• Pelleping

    Vilken religion är rätt?

    Hur vet man som att man valt rätt religion?  Vad gör en religion mer rätt än en annan? Handlar det bara att den passar in med ens egen uppfattning hur det borde vara?

  • Svar på tråden Vilken religion är rätt?
  • kt h
    oanonym skrev 2017-09-22 07:26:41 följande:
    Tja, visst kan det vara grupptryck som fått tusentals vetenskapsmän att säga att evolutionsteorin är sann. I så fall borde det uppdagas, som det brukar göra inom vetenskapen.
    Ja som det uppdagades att solen inte snurrade runt jorden efter flera hundra år, fram till dess försökte man hålla på den geocentriska världsbilden med näbbar och klor.
    oanonym skrev 2017-09-22 07:26:41 följande:
    Om du kan argumentera mot evolutionsteorin, varför är du på ett forum och diskuterar religion? Gå och prata med de som jobbar inom dessa områden och diskutera med dom. Dock tvivlar jag på att de tycker att du kan argumentera mot evolutionsteorin.

    Dom får gärna komma hit och argumentera emot. Jag har många olika intressen, varför måste jag göra som du säger? Är det ett argument för att evolutionsteorin stämmer, att jag inte diskuterat med vilka du nu menar?

    Har du diskuterat med dom?
    oanonym skrev 2017-09-22 07:26:41 följande:
    Jag kan argumentera både för och emot jultomtens existens ....
    Ja så som du kan argumentera för evolutionsteorin, alltså obefintligt.
    oanonym skrev 2017-09-22 07:34:42 följande:
    Jag gör skillnad på åsikter och folk. Jag anser mig inte behöva respektera alla åsikter här i världen. Det kan även vara så att vissa anser sig bli behandlad nedsättande, fastän det inte är så. Det finns de som gillar att vara offer.
    Du gör som du vill, men du har en kall, kärlekslös syn på människor. Först talar du nedsättande mot dom, och om dom säger ifrån så förnedrar du dom ännu mer med att säga att dom gillar att vara offerkoftor.

    Jag har sagt mitt till dig, tills du kommer med en annan attityd.

    Det finns ju som sagt inget att diskutera när du nu inte är så pass insatt i evolutionsteorin att du kan komma med argument och exempel, detta är ett ypperligt exempel på det jag sade från början:

    kt h skrev 2017-09-18 14:12:08 följande:
     Dom flesta ateister kan inte argumentera för evolutionsteorin, utan ofta säger t.o.m. att dom inte är insatta, och inte ens är intresserade av att undersöka, för dom litar på vetenskapsmännen.
  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-22 14:24:20 följande:

    Ja som det uppdagades att solen inte snurrade runt jorden efter flera hundra år, fram till dess försökte man hålla på den geocentriska världsbilden med näbbar och klor.Dom får gärna komma hit och argumentera emot. Jag har många olika intressen, varför måste jag göra som du säger? Är det ett argument för att evolutionsteorin stämmer, att jag inte diskuterat med vilka du nu menar?

    Har du diskuterat med dom?Ja så som du kan argumentera för evolutionsteorin, alltså obefintligt.Du gör som du vill, men du har en kall, kärlekslös syn på människor. Först talar du nedsättande mot dom, och om dom säger ifrån så förnedrar du dom ännu mer med att säga att dom gillar att vara offerkoftor.

    Jag har sagt mitt till dig, tills du kommer med en annan attityd.

    Det finns ju som sagt inget att diskutera när du nu inte är så pass insatt i evolutionsteorin att du kan komma med argument och exempel, detta är ett ypperligt exempel på det jag sade från början:


    Ge exempel på när jag varit nedsättande mot "dom"?

    Att be någon ta av sig offerkoftan är automatiskt inte nedsättande. Kristna brukar gilla att påpekat att de ska vara förföljda, förlöjligade m.m., för det stämmer med vad bibeln säger.

    Jag har diskuterat med ganska många kristna som använder den taktiken. De vill alltså vara offer, så att bibeln ska stämma.

    Angående evolutionsteorin så verkar de som jobbar inom detta område rätt säker på att den teorin stämmer. Jag litar på dom, Jag litar även på att om den inte stämmer, så hittar de bevis för det. Jag tror alltså att det är vetenskapen som rättar till sig själv.
  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-22 14:24:20 följande:

    Ja som det uppdagades att solen inte snurrade runt jorden efter flera hundra år, fram till dess försökte man hålla på den geocentriska världsbilden med näbbar och klor.Dom får gärna komma hit och argumentera emot. Jag har många olika intressen, varför måste jag göra som du säger? Är det ett argument för att evolutionsteorin stämmer, att jag inte diskuterat med vilka du nu menar?

    Har du diskuterat med dom?Ja så som du kan argumentera för evolutionsteorin, alltså obefintligt.Du gör som du vill, men du har en kall, kärlekslös syn på människor. Först talar du nedsättande mot dom, och om dom säger ifrån så förnedrar du dom ännu mer med att säga att dom gillar att vara offerkoftor.

    Jag har sagt mitt till dig, tills du kommer med en annan attityd.

    Det finns ju som sagt inget att diskutera när du nu inte är så pass insatt i evolutionsteorin att du kan komma med argument och exempel, detta är ett ypperligt exempel på det jag sade från början:


    Ge exempel på när jag varit nedsättande mot "dom"?

    Att be någon ta av sig offerkoftan är automatiskt inte nedsättande. Kristna brukar gilla att påpekat att de ska vara förföljda, förlöjligade m.m., för det stämmer med vad bibeln säger.

    Jag har diskuterat med ganska många kristna som använder den taktiken. De vill alltså vara offer, så att bibeln ska stämma.

    Angående evolutionsteorin så verkar de som jobbar inom detta område rätt säker på att den teorin stämmer. Jag litar på dom, Jag litar även på att om den inte stämmer, så hittar de bevis för det. Jag tror alltså att det är vetenskapen som rättar till sig själv.
    kt h skrev 2017-09-22 14:24:20 följande:

    Ja som det uppdagades att solen inte snurrade runt jorden efter flera hundra år, fram till dess försökte man hålla på den geocentriska världsbilden med näbbar och klor.Dom får gärna komma hit och argumentera emot. Jag har många olika intressen, varför måste jag göra som du säger? Är det ett argument för att evolutionsteorin stämmer, att jag inte diskuterat med vilka du nu menar?

    Har du diskuterat med dom?Ja så som du kan argumentera för evolutionsteorin, alltså obefintligt.Du gör som du vill, men du har en kall, kärlekslös syn på människor. Först talar du nedsättande mot dom, och om dom säger ifrån så förnedrar du dom ännu mer med att säga att dom gillar att vara offerkoftor.

    Jag har sagt mitt till dig, tills du kommer med en annan attityd.

    Det finns ju som sagt inget att diskutera när du nu inte är så pass insatt i evolutionsteorin att du kan komma med argument och exempel, detta är ett ypperligt exempel på det jag sade från början:


    "Varför måste jag göra som du säger"?

    "Du har en kall, kärlekslös syn på människor"

    "..du talar nedsättande mot dom.... så förnedrar du dom ännu mer"

    Du kanske ska börja med att titta dig i spegeln? Det verkar vara du som har problem med attityden.
  • kt h
    Rikard skrev 2017-09-22 13:05:06 följande:
    Vad är din tanke med att komma dragande med Giordano Bruno stup i ett?
    Han tillhör ju inte de mest välkända historiska figurerna. Jag var i alla fall tvungen att googla.
    Hur som helst verkar hans öde främst ha varit att han förföljdes av religiösa auktoriteter. Alltså lite som hur en del religiösa än idag angriper vetenskapen, t.ex. evolutionsteorin, när den inte passar med deras religiösa föreställningar.

    Är det verkligen du, kt h, som bör ta upp Giordano Bruno som exempel. Borde det inte vara vi andra?
    Läs mina inlägg igen om den nya prästklassen som inte får ifrågasättas utan att det blir repressalier i form av förnedring och nedsättande ord från prästerna och deras anhängare.

    Det är mig man ser ner på i detta forum, det är jag som blir förnedrad och nedvärderad i den här tråden, det är inte jag som förnedrar andra, så ja, Giordano Bruno som blev hånad och förföljd av majoriteten, och till slut avrättad är ett ypperligt exempel på att majoriteten inte alltid har rätt, och där dom ofta tar till hån och förnedring mot minoriteter eftersom dom tror sig veta allt, och är på sina höga hästar.

    Det här gäller i många slags aspekter, t.ex. USA:s överlägsna attityd mot hela världen på grund av att dom har haft övertaget med sin krigsmakt, och svenska statens överlägsna attityd mot samer och andra minoriteter. Och företagsledares överlägsna attityder på grund av att dom har ekonomisk makt. Detta genomsyrar i alla nivåer i alla samhällen, evolutionisterna är inte undantagna.

    Ta detta som exempel:

    Jag  förslår att du tar reda på vad man idag verkligen vet om evolutionen. Det finns mängder av information på webben och i närmaste bibliotek.
    Men det krävs att man vågar ifrågasätta sina egna fördomar.
    Det kan vara en hisnande upplevelse (egna erfarenheter)

    Vad vet denna person om vad jag har tagit reda på eller inte om evolutionsteorin?
    Det här är en högfärdig attityd, personen antar att jag är okunnig och trångsynt, när det i själva verket är han som är det (Ja nu nedvärderade jag för att få min poäng fram).

    Jag kan också göra samma sak som ni gör, förnedra andra, och säga samma saker, gå och läs vad man kommit fram till, för ni är okunniga, och våga ifrågasätta era egna fördomar, det kan vara en hisnande upplevelse, av egen erfarenhet.

    Jag var tidigare som ni, jag var en ateist i princip, mina föräldrar och kompisar var inte troende, jag har ingen som helst bakgrund i religion, tvärtom var jag (och fortfarande är), intresserad av all slags teknik och vetenskap, datorer, elektronik, bilmekanik, rymdvetenskap, jag har prenumererat på vetenskapliga tidningar och var ofta i biblioteket, jag har renoverat bil och traktormotorer och byggt och konstruerat olika slags maskiner, jag jobbar med programmering och har utvecklat och haft ansvar i olika företag för bokföring, nätverk, servrar, datorer, och underhåll m.m. m.m. Jag har alltid varit väldigt logisk, systematisk och vetenskaplig i mitt tankesätt, jag litade på att evolutionsteorin stämde, men när jag var 24 år så började undersöka detta på djupet, det var en hisnande upplevelse.

    Så snälla, sluta att döma mig, sluta att nedvärdera mig och börja argumentera för sakfrågor istället!!! SUCK

    Om ni inte kan argumentera, så håll tyst!
  • kt h
    oanonym skrev 2017-09-22 14:50:03 följande:
    "Du har en kall, kärlekslös syn på människor"

    "..du talar nedsättande mot dom.... så förnedrar du dom ännu mer"

    Du kanske ska börja med att titta dig i spegeln? Det verkar vara du som har problem med attityden.
    Nej, det var du som började med den attityden, jag försökte ge dig flera chanser att förstå att det är du som är problemet, nu var jag tvungen att vara rakt på sak.

    Om du fortfarande inte förstår, så lämna mig ifred, svara inte på mina inlägg, jag är inte intresserad av en ad-hominem diskussion, jag är bara intresserad av sakfrågor, där man kan argumentera för sin sak, du kan tydligen inte göra det, och det är inte en nedvärdering, det är fakta enligt vad du själv sade:


    oanonym skrev 2017-09-22 00:05:08 följande:
    Varför ska jag som ateist kunna argumentera för evolutionsteorin?
  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-22 15:01:11 följande:

    Läs mina inlägg igen om den nya prästklassen som inte får ifrågasättas utan att det blir repressalier i form av förnedring och nedsättande ord från prästerna och deras anhängare.

    Det är mig man ser ner på i detta forum, det är jag som blir förnedrad och nedvärderad i den här tråden, det är inte jag som förnedrar andra, så ja, Giordano Bruno som blev hånad och förföljd av majoriteten, och till slut avrättad är ett ypperligt exempel på att majoriteten inte alltid har rätt, och där dom ofta tar till hån och förnedring mot minoriteter eftersom dom tror sig veta allt, och är på sina höga hästar.

    Det här gäller i många slags aspekter, t.ex. USA:s överlägsna attityd mot hela världen på grund av att dom har haft övertaget med sin krigsmakt, och svenska statens överlägsna attityd mot samer och andra minoriteter. Och företagsledares överlägsna attityder på grund av att dom har ekonomisk makt. Detta genomsyrar i alla nivåer i alla samhällen, evolutionisterna är inte undantagna.

    Ta detta som exempel:

    Jag  förslår att du tar reda på vad man idag verkligen vet om evolutionen. Det finns mängder av information på webben och i närmaste bibliotek.Men det krävs att man vågar ifrågasätta sina egna fördomar.Det kan vara en hisnande upplevelse (egna erfarenheter)

    Vad vet denna person om vad jag har tagit reda på eller inte om evolutionsteorin?

    Det här är en högfärdig attityd, personen antar att jag är okunnig och trångsynt, när det i själva verket är han som är det (Ja nu nedvärderade jag för att få min poäng fram).

    Jag kan också göra samma sak som ni gör, förnedra andra, och säga samma saker, gå och läs vad man kommit fram till, för ni är okunniga, och våga ifrågasätta era egna fördomar, det kan vara en hisnande upplevelse, av egen erfarenhet.

    Jag var tidigare som ni, jag var en ateist i princip, mina föräldrar och kompisar var inte troende, jag har ingen som helst bakgrund i religion, tvärtom var jag (och fortfarande är), intresserad av all slags teknik och vetenskap, datorer, elektronik, bilmekanik, rymdvetenskap, jag har prenumererat på vetenskapliga tidningar och var ofta i biblioteket, jag har renoverat bil och traktormotorer och byggt och konstruerat olika slags maskiner, jag jobbar med programmering och har utvecklat och haft ansvar i olika företag för bokföring, nätverk, servrar, datorer, och underhåll m.m. m.m. Jag har alltid varit väldigt logisk, systematisk och vetenskaplig i mitt tankesätt, jag litade på att evolutionsteorin stämde, men när jag var 24 år så började undersöka detta på djupet, det var en hisnande upplevelse.

    Så snälla, sluta att döma mig, sluta att nedvärdera mig och börja argumentera för sakfrågor istället!!! SUCK

    Om ni inte kan argumentera, så håll tyst!


    Nu är det ju så att detta är ett forum, inte din privata predikan. Så jag håller tyst när jag vill.

    Och sakfrågan är "vilken religion är rätt", så då kan vi släppa evolutionsteorin helt och hållet?
  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-22 15:12:04 följande:

    Nej, det var du som började med den attityden, jag försökte ge dig flera chanser att förstå att det är du som är problemet, nu var jag tvungen att vara rakt på sak.

    Om du fortfarande inte förstår, så lämna mig ifred, svara inte på mina inlägg, jag är inte intresserad av en ad-hominem diskussion, jag är bara intresserad av sakfrågor, där man kan argumentera för sin sak, du kan tydligen inte göra det, och det är inte en nedvärdering, det är fakta enligt vad du själv sade:


    Nej, jag har inte varit i närheten av att kalla dig för liknande saker som du kallat mig. Min attityd är inget problem.

    Kan du svara på varför jag som ateist ska kunna argumentera för just evolutionsteorin?
  • kt h
    Konservativ skrev 2017-09-22 08:34:58 följande:
    Varför är du emot evolutionsläran?
    Vad menar du? Jag är inte emot någon eller något, jag är för sanning, vetenskap, fakta och respekt för andra bl.a.

    Vad har evolutionister emot troende så att dom känner sig tvungna att nedvärdera istället för att argumentera?
  • kt h
    oanonym skrev 2017-09-22 15:15:24 följande:
    Nu är det ju så att detta är ett forum, inte din privata predikan. Så jag håller tyst när jag vill.
    Där kom din attityd igen, jag har inte förbjudit dig att tala, jag har bara vädjat dig till att inte fortsätta dessa ad-hominem diskussioner.
    oanonym skrev 2017-09-22 15:21:09 följande:
    Nej, jag har inte varit i närheten av att kalla dig för liknande saker som du kallat mig. Min attityd är inget problem.
    Ok, vi säger så, du har aldrig gjort fel, du är perfekt.

    Nu svarar jag dig inte mer, du får gå till personangrepp så mycket du vill, det är bara du och evolutionsteorin som förlorar på det. Jag är säker på att det finns t.o.m. evolutionister som skäms över den låga nivån.

  • themia
    oanonym skrev 2017-09-22 15:15:24 följande:
    Nu är det ju så att detta är ett forum, inte din privata predikan. Så jag håller tyst när jag vill.

    Och sakfrågan är "vilken religion är rätt", så då kan vi släppa evolutionsteorin helt och hållet?
    Det tycker jag inte alls. Frågan om evolutionen skiljer religioner åt..
    Katoliker och Lutheraner erkänner t.ex  evolutionen som sann, medan de flesta stränga frikyrkor, som pingstvänner och Jehovas vittnen, inte gör det.

Svar på tråden Vilken religion är rätt?