Sötisa skrev 2012-02-10 13:39:10 följande:
Bolaget- är det verkligen så? Jag har tolkat det som det är sagt tidigare i tråden.
Så om jag skulle begära ledigt nu men från slutet på aug som det är tänkt så kan de säga att jag inte få gå förrän i feb? Då kan jag ju ändra min ansökan och be att få ta tjänstledigt idag och då skjuter de på det ett halvår och det blir aug ändå. De måste väl ha grundliga själ för att inte bevilja? Jag måste nog kolla upp det en gång extra.
Tack för ditt svar!
Det verkar som att det är så, lagen säger så här i 5§ i "Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning":
"Är eller brukar arbetsgivaren vara bunden av kollektivavtal beträffande den kategori som arbetstagaren tillhör och vill han att ledigheten skall taga sin början senare än sex månader efter arbetstagarens framställning, fordras samtycke till uppskovet av den berörda lokala arbetstagarorganisationen eller, om frågan hänskjutes till centrala överläggningar, av vederbörande huvudorganisation på arbetstagarsidan."
Är ni kollektivavtalsanslutna? Som jag skrev i en annan tråd så gäller det att om ni är flera som vill ha tjänstledigt så gäller att om det är någon annan som t.ex. vill gå facklig utbildning så har de bättre rätt än dig,
7§ "Kan flera arbetstagare ej samtidigt beredas ledighet, har den företräde som vill deltaga i utbildning som avses i
3 § andra stycket . I andra hand skall företräde lämnas arbetstagare som ej har utbildning motsvarande nioårig grundskola och, vid turordningen dem emellan, den som har obekväm arbetstid."
I 3§ talas det om det facklig utbildning, d.v.s. de har förtur till ledighet.
I andra hand ska den som inte har nioårig grundskola beviljas ledighet för en arbetstagare med mer utbildning. I tredje hand om det är nån som har obekväm arbetstid. Man måste också varit anställd hos arbetsgivaren i minst 6 månader eller sammanlagt minst 12 månader de senaste två åren för att ha rätt till tjänstledighet enl. 3§ första stycket.