• suja01

Förhöjd risk på Kub 1:3

Jag vill med mitt inlägg försöka ingjuta mod i en del av er blivande föräldrar.

Så här: Jag är 40 och väntar mitt första barn. Jättekul. Allt är nytt. Varje UL, varje MVC besök, alla förkortningar, forum som det här osv. Men så är det här med KUB. Det är ju inte klokt!!

Min historia ser ut så här. Jag har gjort 4 IVF färskförsök under 2011 och det sista slutade nu i graviditet. På KUBen såg allt bra ut med "normal" nackspalt på 1,9mm. Men vi fick efter blodprov o ålder en förhöjd risk på 1:3. What?!!
    Och sen säger de, "jaaa, det kan ju vara IVFen men det vet vi inget om"
    Direkt dagen efter gjorde jag ett moderkaksprov. Lite i chock o förvirring. Sen skulle visade det sig att vi skulle gå hem med vår ångest  och bara vänta.
    Och OM de ringde så var det nog något fel, men OM de skickade ett brev så var det nog bara bra. Jag har aldrig varit med så undermålig kompetens och dåligt system. Vilken enorm nonchalans som är inbyggt i det här "systemet".

Efter 6 dagar inkl helg (prov på torsdag f.m. och svar på onsdag e.m. ) så fick vi till slut ett brev. hem och allt var ok enl moderkaksprovet. Så jag vill egentligen bara berätta att man kan vara både 40 och få ett riktigt katasrofalt resulatat och ändå i slutänden så visar det sig att allt var ok på just det här testet.

Så om ni har gjort IVF och får förhöjd sannolikhet på KUBen så surfa runt o googla. Det finns mycket att hitta som tyder på att IVF absolut kan påverka blodprovet mycket negativt.

Svar på tråden Förhöjd risk på Kub 1:3