Hur ska jag "hantera" min 5-åring i vår separation?
Tror sådär spontant att det kanske är bättre att prata med en barnpsykolog än att förlita sig på tips från FL, de allra flesta kommuner har tillgång till det via BVC
Tror sådär spontant att det kanske är bättre att prata med en barnpsykolog än att förlita sig på tips från FL, de allra flesta kommuner har tillgång till det via BVC
Det största problemet är att du inte både kan vara på din sons sida och på din egen, du måste välja.
Han mår mycket dåligt av det du/ni har utsatt honom för. Om du försöker förklara bort det, eller släta över det, blir det nog värre. Du/ni måste ta på er skulden för att ni skadat ert barn, låta honom sörja, trösta honom. Och be om förlåtelse för att ni skadat honom, snarare än försöka försvara er och berätta hur bra det är att ni har skilts.
(Precis som du skulle göra om du råkat skada honom fysiskt).
Sedan eftersom han är pojke,och i femårsåldern är det nog mycket viktigt med pappa nu, och att få identifiera sig med pappa..
Men det är ju nte pojkarnas bästa, utan det vore om de fick bo med båda sina föräldrar, under ordnade vänliga, omtänksamma förhållanden.
Om du ser det ur deras perspektiv, blir de tvångskilda från än den ena än den andra föräldern. Det är inte vad de vill. Tänk dig själv om du skulle tvingas skiljas från de du älskade mest. Och dessutom inte riktigt förstod varför, och hade inte alltför klart begrepp om tid, vilket små barn inte har.
Därför måste de få sörja, det är helt normalt att de sörjer. Och olika barn har olika sätt att sörja.
Sedan tycker också jag att det låter som ni gör det bästa av situationen på många sätt.
Är det helt uteslutet för både dig och din exman att låta barnen bo i huvudsak på ett ställe? Även om det kanske skulle göra att den äldre pojken mår bättre? Är hans psykiska hälsa värd att riskera för att ni skall ha exakt lika mycket tid med barnen av "rättviseskäl"?
TS, tycker det låter som du har bra koll. Du och din man gör vad ni kan. Och du säger att du är öppen för att låta honom sörja sin familj, jag tror det är mer än vad de flesta skilsmässobarn kan hoppas på.
Många försöker nog liksom tvinga bort sorgen från sina barn hjärtan, för att den är plågsam att se på. Tyvärr resulterar det nog ofta i att barnen trycker ner sina känslor, och de tar sig uttryck på omvägar istället.. Jag tror du ska prata med honom om han tar upp det, och ge honom mycket tid när han tar upp det, så han får en känsla av att prata ut..
Det vore snarast osunt om han inte reagerade alls på sina föräldrars skilsmässa.
Att boka en lekdejt, ta honom till badhuset, en djurpark, ett lekland eller liknande kan funka också.. När han är upptagen med intesiv lek och bus, spännande intryck kan han nog lätt glömma sin sorg helt en stund.
Så det kan vara ett bra sätt att visa praktiskt, att man kan ha roligt och glömma det hela också. Livet går vidare, och man kan ha roliga, spännande, busiga och aktiva delar av sitt liv, fast inte alla delar av livet känns så.
P.s Tror inte du har rätt att kontakta en barnpsykolog på eget bevåg om du har delad vårdnad, kan ara bra att kolla det först..