• Majsan81

Småplock till 25-års fest! Någon som har enkla bra tips?

Hej!

Ja detta med småplock kan låta enkelt men jösses vad knepigt det blir när man börjar fundera. Jag har tänkt ta cocktailtomater och fetaost ( småkuber) på en tandpetare, sen har jag parmaskinka som jag tänkte göra något skoj med tillsammans med tunnbrödrulle. Även pesto och soltorkade tomater inrullade i tunnbrödrulle och sedan skiva dom. Det brukar bli jättegott!

Men jag vill ha några fler tips. Något mer som jag kan göra? Vad har ni för idéer? Hur brukar ni göra?

Må så gott!

• Svar på tråden Småplock till 25-års fest! Någon som har enkla bra tips?
  • Tess76

Oliver
    snittar eller små krustader med räkröra eller någon annan röra
    Korvkuber
    Parmaskinka rullade runt grissinipinnar
    Frukt - vindruvor, melonbitar, päronklyftor...
    Ost & kex

• Majsan81

Tack för tipsen! Jag kom på att man kanske kan köpa baguetter, skiva dom och olja in dom och typ "grilla" dom i ugnen lite kort stund för att sedan lägga något på. Hur fungerar det? Och har ni då tips påvad jag kan lägga på?

• Tess76

Jaaa, skiva mossarellaost och häll på lite basilikaolja eller lägg färska basilikablad under osten och in i ugnen, mums!

• kassio

Jag har två "röror" som blivit lite av favoriter att bjuda på i olika sammanhang - som smårätter tillsammans med penne eller annan pasta (kanske behövs ytterligare någon variant för att det ska bli roligt), som förrätt med toast eller på en lite större buffé.

1. Kuber av fetaost, strimlad rödlök, strimlade soltorkade tomater (om det är sådana som ligger i olja behövs oftast ingen extra sedan), kalamata-oliver. Strö över lite oregano och pressad vitlök, och eventuellt lite olivolja.

2. Kräftstjärtar, kuber av mango, kuber av avokado, hackad gräslök. Pressa över limejuice och häll på sweet-chili-sås. Går att "dryga ut" med tomat, gurka etc.

Ett ytterligare förslag är att göra egna köttbullar. Färsen smaksätter man med till exempel sambal oelek och hackad färsk koriander, sedan rullar man till lite mindre köttbullar än vanligt och steker. Till servering kan man fästa ett litet "blad" koriander med en tandpetare.

Tunnbrödssnurrorna kan ju varieras i det oändliga, nästan. Rökt lax eller ädelost är himla gott!

• mosterYster

Vi testade att grilla halloumiost häromdagen (grillpanna), det var URGOTT! Kanske en skiva grillad halloumi och en skiva tomat med en kvist basilika uppepå de där grillade baguetteskivorna? Personligen gillar jag inte mozarella speciellt mycket, den smakar ju ingenting... halloumin är inte stark, men har en angenäm mild smak med sälta och nästan en ton av rökt kött (bacon?)

• mosterYster

pst - testa att gnida de grillade baguetteskivorna med en halverad vitlöksklyfta - jättegott! Men det blir mycket smak, så gnid försiktigt!

• Miim

Jag brukar göra små smördegsknytten när det ska till o småplockas!

Ta smördeg på rulle och kavla ut den lite
    lägg rökt skinka, strimmlade soltorkade tomater och mozzarella (annan ost funkar med)
    på smördegen
    lägg på ett lock med smördeg och skär i lagoma bitar (tryck till kanterna på "packeten)
    Grädda i ugnen tills smördegen fått fin färg.

Super gott o enkelt!

• Fruxo

när min man fyllde 30 hade vi:

* kycklingfile marinerade i thai sås som vi gjorde dan innan i ugnen som man sedan skar i mindre bitar
    * oliver
    * ostbricka
    * kalla marinerade morötter som tina har gjort i sitt program
    * vegetarisk pajrulle den blev populär
    * olika snittar med kalkon & ost, röktnötrulle & peparrotsvisp, lax & philadelphia
    * pasta & potatissallad
    * lax i ugn gjordes dan innan o serverades kall
    * grekisk sallad
    * guacomale (vet ej hur man stavar det) med nachochips

försök att göra så mycket som möjligt dan innan eller en tid innan sånt du kan frysa. det kan lätt bli jäktigt som tur var kom svärmor o hennes gubbe 3 timmar innan o hjälpte till så vi han o duscha o klä på oss.

• Julienne

Sist min man fyllde bjöd vi på Pizzabullar! Jättelätt att förbereda, endast värma lite på plåt i ugnen innan servering. Och dem gick åt, vill jag lova!

• Majsan81

Åh tack alla ni för era tips! Imorn bär det av till affären.

Jag är lite inne på dessa snittar som man kan göra. Hur gör ni dom?

Fruxo: Du pratade om att du använde snittar på din mans födelsedagsfirande. jag med min dåliga fantasi undrar lite hur du gör dom och skivar brödet

Tack alla!

• LångaLinda

Små grönsakspizzor

Ingredienser
    10 st
    25 g jäst
    2 1/2 dl ljummet vatten , 37 grader
    1 msk olja
    1 tsk salt
    6-7 dl vetemjöl

Fyllning:
    4-5 färska gula lökar
    smör
    172 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    6 tomater
    250 g Kesella
    2 dl oliver
    1/2 dl färsk hackad timjan eller 2 tsk torkad
    3 dl Arla Köket riven ost pizza

Gör så här
    Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Rör i olja, salt och större delen av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Låt degen jäsa 30 min. och förbered under tiden fyllningen. Sätt ugnen på 225 grader. Skiva löken. Fräs den i smör i några min. Krydda med salt och peppar. Skiva tomaterna. Arbeta degen smidig och dela degen i 10 bitar. Kavla ut till tunna, runda degplattor. Lägg dem på 2 plåtar med bakplåtspapper. Bred Kesella på degplattorna. Lägg på lök, tomater, oliver, timjan och ost. Grädda i mitten av ugnen i 8 -10 min. Servera pizzorna varma eller ljumma.

• Mist

supergoda köttbullar med Mynta i, och smula ner fetaost i

• LångaLinda

Potatis- och auberginegratäng 12 port

Ingredienser
    12 port
    3 kg potatisar av mjölig sort
    2 - 3 auberginer, ca 900 g
    1 msk salt
    1/2 tsk vitpeppar
    2 msk rosmarin
    6 dl vispgrädde
    2 - 3 dl mjölk
    3 dl riven lagrad ost

Gör så här
    Sätt ugnen på 225 grader. Skala potatisen. Dela auberginen på längden och skölj under kallt vatten för att få bort det beska. Skär potatis och aubergine i tunna skivor. Varva dem med salt, peppar och rosmarin i en smord långpanna eller 2-3 ugnssäkra former. Häll på grädde och mjölk. Strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen 40-45 min.

• Bijouu

Linda parmaskinka kring en god ost!

Svar på tråden Småplock till 25-års fest! Någon som har enkla bra tips?