• Jollboll

Tvätta sidenblus ändå, trots kemtvättråd?

Hej! Jag har precis köpt en blus och så kommer jag hem och ser att det är kemtvätt. Inte min grej.

Efter att ha bott utomlands, så vet att flera sydeuropeiska klädmärken många gånger skriver kemtvätt i tvättråden helt i onödan, bara för att slippa stå risken om någon skulle tvätta fel hemma. 

Blusen är av siden. Någon som vet om det funkar att handtvätta den eller fintvätta i maskin? Vad står jag för risk?

• Svar på tråden Tvätta sidenblus ändå, trots kemtvättråd?
  • Duckan

Har undrat samma sak över en blus jag har från Zara. Kan inte förstå varför den är kemtvätt, men inte vågat tvätta den själv.

Handtvättsprogrammet på en maskin är väl det mildaste? Överväger att testa det på min blus då den är lite av en favorit men det blir så jobbigt och kostsamt att kema den varje gång.  

• W Goldberg

Jag har lärt mig någonstans att man kan handtvätta siden med vanlig tvål.
    Det måste ju vara någon utan tillsatta oljor och sådant tänker jag.

Det är mitt förslag, kanske någon annan vet mer. 

• Miss P71

jag hade tvättat den för hand..

• BuoBä
    Stormorsan skrev 2012-02-08 16:34:30 följande:
    Eftersom siden inte tål vatten är det dumt att chansa.  

Eh?

Jag har tvättat sidenblusar för hand, med speciellt tvättmedel. I vanliga butiker brukar det finnas flytande tvättmedel som är för ull och silke.

• Duckan

I mitt fall verkar blusen vara 100% viscose. Är det kemtvätt verkligen?

• Jollboll

Tack! Jag läste även nu att man kan tvätta siden för hand med babyschampo. Om man nu vågar chansa...

• amrb

Det går jätte bra bra att tvätta siden för hand ! Använd milt schampoo, jag har gjort det i över 30 år.

• Scoops

Jag har köpt en tvål från sidenselma.se som jag tvättar mina sidenblusar med. Fungerar jättebra! :) 

• Scoops
    Stormorsan skrev 2012-02-08 16:34:30 följande:

Eftersom siden inte tål vatten är det dumt att chansa.  

Det stämmer inte. Siden tål vatten bättre än de flesta andra tyger till och med.

www.sidenselma.se/tvatt 
  • MimmiPigg90
    Jollboll skrev 2012-02-08 10:54:42 följande:

Hej! Jag har precis köpt en blus och så kommer jag hem och ser att det är kemtvätt. Inte min grej.

Efter att ha bott utomlands, så vet att flera sydeuropeiska klädmärken många gånger skriver kemtvätt i tvättråden helt i onödan, bara för att slippa stå risken om någon skulle tvätta fel hemma. 

Blusen är av siden. Någon som vet om det funkar att handtvätta den eller fintvätta i maskin? Vad står jag för risk?

Handtvätta med lite galltvål
Svar på tråden Tvätta sidenblus ändå, trots kemtvättråd?