• kiwi81

När är den bakåtvända bilbarnstolen urvuxen?

Hej!

Vi har en Brio Zento till sonen som jag köpte just för att jag läst barnen kan sitta länge i den, innan de växer ur den. Sonen är 4 år och 2 månader gammal (vet inte exakt vad han väger nu, men är i alla fall dryga metern lång).

Hur som helst så har han en bit kvar han kan växa om man enbart ser till längden (har inte 1/3 av huvudet över stolens kant än). Däremot är bältet på det översta steget, men kommer ändå underifrån och upp över axlarna på honom (har för mig att försäljaren sa att bältet skulle komma i samma höjd, eller strax ovanför axlarna för att sitta säkert).

Är det någon som vet om detta stämmer, eller om han kan fortsätta åka tryggt i den stolen?

Har svårt att hitta information om detta på nätet, så är tacksam för era tips! 

• Svar på tråden När är den bakåtvända bilbarnstolen urvuxen?
  • Whitetrash86

låter som han är för lång.. man måste tänka på att vissa är långa i benen andra i överkroppen.
    Jag skulle inte våga låta mitt barn att sitta med bältet på det där sättet. Nu är han ju även tillräckligt gammal för att få sitta på vanlig dyna med ryggstöd om man vill det... 

• Pickeli

Hur långt ner går den bakom ryggen? Och hur långt tills öronen/ögonen är över kanten på stolen har du kvar? Låter som den börjar bli trång faktiskt. Investera i en större stol osm du testar i affären så kan han åka bakåt i något år till!

Google it!
  • kiwi81

Tack för era svar!

Bältet går inte så jätte långt ner bakom ryggen - kanske 5 cm. Han får ju sitta med böjda ben, men har aldrig klagat och verkar annars sitta bekvämt. Toppen på huvudet har precis vuxit upp över kanten, så där är det en bit kvar! 

Är det någon som känner till någon stol som är "längre" än Zenton och där man kan sitta bakvänd i baksätet upp till 25 kg? Köpte just Zenton för bara ett drygt år sedan, för att det skulle vara en av de stolarna på marknaden där barnen kunde sitta bakvända länge...

Hittar ingenstans på nätet att det är farligt att sitta med bältet på det sättet, men det är det alltså?

• kiwi81

Nu har jag återigen läst på alla möjliga sidor (NTF Konsument, trafikverket etc) och överallt står det att stolen är urvuxen när huvudet vuxit över kanten, eller när viktgränsen passeras. Men dit är det fortfarande en bit kvar och sonen skulle kunna fortsätta att åka bakåtvänd ett tag till för att sedan byta till en säker bältesstol.

Men är detta med bältet bara en myt? Jag vet ju att försäljaren sa det och ni verkar också ha hört det... Men varifrån kommer det påståendet?

• kiwi81

Ringde just och pratade med NTF och han bekräftade mina misstankar med bältet. Tydligen kunde de leda till kompressionsskador om bältet kommer underifrån vid en krock. Så har rekommenderade att byta till en bältesstol redan nu....

• Pickeli
    kiwi81 skrev 2012-02-08 15:14:00 följande:
    Ringde just och pratade med NTF och han bekräftade mina misstankar med bältet. Tydligen kunde de leda till kompressionsskador om bältet kommer underifrån vid en krock. Så har rekommenderade att byta till en bältesstol redan nu....
    Men testa two-wayen då? Den kanske är betydligt högre i ryggen?
    Google it!
  • kiwi81

Får nog ta både äldsta sonen och bilen till en barnbutik och prova vad som får plats (både son i stol och stol i bil)!

Tack för alla svar!    

• kiwi81

Förresten, ni har inga tips på vilka bilbarnstolar som passar bäst om man vill ha 3 barn bakvända i baksätet (som då kommer vara 1, 3 resp 5 år gamla). Vilka stolar får plats och passar barnens ålder. Verkar som att two-way kanske är enda alternativet för en 5-åring, men funkar den även för en ett-åring och får 3 sådana stolar plats bredvid varandra?

Svar på tråden När är den bakåtvända bilbarnstolen urvuxen?