• ViVäntarLois

Bo på landet med småbarn, för-/nackdelar?

Vi har tittat på hus i snart ett år men inte hittat rätt än. Har länge varit inställda på att bo i ett visst område centralt, där vi har familjen nära och lätt kan få hjälp med barn- och hundvakt. Samt att det är nära till centrum, grönområdet, skola, dagis, arbete osv. Tyvärr vill "alla andra" också bo här och huspriserna är väldigt dyra.

Nu har vi hittat en hus på landet som vi gillar, en mil från stan och ca en miljon billigare än de hus vi har tittat på tidigare. Egentligen tycker jag att det känns väldigt lockande med lite djur, kunna gå naken i trädgården, vara ostörd osv.men funderar på om min är lite väl romantiserad...  Hus på landet innebär ju också en massa snöskottning, pendla med bil till allt, kanske känna sig isolerad.

Någon som har några erfarenheter eller råd? Det gör sig om ett vanligt bostadshus med 3 hektar mark så ingen gigantiskt bondgård :) Vi har idag ett barn under året och hoppas väl skaffa fler i framtiden.  

• Svar på tråden Bo på landet med småbarn, för-/nackdelar?
  • lillamikaela

25 år och har lite både och erfarenheter.
    Röstar självklart på landet, lugn och ro, frihet, uppleva naturen, att få hjälpa till med trädgårds sysslor, inga grannar som ska klaga för de lilla minsta, istan/större by blir det mycket ut och springa, mindre seriöst med läxorna, massaavgaser och typ enstaka träd och lite natur och kompisar från stan älskar att komma och hälsa på kompisar som bor på landet så det behöver du inte oroa dig för

• Ravenna

Jag flyttade nyligen från stan till landet... eller snarare skogen! Vi bor längst ut och längst upp i ett villaområde som upptar slänten upp mot ett berg. Vi har skog på 2-3 sidor om huset. Samtidigt bor vi ca 10-15 minuter från centrum.

Det jag upplever direkt är att det är så mycket friskare luft här. Förut bodde vi ovanpå en spårvagnsgata. Luften i lägenheten var jättedålig. Här är det som att man känner sig frisk bara man tar ett andetag. =) Det är jättehärligt! Och utsikten på morgonen... rakt in i en tallskog full av snö... det är trollskt. Det är något helt annat än att ha utsikt över grannens studsmatta!

Vi behöver 2 bilar - det är väl nackdelen. Det medför lite kostnader, men situationen är liknande som din - villan var 0,5-1 miljon billigare än i områden närmare stan. Vi känner oss inte alls särskilt avskärmade från stan, i och med att vi båda åker bil till jobbet så är det ju jättelätt att åka direkt in till stan efter jobbet, eller till köpcentrat. Det går ju också bussar om man vill in på kvällen och dricka. Man får vara ärlig med sig själv - vi gick inte ut på stan varje dag när vi bodde inne i lägenheten! Jag pendlade då också, så ville jag shoppa stannade jag på köpcentrat på vägen hem.

Jag tror att landet är den överlägset bästa platsen att växa upp på. Luften är bättre, barnen blir friskare, det finns mindre distraktioner för dem under uppväxten och skolgången... och man kommer närmare varandra som familj. Dessutom blir staden något spännande... istället för vardag. =)

• Pondus

Om det finns andra hus och barn i närheten skulle jag välja landet vilken dag i veckan som helst!

Nu valde vi att flytta längre ut i skogen (sommar stugeområde) och efter 7 år känner vi att det är dags att byta landet mot ett samhälle. Detta för att barnen vill ha mer kompisar i närheten och för att det känns som om vi sitter mycket i bilen då de även har börjat efterfråga aktiviteter. Nästa boende kommer att bli enklare (har ett hus från 1880 som krävt massor från familjen) och i ett mindre samhälle där det finns skola, affär och möjlighet att ta en buss till stan.

• Mandel

Jag törs släppa ut barnen i trädgården så de kan leka själva utan att jag behöver övervaka dem hela tiden.
    Det har jag gjort sedan minsta var runt 2 år.
    Ingen trafik och inga andra frestelser som de kan rusa iväg till.

Man stör ingen.

Det är tyst.

Bättre koll på vad barnen har för sig då de inte bara kan sticka iväg till vilken kompis som helst utan man får skjutsa dem = bättre koll på vilka familjer de hamnar hos

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Vinterankan

Det beror ju lite på om huset är isolerat eller om det finns fler barn i närheten. Min syster hade ett alldeles fantastiskt hus med sjötomt och egen brygga men de flyttade därifrån till ett radhus för att de tyckte att deras son blev så isolerad. 

• slutatsnusa

underbart när barnen är små ännu bättre om det finns ungefär jämnåriga barn inom gångavstånd och nån vuxen för er skull.
    senare blir det mycket skjutsande tills barnen fyller moppe.
    se till att ha bra avtal med bonde eller annan ansvarig som ser till att vägen till och från huset är farbar tidiga mornar efter att det toksnöat ett dygn.
    också ett plus om det finns buss inom någon km så tonåringarna kan ta sig själva.
    vi hade grannbyns tonårstjejer som barnvakt när våra jobb överlappade varandra en period

• Netha85

Röstar för hus på landet. 

Jag har själv precis flyttat ut med min son till min pojkvän som har hus på landet. Har ca 6 km in till närmsta stad. Just där vi bor finns det 6 st hushåll i precis anslutning. Grannar med oss är sambons farbror o faster, mitt emot bor sambons pappa o styvmamma. Sen huset bredvid farbror o faster bor en barnfamilj med två barn i samma ålder som sonen min. Sen bor pappans föräldrar mitt emot dom o sen är det en sommarstuga.

5 minuters bilväg härifrån bor ett par av sambons bästa vänner med sin dotter som är 8 månader yngre än sonen.

Visst 2 bilar krävs och det kommer bli mycket skjutsande de veckor sonen bor hos oss (v.v) då han har barnomsorgen 2 mil härifrån i samma stad som hans pappa bor. Men den extra bränslekostnaden är vi villiga att ta eftersom vi vill bo ihop och mitt x inte vill skriva sonen här utan vill ha kvar honom hos samma dagmamma som han gått hos hittills (vilket även jag vill).

Men som sagt om inte huset ligger allt för isolerat och om det finns iaf ett par barn runt omkring så tror jag ni kommer må bättre på landet än i stan. För mig har det blivit en enorm skillnad, är inte lika stressad, har mindre migränanfall och sover enormt mycket bättre + att det är mycket lättare att gå ut med sonen o leka än vad det var inne i stan. 

Svar på tråden Bo på landet med småbarn, för-/nackdelar?