• Sötisa

Kan jag bli nekad tjänstledigt?

Jag har idag en fast heltidstjänst på en förskola men har hittat en utbildning till hösten som jag vill gå. Den är inte i samma arbetskategori och jag undrar om jag kan bli nekad tjänstledigt för studier som inte jag med mitt nuvarande yrke att göra? Jag ska ansöka nu så jag är ute i god tid, minst 6 månader innan start. Finns det NÅGRA hinder?

• Svar på tråden Kan jag bli nekad tjänstledigt?
  • Sale

Nej det kan du inte.

Du kan bli nekad om du är ute för sent men du har rätt att få tjänstledigt för studier oavsett vad du studerar. Tror att det är två månader innan man ska söka som senast (i alla fall när jag gjorde det) men det skadar ju inte att vara ute i god tid!

• Mozzy

Om jag kommer ihåg rätt har AG alltid rätt att neka EN gång men inte om du söker till nästa halvår igen. Jag är dock inte helt säker.

• Elaifiknow

Nej, så länge det är studier med en studieplan så kan du ej bli nekad (av den anledningen). Studierna behöver alltså inte ha någon som helst koppling till arbetet.

• Sötisa

Jag försöker läsa tjänstledighetslagen men tycker den är krånglig på vissa punkter. Vi är två av tre anställda som vill gå samma utbildning samtidigt, kan någon av oss bli nekade? Har läst något om det...
    Och i så fall finns det ju risk att jag blir nekad, eller min kollega. Och då stämmer ju inte lagen om vad JAG har rätt till.
    Någon som kan den biten?

Tack för svaren!

• Elaifiknow

Tänk på att det inte bara är den lagen som styr det. Det kan stå ngt i kollektivavtalet också. Är du med i facket? Prata med dem.

• Sötisa

Nej inte fackligt ansluten än. Var läser jag kollektivavtalet? Är det i mitt anställningsavtal eller vad letar jag?
    Om det inte ståt något, kan jag räkna med att de godkänner tro?
    Usch, känner mig kass på dessa frågor.

• Elaifiknow

Många kollektivavtal finns på nätet, bara att Googla fram. Vilket du tillhör bör framgå av ditt anställningsavtal.

Genom att bara läsa lösryckta lagar och kollektivavtal kan det vara svårt att få en enhetlig bild - mycet handlar ju om tolkningar och praxis. Men varför ta ut oron i förskott? Sök nu och se hur det går!

• Gladskit
    Sötisa skrev 2012-02-08 14:07:27 följande:
    Nej inte fackligt ansluten än. Var läser jag kollektivavtalet? Är det i mitt anställningsavtal eller vad letar jag?
    Om det inte ståt något, kan jag räkna med att de godkänner tro?
    Usch, känner mig kass på dessa frågor.
    Kollektivavtal brukar gå att googla fram om man vet vilket avtal man arbetar under. Men det finns ganska många beroende på bransch och avtal så du får  kanske prata med din HR-avdelning.

Din arbetsgivare får inte neka er bara för att ni är fler som ska gå samma utbildning. Uppfyller ni lagens krav om rätt till tj-ledighet vid utbildning i övrigt så torde det ju vara mest rättvist att neka den som ansöker sist (om det nu inte finns utrymme att godkänna tjänstledighet för er alla). Men som någon skrev ovan så får man inte neka helt utan det man får göra är att skjuta på utbildningen.

Kollektivavtal får dessutom inte göra det sämre för den anställde än vad lagen säger. Så utgå från lagen, får du tag i kollektivavtalet sen så är ju det bra men där får bara finnas villkor som är liktydiga med lagen eller som gör det mer förmånligare.
  • Bolaget
    vässa skrev 2012-02-08 14:29:40 följande:
    Du ska ansöka minst sex månader innan, vilket du verkar ha gjort, annars kan de tvinga dig att skjuta på det...
    Nej där har du fel. Sexmånadersregeln eller vad man ska kalla den innebär att arbetsgivaren har rätt att skjuta upp din rätt till ledighet i sex månader från DEN DAGEN DU SÖKTER LEDIGHETEN. 

Alltså om du vill vara tjänstledig från 1 aug så kan man skjuta upp beviljandet till 1 februari, det är inte sex månader från du söker utan sex månader från du vill börja ledigheten som räknas.
  • Sötisa

Bolaget- är det verkligen så? Jag har tolkat det som det är sagt tidigare i tråden.
    Så om jag skulle begära ledigt nu men från slutet på aug som det är tänkt så kan de säga att jag inte få gå förrän i feb? Då kan jag ju ändra min ansökan och be att få ta tjänstledigt idag och då skjuter de på det ett halvår och det blir aug ändå. De måste väl ha grundliga själ för att inte bevilja? Jag måste nog kolla upp det en gång extra.
    Tack för ditt svar!

• Inversable
    Sötisa skrev 2012-02-10 13:39:10 följande:
    Bolaget- är det verkligen så? Jag har tolkat det som det är sagt tidigare i tråden.
    Så om jag skulle begära ledigt nu men från slutet på aug som det är tänkt så kan de säga att jag inte få gå förrän i feb? Då kan jag ju ändra min ansökan och be att få ta tjänstledigt idag och då skjuter de på det ett halvår och det blir aug ändå. De måste väl ha grundliga själ för att inte bevilja? Jag måste nog kolla upp det en gång extra.
    Tack för ditt svar!
    Det verkar som att det är så, lagen säger så här i 5§ i  "Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning":

"Är eller brukar arbetsgivaren vara bunden av kollektivavtal beträffande den kategori som arbetstagaren tillhör och vill han att ledigheten skall taga sin början senare än sex månader efter arbetstagarens framställning, fordras samtycke till uppskovet av den berörda lokala arbetstagarorganisationen eller, om frågan hänskjutes till centrala överläggningar, av vederbörande huvudorganisation på arbetstagarsidan."

Är ni kollektivavtalsanslutna? Som jag skrev i en annan tråd så gäller det att om ni är flera som vill ha tjänstledigt så gäller att om det är någon annan som t.ex. vill gå facklig utbildning så har de bättre rätt än dig,

7§ "Kan flera arbetstagare ej samtidigt beredas ledighet, har den företräde som vill deltaga i utbildning som avses i 3 § andra stycket . I andra hand skall företräde lämnas arbetstagare som ej har utbildning motsvarande nioårig grundskola och, vid turordningen dem emellan, den som har obekväm arbetstid."

I 3§ talas det om det facklig utbildning, d.v.s. de har förtur till ledighet.

I andra hand ska den som inte har nioårig grundskola beviljas ledighet för en arbetstagare med mer utbildning. I tredje hand om det är nån som har obekväm arbetstid. Man måste också varit anställd hos arbetsgivaren i minst 6 månader eller sammanlagt minst 12 månader de senaste två åren för att ha rätt till tjänstledighet enl. 3§ första stycket.
  • Bolaget
    Sötisa skrev 2012-02-10 13:39:10 följande:
    Tack för ditt svar!
    Du kan väl inte begära tjänstledigt från idag om dem utbildningen du ska börja på inte börjar förrän i augusti, hur tänker du där.

Rätten till tjänsledighet är ju knuten till att du ska studera och det ska du inte förrän till hösten, alltså kan du inte begära ledigt från en tidpunkt tidigare än din utbildning startar.  
  • Sötisa

Bolaget- jag har två alternativ på utbildningar. En som börjar till hösten och en distansutbildning som jag kan starta när som. Helst av allt vill jag börja på den till hösten. Jag måste noga tänka ut innan vad jag som arbetstagare har rätt till av några anledningar, bl.a. Eftersom vi är flera som vill ansöka om ledighet i samma veva. Som det känns nu så får inget stå i vägen för jag måste få distans till mitt yrke och arbetsplats av många anledningar. Hade jag varit i ett annat skede i livet hade jag sagt upp mig för länge sedan men eftersom vi ska adoptera måste jag ha en fast tjänst att gå tillbaka till och jag riskerar ju inte att mista den möjligheten.

• Zirup

Åh, får jag ställa en fråga? Min kille är i dagsläget föräldraledig men håller på att läsa in två ämnen på komvux som ger honom högskolebehörighet. Han drömmer om att börja läsa nu i höst. Vi har trott att han är tvungen att säga upp sig från jobbet eftersom de med största sannolikhet inte kommer bevilja honom tjänstledig igen... en strimma av hopp tändes efter att ha läst här i tråden, det är alltså så att de inte kan neka tjänstledighetansökan för studier om man bara söker 2 månader innan? I värsta fall kan de hindra honom från att börja studierna men max skjuta på det ett halvår? Det finns inget kollektivavtal på det jobbet och saker har inte funkat helt optimalt, det är väl en bidragande del till att min kille försöker vidareutbilda sig och ta sig därifrån. Trots det, jobb växer inte på träd och måste han inte säga upp sig vore det ju rätt skönt, det med...

• Gladskit
    Zirup skrev 2012-02-12 21:05:03 följande:
    Åh, får jag ställa en fråga? Min kille är i dagsläget föräldraledig men håller på att läsa in två ämnen på komvux som ger honom högskolebehörighet. Han drömmer om att börja läsa nu i höst. Vi har trott att han är tvungen att säga upp sig från jobbet eftersom de med största sannolikhet inte kommer bevilja honom tjänstledig igen... en strimma av hopp tändes efter att ha läst här i tråden, det är alltså så att de inte kan neka tjänstledighetansökan för studier om man bara söker 2 månader innan? I värsta fall kan de hindra honom från att börja studierna men max skjuta på det ett halvår? Det finns inget kollektivavtal på det jobbet och saker har inte funkat helt optimalt, det är väl en bidragande del till att min kille försöker vidareutbilda sig och ta sig därifrån. Trots det, jobb växer inte på träd och måste han inte säga upp sig vore det ju rätt skönt, det med...
    Han är inte tvungen att säga upp sig. Och föräldraledighet och tjänstledighet är två helt skilda saker så han bör kunna ansöka om tjänstledighet. De kan som sagt neka och begära att han skjuter på starten men de får inte neka helt, förutsatt att han uppfyller grundkraven.
    Lagen i sin helhet finns här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.HTM
    Om företaget har kollektivavtal eller ej spelar ingen roll, det är lagen som gäller.
  • Zirup

Som sagt, bara det att veta att arbetsgivaren inte kan neka till studier är jättehärligt att läsa när man hela tiden varit inställd på att han måste säga upp sig! Tack!

Svar på tråden Kan jag bli nekad tjänstledigt?