• FruLiNi

exempel på kasam?

Ni som pluggar/har pluggat omvårdnad, kan ni ge mig ett exempel på en person med stark KASAM?

• Svar på tråden exempel på kasam?
  • Fidelis ad urnam

En person med starkt KASAM, alltså en specifik person?

• FruLiNi
    Fidelis ad urnam skrev 2012-02-08 19:00:10 följande:
    En person med starkt KASAM, alltså en specifik person?
    Eller ett exempel på stark KASAM...
  • Fidelis ad urnam
    FruLiNi skrev 2012-02-08 19:16:36 följande:
    Eller ett exempel på stark KASAM...
    Exempel på en person med starkt kasam är väl någon som kan se ordning i kaos, som förstår när någonting är allvarligt och när det inte är det, någon som skyller ifrån sig när det krävs och på rätt person (till skillnad från den med svagt KASAM som lägger skulden för misslyckande på allt och alla utan att se sin egen skuld i det).
    Det är svårt att beskriva. Trots att det är det ENDA jag har fått läsa om i två veckor nu och har skrivit ett arbete om så förstår jag inte riktigt helt och fullt vad det är  
  • Joonas

En person med stor kasam upplever sin tillvaro som begriplig, hanterbar och meningsfull? Alltså, förstår vad som hänt, händer och ska hända. Upplever att de har kontroll över sin situation och att de kan påverka den. Kan också se betydelsen av det de gör och det som händer med och runt dem på både kort och lång sikt.
    KASAM

• zygoma girl

Jag har aldrig hört uttrycket förr - i vilket sammanhang används det? Är det en förkortning eftersom ni skriver det med stora bokstäver?

• Joonas

Känsla Av Sammanhang är det man i vissa läger anser vara avgörande för mental och fysisk hälsa!

• Fidelis ad urnam

Jag är trött på allt vad KASAM heter. Vår lärare har tjatat sönder ämnet.

• lightfish

Ingår i alla sjuksyrreutbildningar och något som används flitigt här och där!

• Fidelis ad urnam
    lightfish skrev 2012-02-08 19:34:21 följande:
    Ingår i alla sjuksyrreutbildningar och något som används flitigt här och där!
    Ingår i personalvetarprogrammet också (iaf hos oss) 
    Sjuksyrrorna läser samma bok som oss just nu och de planerar bokbål efter kursen  
Svar på tråden exempel på kasam?