Thursday skrev 2012-02-09 11:17:31 följande:
Men alltså, vad menar vi med hot egentligen?
Saker jag säger till min snart 3-åring dagligen:
"Om du inte kommer och klär på dig nu får du gå till dagis i pyjamasen."
"Om du inte lyssnar på mig nu och XXX så blir jag arg på dig."
"Om du inte börjar klä på dig overallen innan jag har räknat till 5 så får du gå som du är till bilen."
"Om du inte slutar kasta dina leksaker på det där viset så lägger jag undan dem."
"Om du inte kommer och borstar tänderna nu så hinner vi inte läsa saga."
"Om du inte slutar ligga och sparka mig så får du lägga dig i din egen säng."
"Om du inte slutar skrika och bete dig så får vi åka härifrån."
"Om du inte äter mat fast vi är bortbjudna så får vi åka hem istället, för du orkar inte leka med kompisarna om du inte äter."
Alltihop är hot, och alla hoten kommer att genomföras om han inte lyssnar. Det enda som hittills inte hänt är väl att gå till dagis i pyjamasen.
Däremot så säger jag aldrig saker som "Om du inte kommer nu så åker jag utan dig." eller hotar med att kasta hans leksaker eller liknande. Däremot tar jag undan vissa leksaker om han försöker förstöra dem eller leker ovarsamt med dem (typ, bankar dem i möblerna.)
Fast det där vet jag inte om jag skulle kalla hot på det sättet, snarare logiska konsekvenser. Borstar man inte tänderna blir det hål, ja, bråkar och stökar man innan man ska iväg någonstans, blir det mindre tid på t ex badhuset, har man sönder sina leksaker blir det inga nya osv.
Att däremot säga "om du inte sätter på dig mössan, får du inget godis på lördag" är ett hot. Utan logik. Liksom "Om du inte äter upp maten, kommer inte tomten" osv. Eller dummaste av allt nästan "Om du inte gör si eller så, så får du gå och lägga dig i sängen!". Och så undrar man sen varför barnet inte vill sova i sin säng och krånglar vid läggdags...
De sista exemplen är ju helt kontraproduktiva. Eftersom det inte finns någon logisk koppling mellan orsak och verkan, blir det just ett hot och inte en konsekvens.
Ja, ungefär så. Om någon förstår hur jag menar.