• Dan Syndrom

Varför hotar ni era barn?

Varför är det så vanligt att föräldrar hotar sina barn?

Exempelvis -Om du stjäl så kommer polisen och tar dig!
    Nä, polisen kommer inte ta några barn! Jag har berättat för min dotter att man kan ringa polisen om vuxna är dumma och t.ex. slåss.

Vad vill ni förmedla med hot som: 
    -Om du inte sätter dig ner nu så kastar jag din nalle! (Hört IRL)
    -Kom nu annars ...(valfritt hot)

Ok, även den bäste kan dra till med nåt hot ibland men jag menar folk som gör så hela tiden för att fostra sina barn, hur tänker ni?

• Svar på tråden Varför hotar ni era barn?
  • Lajkie

Jag både hotar och mutar när jag är trött och fått nog! Har verkligen försökt skärpa till mig. Tomma hot är bara negativt i längden!

• Pickeli

Jag kan också "hota" och muta om jag känner att jag inte orkar med. Men jag försöker att göra det pedagogiskt och framföra det mer som fakta, även fast det kanske uppfattas som ett hot.

Typ:

"Om vi inte borstar tänderna blir det hål i dem, och tillslut går de sönder"

Och ja det funkar. Hotar dock inte med något som inte har med saken att göra. Typ "Om du inte lyssnar får du inget godis" Det skulle garanterat inte funka.

Google it!
  • Pickeli

"Kom hit nu annars hämtar jag dig" Det "hotet" har jag också kört med. Men det är väl snarare fakta än ett hot.

Google it!
  • Ningal

Körde hot/mut ibland när jag var trött, men det funkade aldrig ändå.
    Mina barn kan varken hotas eller mutas. 
    Antar att det egentligen är rätt bra. 

• Ejin

Det är ju skillnad ¨på hot o hot. T.ex städa nu annars slänger jag alla dina leksaker. Atagligen ett tomt hot som aldrig kommer genomföras..
    Sen om man säger te.x om du inte borsta tänderna så får du hål och måste gå till tandläkaren, det är inte hot. Det är fakta.
    Eller, om du vägrar klä på dej kan vi inte ¨åka till badhuset, leklandet, mormor..... Inte heller hot. Fakta...
    Eller du måste smaka på din mat för annars kan man faktiskt inte äta efterätt. Också fakta. Inget hot...

• Thursday

Men alltså, vad menar vi med hot egentligen?

Saker jag säger till min snart 3-åring dagligen:

"Om du inte kommer och klär på dig nu får du gå till dagis i pyjamasen."
    "Om du inte lyssnar på mig nu och XXX så blir jag arg på dig."
    "Om du inte börjar klä på dig overallen innan jag har räknat till 5 så får du gå som du är till bilen."
    "Om du inte slutar kasta dina leksaker på det där viset så lägger jag undan dem."
    "Om du inte kommer och borstar tänderna nu så hinner vi inte läsa saga."
    "Om du inte slutar ligga och sparka mig så får du lägga dig i din egen säng."
    "Om du inte slutar skrika och bete dig så får vi åka härifrån."
    "Om du inte äter mat fast vi är bortbjudna så får vi åka hem istället, för du orkar inte leka med kompisarna om du inte äter."

Alltihop är hot, och alla hoten kommer att genomföras om han inte lyssnar. Det enda som hittills inte hänt är väl att gå till dagis i pyjamasen.

Däremot så säger jag aldrig saker som "Om du inte kommer nu så åker jag utan dig." eller hotar med att kasta hans leksaker eller liknande. Däremot tar jag undan vissa leksaker om han försöker förstöra dem eller leker ovarsamt med dem (typ, bankar dem i möblerna.)

I reject your reality and substitute my own.
  • TaSe

"annars blir jag arg" -hotet funkar utmärkt på min yngste. Så det kör jag med ibland. Just för att det är effektivt.

• KimPossible
    Thursday skrev 2012-02-09 11:17:31 följande:
    Men alltså, vad menar vi med hot egentligen?

Saker jag säger till min snart 3-åring dagligen:

"Om du inte kommer och klär på dig nu får du gå till dagis i pyjamasen."
    "Om du inte lyssnar på mig nu och XXX så blir jag arg på dig."
    "Om du inte börjar klä på dig overallen innan jag har räknat till 5 så får du gå som du är till bilen."
    "Om du inte slutar kasta dina leksaker på det där viset så lägger jag undan dem."
    "Om du inte kommer och borstar tänderna nu så hinner vi inte läsa saga."
    "Om du inte slutar ligga och sparka mig så får du lägga dig i din egen säng."
    "Om du inte slutar skrika och bete dig så får vi åka härifrån."
    "Om du inte äter mat fast vi är bortbjudna så får vi åka hem istället, för du orkar inte leka med kompisarna om du inte äter."

Alltihop är hot, och alla hoten kommer att genomföras om han inte lyssnar. Det enda som hittills inte hänt är väl att gå till dagis i pyjamasen.

Däremot så säger jag aldrig saker som "Om du inte kommer nu så åker jag utan dig." eller hotar med att kasta hans leksaker eller liknande. Däremot tar jag undan vissa leksaker om han försöker förstöra dem eller leker ovarsamt med dem (typ, bankar dem i möblerna.)
    Fast det där vet jag inte om jag skulle kalla hot på det sättet, snarare logiska konsekvenser. Borstar man inte tänderna blir det hål, ja, bråkar och stökar man innan man ska iväg någonstans, blir det mindre tid på t ex badhuset, har man sönder sina leksaker blir det inga nya osv.

Att däremot säga "om du inte sätter på dig mössan, får du inget godis på lördag" är ett hot. Utan logik. Liksom "Om du inte äter upp maten, kommer inte tomten" osv. Eller dummaste av allt nästan "Om du inte gör si eller så, så får du gå och lägga dig i sängen!". Och så undrar man sen varför barnet inte vill sova i sin säng och krånglar vid läggdags...

De sista exemplen är ju helt kontraproduktiva. Eftersom det inte finns någon logisk koppling mellan orsak och verkan, blir det just ett hot och inte en konsekvens.

Ja, ungefär så. Om någon förstår hur jag menar.
  • Moniqe1979

håller med många andra här i tråden, tomma hot kör vi inte med absolut inte hot som inte är sanningsenliga eller fakta,  men däremot hotfulla upplysningar som tex om du inte plockat upp dina små legobitar från vardagsrummet och lagt dem i ditt rum tills damsugaren kommer så kommer damsugaren äta upp dom och då är de borta för alltid.
    Äter man ingen mat får man ingen efterrätt.
    Lyssnar du inte på mig och pappa nu så måste vi åka hem istället osv.
    Däremot så får man inte tumma en milimeter på att faktiskt stå för vad man sagt. tomma hot som skrämsel propaganda funkar ju verkligen inte.

Tex vänner till familjen som har problem med barn som ALDRIG vill äta och ena föräldern "hets hotar" om du inte äter nu så kommer pappa äta upp maten... funkade ju INTE direkt då det var precis det barnet ville ju om pappa åt upp barnets mat så skulle ju barnet slippa äta den...

Svar på tråden Varför hotar ni era barn?