• Tinan

Gravid igen efter HELLP??

Hejsan!!
    Är det någon här som är gravid igen efter att ha haft svår havandeskapsförgiftning, HELLP, förra graviditeten? Jag fick det vid min senaste graviditet och är tveksam till om jag vågar bli gravid igen. Finns det extra kontroller? Har ni blivit lovade att få sättas igång tidigare?

• Svar på tråden Gravid igen efter HELLP??
  • caprice

jag hade högt blodtryck med mitt första barn. dock ej havandeskapsförgiftning, så jag sade det när jag väntade mitt andra barn så sa hon att om du har samma partner så får du ej högt blodtryck eller havandeskapsförgiftning igen, vet ej om detta stämmer, men det borde ju göra det om barnmorskan sade det.
    lyka till,

• Spaceray

Hej hej!
    Jag fick HELLP under min första grav och fick min dotter i v 28. Andra graviditeten drygt ett år senare gick bättre men inte helt problemfritt. Jag började få högt blodtryck vid vecka 28 och vart sjukskriven för HF, det gick upp och ner lite men till slut blev jag inlaggd vid vecka 34 men blev inte igångsatt förrän v 37!! Men det gick ju ändå rätt bra och nu är jag gravid igen!:) Tycker absolut att du ska våga bli gravid igen!! Jag fick gå på mycket extra kontroller och det får jag göra också denna gång!! För den delen så säger dom ju att det inte är särskillt vanligt att det drabbar en fler gånger, men det stämde ju dock inte på mig!! Lycka till!!

• Spaceray

Hej hej!
    Jag fick HELLP under min första grav och fick min dotter i v 28. Andra graviditeten drygt ett år senare gick bättre men inte helt problemfritt. Jag började få högt blodtryck vid vecka 28 och vart sjukskriven för HF, det gick upp och ner lite men till slut blev jag inlaggd vid vecka 34 men blev inte igångsatt förrän v 37!! Men det gick ju ändå rätt bra och nu är jag gravid igen!:) Tycker absolut att du ska våga bli gravid igen!! Jag fick gå på mycket extra kontroller och det får jag göra också denna gång!! För den delen så säger dom ju att det inte är särskillt vanligt att det drabbar en fler gånger, men det stämde ju dock inte på mig!! Lycka till!!

• Spaceray

Hej hej!

• Kickans mamma

Det finns nochmätning, har du gjort kogulationsutredning, samt medicin Trombyl som är blod förtunnande.

• Leone i Västerås

Caprice:

Jodå, visst kan man få högt blodtryck och havandeskapsförgiftning igen även om man har samma partner.

Jag hade det under min förra graviditet, och likaså med min nuvarande graviditet.
    Tråkigt men sant =(.

Tinan:

Jag går på jättetäta kontroller både hos BM och på Spec-mvc. Kontrollerades varannan vecka i början och varje vecka nu.
    Har fått förfågan om jag vill sättas igång tidigare, men valt att vänta och se. Är nu i ve 34, och vet att OM jag känner mig orolig och vill sättas igång tidigare, så kommer det att bli så.
    Känner att mina läkare har tagit min oro på fullt allvar, och jag har fått massor av stöd.

Lycka till med en ny graviditet.

• HMN

Fick inte HELLP när jag väntade min dotter, men svår hf. Har också jag fått info att det är ganska ovanligt att man drabbas igen, men att det förekommer. Är nu gravid igen (v 30+6 idag) och redan vid inskrivningen gick jag och bm igenom förloppet förra gången - då var det långdraget som tur var, började v 28 med extrakontroller flera ggr/v, inlagd v 32 för "övervakning", klassad som IVA-patient v 36+0 och låg med konstant övervakning och påbörjad igångsättning, men inget hände och blev akutsnittad v 36+4.

Denna gången bokade bm läkarbesök redan veckan efter inskrivningen och sedan extra kontroller även hos henne. Två tillväxtul görs (v29 och 34) och dessutom koll av blt, urin, vikt och fosterljud varje vecka + att det står i min journal att jag ska bli sjukskriven vid minsta lilla tecken att något är på gång, tex stegrat blt. Vid läkarbesöken (2 hittills) har vi fört en bra dialog om kommande förlossning (både snitt och igångsättning har diskuterats), men min inställning än så länge är att jag vill låta "naturen" sköta det om det går. Hittills ser allt bra ut så jag hoppas slippa denna gången... Lycka till!

Svar på tråden Gravid igen efter HELLP??