• Mussebus

    Hur går kanin och katt ihop?

    Vill gärna skaffa mig en kanin. Men har 2 innekatter. Någon som har erfarenhet? Har även 2 dvärghamstrar som den ena katten är helt tokig i, vaktar buren och tror han kan ta dom, däför är jag rädd han tar kaninerns som det är stora mellanrum på gallren och även om den får gå lös ute, eller är en kanin för stor att ge sig på?


    Mamma till Maja och min älskade ängel Isabelle
  • Svar på tråden Hur går kanin och katt ihop?
  • Crea Diem

    Det är väl som man har tur. Jag har en innekanin sedan tio år, två katter sedan 12 år och en staff/amstaff korsning sedan 3 år. Jag ingen bur till kaninen, han går lös inne och får vara i fred. Jag har inte gjort något speciellt, bara passat hunden när den var valp och delade på hund och kanin med hjälp av ett kompostgaller i en dörröppning när jag inte var hemma. Katterna tycker att han är för stor för att vare ett byte, de tycker han är lite läskig eftersom han är väldigt sällskaplig och de förstår sig inte riktigt på honom.......

  • Lisastina

    Det beror väldigt mycket på vad slags kanin du skaffar! Jag hade en belgisk jätte och när den skullebo ihop med min flickväns tre katter blev de skräckslagna när kaninen hoppade ut på golvet. Katterna backade in under stolar för att ta skydd, när kaninen satte efter dem för att nosa och buffa (=hälsa och kolla läget) sprang de i panik. 

    Men då var kaninen vuxen. En liten unge av en liten kaninras kan bli uppäten av en katt med stark jaktinstinkt och kan behöva vaktas tills den är större och katten vant sig. Alla katter fattar inte att kaninen inte är en katt eller en hund och jagar den alltså inte.
     

  • Majuni

    hade kaninungar hemma som jag passade åt en kompis när jag var liten, de blev båda ihjälbitna av min katt.... :-/

    av nån anledning lyckades båda ta sig ur buren. 

  • Crea Diem

    Min kanin är en dvärgvädur, men han var vuxen när han flyttade in. Han var utekanin från början, men fick foderallergi (tål inget färskfoder såsom gräs) och fick då flytta in av praktiska skäl då det var svårt att hålla honom borta från allt grönt ute. Jag tyckte då att det var för trångt att ha en tillräkligt stor bur så han fick en egen toalåda och han är rumsren! Kanske för att han hade en låda i sin stora utebur som han gjorde sina behov i. Lådan ställde jag in i det hörn han alltid gjorde sina behov i för att underlätta städningen. Han tog med sig vanan att gå på låda in som tur var!

  • Flerabarnsmamma

    Jag har en katt och köpte en kanin för någon vecka sedan, en dvärg vädur. Först var dom rädda för varann, sen började kaninen jaga katten, som alltid skyddade sig i trappan, men nu springer kaninen också upp i trappan så kattstackarn får inte vara ifred någonstans:P. Nu jagar dom varann lite tror jag :P. Men katten har aldrig försökt bita eller så. Men kan vara rädd att hon ska leka för hårt med kaninen. Men en så länge så får inte kaninen komma för nära henne. Jag har bur till kaninen men han får vara ute när jag är hemma. Det tråkiga med honom är bara att han biter på allt. Han har bitit sönder två internetsladdar för mig, och så biter han på barnens leksaker om dom ligger på golvet. 

    Så en fråga till er som har kaninerna helt lösa jämt, biter dom inte på saker? Och hur får ni dom rumsrena, min kanin har ett kisshörn i buren men han bajsar överallt. Önskar han kunde gå in i buren och göra nr 2 också.   

  • Lisastina

    Hej flerbarnsmamma: 

    Jo, jag hade kaninen i köket där hon fick sova. Där bet hon inte på tex golvlister som tur var. Hon blev insläppt till resten av hemmet under bevakning varje dag , men visst, ibland gick det fort och jag hann inte ingripa innan hon svalt tapetremsor, en Vadstenaspets, tuggat sönder en hatt osv. Men med tålmodig tillrättavisning kan många kaniner (högst individuellt, dock!)  lära sig vad som är off-limits. Hos oss var det ok att sitta i fåtöljen för henne, men soffan var min. Ibland kom jag in och då hade hon lagt sig i soffan, men hon hoppade ned när jag kom in. I början hade jag ropat fy! men efter ett tag behövde jag inte säga något och senare lät hon oftast bli soffan även om jag gick ut.  
     Så man får bestämma sig för vart man kan släppa in kaninen och vilka saker man måste inse kan bli lite skamfilade. Det är en avvägningsfråga! 

    En smart hund behöver tio repetitioner av en instruktion. En dum hund (afghan lär skall vara trögast) behöver åttio. en kanin säkert hundra. Så det kan ju kännas trögt, men det går. 

     

  • Flerabarnsmamma

    Tack för svar :). Min kanin vill också gärna vara i soffan, men soffan är helt ny och jag är rädd att han ska klösa sönder den :P. Så han får inte vara i den, men jag får säga till flera gånger om dagen för att han hoppar upp där, inte så att han lägger sig heller utan han springer runt i den och hoppar upp på fönsterbrädan precis som katten min gör, han tar efter henne. Har vi skrämt ts nu för att skaffa kanin :P. Jag ångrar inte ett dugg att jag köpte kaninen han är super härlig, men man lär ju ha koll för dom är riktiga gnagare.  

    Min rackare precis när han flyttat in, lite rädd.   



      
  • Tant Herta

    Min katt åt upp en av mina kaninungar häromdagen så var försiktig när de är små, katterna rör dock inte mamma kaninen!

  • Järnlady

    Det beror mycket på djuren som individer. Jag har ett dvärgkaninpar som lätt kan vistas i samma rum som svärmors katter utan att något händer, den ena av katterna är de till och med kompisar med. Med min systers katt fungerar det inte alls eftersom han är rädd för den ena kaninen och skrämmer den andra.

  • Levalivetmedbarn

    Vi hade hund och kanin och masvin som barn och det var inga problem. Men det beror nog som alltid på individer och hur mycket ni hinner uppforstra och vara med dem tillsammans när de är små

  • Nina 27

    jag har  2 katter varav den ena inte bryr sig om kaninen något större medan den andra ska hålla på och försöka slå på kaninen. Så den katten har jag inte i samma rum som kaninen när han är utanför buren. Nu är han en ganska stor kanin och jag tror inte katten skulle klara av att bita ihjäl honom men han blir jätterädd för henne så hon får inte komma nära honom.

Svar på tråden Hur går kanin och katt ihop?