gick att läsa en hel bok själv

• Callan

Hon lärde sig bokstäver av eget intresse vid 3-3,5 ungefär.
    Vi hade en bokstavsmatta som vi pekade på och klev på osv.
    Varje bokstav hette en sak, som F=Fågel osv.

Nu har hon gått drygt 1 termin i förskoleklass och börjar lära sig läsa och skriva.
    Först kom skrivandet.
    Iom att hon kunde bokstäver så kunde hon ljuda lätta ord och skriva dem, läsa och ljuda dem på den vägen har hon inte velat göra/tyckt varit svårt av ngn anledning. Inte helt ovanligt vad jag förstår.

Bokstävernas ljud är det som varit lite svårt hos oss, Iom att hon haft ett annat ord för varje bokstav så var det lite traggligt att få in ljudet.
    Spelade lite spel, bla Kalle kunskap, och det var bra för mamma kan man inte alltid lyssna på  

• Flickan och kråkan

Min äldsta lärde sig bokstäver med hjälp av registreringsskyltar på bilar, skyltar, tidningar, pussel, datorn. Hade kollpå stora och små vid 2,5. Började ljuda strax efter 3. Läser "lätt att läsa"-böcker nu. Fyllde 4 vid jul. Lillebror blir 3 i april. Nytt intresse gför honom nu. Har börjat lära sig med skkyltar, böcker, pussel. Kan kabnske 2/3 av de stora. Vi pratar en hel del om ljud och leker med ljud. Det måste förstå kopplingen tecken-ljud för att knäcka läskoden. Har två väldigt olika pojkar. Storebror har alltid hsft ett väldigt intresse för färger, former, siffror, bokstäver.

• Kimmice

Min son på snart 3 år har lärde sig alla bokstäver och hur de låter med hjälp av radioapans alfabet på SRs hemsida. Jag visade dem på skoj, efter att ha läst en tråd här som sade att han var bra och rolig.
    Min son lyssnade på alla låtarna under några veckor, bara tittade och lyssnade på surfplattan och gillade sångerna. Sedan helt plötsligt började han peka ut bokstäver överallt. "Mamma, där är A, där är X." På skyltar, förpackningar, kläder.
    Laddade ner en app till min telefon, dock på engelska, där man kan måla och följa bokstäver med fingret och få telefonen att ljuda (på engelska, men min son rättar de "annorlunda" bokstäverna)
    Efter ett tag kunde han alla små bokstäver också, och alla siffror. Ritar dem bra på mobilen och surfplattan, men har lite svårt med penna.
    Har köpt kylskåpsmagneter nu, och majas alfabetsbok och sådant, som han älskar att pilla med och leka med.
    Det här med hur man ljudar för att läsa har inte riktigt fungerat än.     

• Boost

Vad kul med så många olika tips och varianter!
    Min son på 4 har varit intresserad av bokstäver under en längre tid nu. Kan väldigt många och skriver dem väldigt fint också!
    Ska prova lite olika varianter så att han inte tappar intresset :)

Fem myror är ju perfekt, minns jag själv hur mycket jag tyckte om det programmet. Hittade bra klipp på Youtube om dessa.
    Ska kika in Radioapan på SR också.

• Gladskit

Min son började intressera sig för bokstäver när han var typ tre. Vad heter den, vad är det, den är samma som min osv. Nu har han ganska bra koll, vet inte om han kan rabbla alfabetet rakt igenom men han kan läsa och skriva enkla ord, ljuda sig igenom och sådär. Han fyller sex år nu i februari.

Vi har inte gjort något särskilt annat än att läsa mycket. Det tror jag stenhårt på!

• MissGoodie

Min stora lärde sig läsa när han var 5, min dotter fyller snart 5 och kan både skriva och läsa enklare ord. Men hur jag lärt dem...? Jag läser mycket böcker för dem och en av (bådas) favoriterna är "ABC sa lilla T". Annars vet jag inte... Kan det vara ärftligt? Både jag och mina bröder var jättetidiga med att lära oss att läsa...

• Ronjami

Vilka Einsteins ni har....min son läser bara väldigt lätta texter och går i ettan, konstigt nog är han inte alls ensam om det..

• Stjärnfall76

Det beror ju på intresse och förmåga till koncentration. Min dotter som är 5 håller på att lära sig läsa, kan läsa enkla ord. På biblioteket lånar vi en serie böcker som heter "extra lätt att läsa" Det är ett fåtal rader med versaler på varje uppslag.

Hon har en bok för 1an med bokstavsträning, så nu har hon lärt sig att ljuda fram och skriva ord och det gör hon väldigt bra.

Vi har köpt en mattebok för 1an, och den älskar hon. Jag gör egna uppgifter på datorn, hon räknar lätt + upp till 10. vill träna lite till så hon inte behöver använda sina fingrar så mycket, innan vi går vidare.

Börjat så smått med -.

men som sagt, detta har med intresse att göra. den enda morot hon får är att hon får ett klistermärke när hon gjort uppgifterna. Men som sagt, hon älskar det.

tror det beror på att vi tränar extra med vår son som går i en slapp skola, för att förbereda honom för att byta skola, han skulle inte klara ett skolbyte annars, som en del andra från skolan som upplever sig väldigt långt bak när de byter skola.
    Eftersom vi håller på med honom så kom intresset för deras syskon, så ibland känner jag att jag inte hinner med att lära dem så mycket som de vill.

Det finns också en serie böcker som heter "Guldstjärneböcker" de finns på Adlibris och det finns både matte och svenska. Dem gillade min son när han var liten, även om han inte hade så stort intresse som dottern nu har.

• Stjärnfall76
    Ronjami skrev 2012-02-08 15:37:53 följande:
    Vilka Einsteins ni har....min son läser bara väldigt lätta texter och går i ettan, konstigt nog är han inte alls ensam om det..
    Självklart är han inte ensam om det. Man ska inte stressas av sådana här trådar, men när barnen har bokstäver och siffror som intresse så kommer de ju så klart igång. Andra barn i låga åldrar är ju tex mer intresserade av dinosaurier och då lär de ju sig andra saker helt enkelt. Jag vet inet om de flesta kan läsa när de börjar förskoleklass.... tror nog inte det är mer än hälften.
  • asteri

Jag lärde mig läsa med "Fem myror är fler än fyra elefanter" utan mina föräldrars hjälp. Jag hade precis fyllt 6 och skrev även en liten bok när jag var 6 om Anna som skulä på kalas :)

• pigglet

Vi har haft bokstavsmagneter på kylskåpet, så skriver barnen ord med dem. Även plastbokstäver i lekrummet som de bygger ord med.

Skriver alltid bokstäver på mackorna med kaviar eller mjukost.

Men framför allt lyssnar vi mycket. "Vad låter först i ordet sol?" "Hur många ord kan vi komma på som börjar med s?" "Hur många bokstäver/ljud låter det i sol?"   

• Boost

Stjärnfall76 - Imponerande!
    Tycker om när föräldrar verkligen engagerar sig när det kommer till barnens lärande. Många har inställningen "att det lär dem sig i skolan sen". Tror det underlättar rejält för barn att komma förberedda till skolan istället för att börja helt på noll där.

Ska söka efter Guldstjärneböckerna som du nämner, kan nog vara roligt för sonen då han gillar att räkna och liknande.

• Stjärnfall76
    Boost skrev 2012-02-08 21:07:54 följande:
    Stjärnfall76 - Imponerande!
    Tycker om när föräldrar verkligen engagerar sig när det kommer till barnens lärande. Många har inställningen "att det lär dem sig i skolan sen". Tror det underlättar rejält för barn att komma förberedda till skolan istället för att börja helt på noll där.

Ska söka efter Guldstjärneböckerna som du nämner, kan nog vara roligt för sonen då han gillar att räkna och liknande.
    I skolan lär de sig inte alltid så mycket. vår sons skola är bara en enda stor besvikelse.... vi funderar på Kunskapsskolan...
  • Flisan79

Min första tös överraskade mig bär hon var ca 29 mån gammal med att säga "o" när jag råkade göra en cirkel med kaviaren. Då hade jag knappt läst en bok för henne så det måste kommit från dagis. Hon fortsatte och vid 2 kunde hon 17 bokstäver samt vilken bokstav som var första i hennes namn, mormor, mitt namn osv. Tänkte att "wow" vilket litet geni...men, sen tappade hon intresset nästan helt och hon kan fortfarande inte läsa (fyller 5 om en månad). Hon kan nu skriva sitt namn och några ord samt att man kan bokstavera och hon då skriver. Tänkte väl engagera mig lite och se om jag kan hjälpa henne knäcka koden snart. Hon skriver snyggt, relativt rakt och bokstäverna åt rätt håll vilket är vanligt att man inte gör i denna ålder

Själv lärde jag mig skriva i första klass.

• m med tre stjärnor

Har fyra barn.
    Den äldsta lärde sig bokstäver själv i tvåårsåldern "titta där står pontus" och pekade på en parkeringsskylt tex
    Hon kunde läsa i fyraårsåldern och när hon började förskoleklass kunde hon utan problem läsa med på tv-program. Vet inte hur hon lärde sig, hon hade nog några böcker men tex dataspelsintresset kom inte förrän hon redan kunde läsa.
    Hon är lite "annorlunda" fortfarande så vi har lite speciallösnigar för henne (och funderar också på kunskapsskolan;)

Tvåan, två år yngre, var ju tvungen att kunna som syster. Så hon hade lite olika såna lär dig läsa böcker, pysselböcer och liknande. Tror att storasyster tränade lite med henne också;)
    Hon kunde läsa bra när hon gick i förskoleklass och nu i ettan naturligtvis ännu bättre. 

Trean, 1,5 år yngre än tvåan går i föskoleklass och har alltid varit mer ointresserad av bokstäver än vad äldsta varit intresserad. Hon har såklart fått böcker som tvåan osv men aldrig orkat göra mer än en halv sida. Nu har hon nyligen fyllt sex år och går i förskoleklass. NU har intresset satt fart. Hon börjar stava ord och lyssnar på dem, kan alla bokstäver osv...

Minsta har inte fyllt tre ännu och pratar och hr ett ordförråd utan dess like men några bokstäver kan han inte.

Svar på tråden Hur lärde sig ditt barn bokstäver/att läsa?