• Dan Syndrom

Varför hotar ni era barn?

Varför är det så vanligt att föräldrar hotar sina barn?

Exempelvis -Om du stjäl så kommer polisen och tar dig!
    Nä, polisen kommer inte ta några barn! Jag har berättat för min dotter att man kan ringa polisen om vuxna är dumma och t.ex. slåss.

Vad vill ni förmedla med hot som: 
    -Om du inte sätter dig ner nu så kastar jag din nalle! (Hört IRL)
    -Kom nu annars ...(valfritt hot)

Ok, även den bäste kan dra till med nåt hot ibland men jag menar folk som gör så hela tiden för att fostra sina barn, hur tänker ni?

• Svar på tråden Varför hotar ni era barn?
  • KimPossible

Det där med att hota med polis är f ö också så dumt att jag blir alldeles matt! Herregud, det är väl bättre att lära barnen att polisen är till för att hjälpa och skydda andra människor, och hjälpa till att ta tjuvar och andra som är "dumma".

Inte lära dem att sky polisen med alla medel (vilket blir konsekvensen i förlängningen) och att de är "farliga". Så urbota dumt! 

• Dan Syndrom

Konsekvenser är ju inte samma sak som hot, konsekvenser berättar vi hela tiden. Jag har t.e.x. visat en bild på hur tänderna kan bli om man inte borstar för min 4-åring och det fungerade över förväntan!! Men det är ju fakta, inte hot.

• Stjärnfall76

det man ska akta sig för är hot som är osanna, och som man inte kan tänka sig genomföra. dem genomskådar barnet snabbt och det blir verkningslöst.

Tex, om du inte kommer nu, så får du stanna i affären i natt..... ärligt, hur många föräldrar hade kört ifrån sin 3åring. Barnet behöver bara trotsa liiiite till och sedan lär de sig att man inte menade allvar.

Men ett hot som man kan verkställa. Plockar du inte upp dina saker så gör jag det och sätter ut dem i garaget. Det är jag beredd att genomföra och då kan man säga det. Då är det inte ett hot utan en varning mer.

Eller om man är hos kompisar. "fortsätter du så där så går vi hem" Då måste man vara beredd på att faktiskt gå hem om barnet fortsätter.

Jag tror man hotar när man är trött. Men när man lär barnet att det man säger inte är sant så förlorar man nog själv mest på det i slutändan.

• Dan Syndrom
    Stjärnfall76 skrev 2012-02-09 12:50:27 följande:
    Tex, om du inte kommer nu, så får du stanna i affären i natt..... ärligt, hur många föräldrar hade kört ifrån sin 3åring. Barnet behöver bara trotsa liiiite till och sedan lär de sig att man inte menade allvar.
    Ja, det är sant. Men såna kommentarer hör man ändå hela tiden. 
  • cruz

Hot tar man till när man är desperat eller stressad och vill ha snabb lydnad. Jag tror att de flesta föräldrar inser att det är ett uruselt sätt att fostra barn på, men eftersom det kan funka för stunden så tar man till det. Sedan kanske det finns ett fåtal föräldrar som verkligen tror att det är ett bra sätt.

• vampyria2

Jag talar också om vilka konsikvenser som kan hända om de inte gör vissa saker, det tycker jag också hör till en vanlig uppfostran MEN att hålla på att hota med plisen/vakter m.m är bara så fel, för det första så ska barn inte vara rädda för dessa om något händer och de skulle behöva deras hjälp så ska de känna sig trygga att be om hjälp där.
    Sen så är det faktiskt ren lögn, alla vuxna vet att de aldrig kommer och tar barn så varför ens säga något så korkat?

• cruz

Ja ska man hota så gäller det att också genomföra hotet . Därför kan man givetvis aldrig hota med att man ska lämna barnet ensamt. Jag hotade mina barn förgäves med att jag skulle slänga ståbrädan i sjön om de inte slutade att bråka om vem som skulle stå först. Eftersom barnen inte slutade bråka så blev jag verkligen tvungen att slänga ståbrädan i sjön. Jag kommer aldrig glömma mina barns ansikstutryck när jag gjorde det. De kunde liksom inte tro det de såg.

• Flickan och kråkan

Jag tycker att diskussionen är förenklad. Hot om logiska konsekvenser är lika mycket hot som hot om ologiska konsekvenser.

Personligen tror jag att de flesta föräldrar huvudsakligen hotar om logiska konsekvenser. Anledningen till att man använder hot oavsett anledning är att man i stunden inte har en bättre lösning på situationen - oavsett om det beror på stress, vanmakt, okunskap eller desperation.

Sedan kan man ju hota på olika sätt:

(Gormar argt)"Kommer inte du i tid på lördag så tänker jag aldrig mer gå på bio med dig!"  
    (Vanlig samtalston) "Vet du vad. Nu har jag fått vänta på dig så många gånger och ibland har du struntat i att helt komma när vi bestämt att träffas, så om du inte kommer i tid på lördag så kommer jag faktiskt inte vilja gå på bio med dig någon mer gång."

Jag hotar båda gångerna med att upphöra gå på bio med min vän, men de flesta skulle nog tycka att jag inte var helt tokigt ute i exempel två t.ex. Någon ultimat lösning på situationen är det självklart inte. Det är ett hot och kommer inte vännen så har vi verkligen inte löst något mellan oss alls.

En klok mamma här på FL brukar säga att man ska försöka unvika att börja med "Om" och istället använda "När". Istället för att säga: "Om du inte......så.....", så "När du har......så ska vi......"

Lättare i teorin när man har två harmoniskt lekande barn i bakgrunden, än när man är stressad, har bråttom och har två skrikande, frustrerade barn som vägrar....ja, vad det nu månde vara  .     

• Flickan och kråkan
    Dan Syndrom skrev 2012-02-09 11:39:41 följande:
    Konsekvenser är ju inte samma sak som hot, konsekvenser berättar vi hela tiden. Jag har t.e.x. visat en bild på hur tänderna kan bli om man inte borstar för min 4-åring och det fungerade över förväntan!! Men det är ju fakta, inte hot.

Konsekvenser är något som följer av något annat. Huruvida det handlar om att få hål i tänderna för att man inte borstar dem, eller att bli av med godiset för att man inte städat sin rum gör ingen skillnad. Båda sakerna är konsekvenser. Det går att hota om såväl naturliga, som logiska och ologiska konsekvenser. Syfte är inte helt oväsentligt.

Ett hot är: "an expression of an intention to inflict pain, injury, evil, or punishment" 

Att hota handlar om att skrämma eller varna om en negativ påföljd.  

Upplyser man enbart helt neutralt om vad som kan hända med tänder om man inte borstar dem (då bör man även vara ärlig med vad som händer respektive inte händer om man låt oss säga hoppar över en eller ett par gånger i veckan = huvudsakligen sköter dem) så nej, då är det inte ett hot. hamnar man mer i spektrat "om du inte borstar tänderna så händer det här (och målar upp värsta scenario)" så är man rätt långt ifrån att enbart informera .
  • gullehjärtat

Inte hot så, men hot om konsekvenser kör vi med ganska ofta.. För det är ju något som faktiskt kommer hända, eller bör hända. "Borsta tänderna annars kommer tandtrollen och hackar hål", ungefär så :) Och jag tror inte det skadar våra söner att dom lär sig konsekvenser?!
    Skulle aldrig hota om att göra något elakt, som att slänga leksaker eller så.. Eller hota om något som inte alls har med saken att göra...

• chobokid

Jag hotar mina barn ibland på grund av att jag inte alltid kan resonera så bra. Jag är bara en människa. Jag inser mina misstag efteråt men då är det sent.  Men jag anser faktiskt inte att det är så farligt med hot ibland. Det tillhör livet att man inte är så logisk i alla lägen. Jag tycker att det är nästan värre med folk som hela tiden kommer med sina pekpinnar om idealistiskt uppfostran som naturligtvis är fri från alla slags negativa känslor, där bara förnuftiga resonemang får plats, där man alltid ser och hör barnet etc etc. 

Svar på tråden Varför hotar ni era barn?