• Zixi

Hur behandlar du ditt smör/bredbara matfett?

Det har ju varit lite diskussion om smör/bredbart matfett här och det har varit lite olika hur man skött sitt smör, vissa låter det stå framme och smälta och klagar sen på att Bregott blir hårt när man gjort så, andra tar knappt ut det ur kylen. När jag var i England förvarades smöret framme alltid.

Här hemma så ställs oftast smöret tillbaks i kylen så snart mackorna är bredda men ibland på helgen får det stå framme en stund. Har inga problem med att Bregotten blir hård.

Hur gör ni och varför gör ni så?

2010-07-20 3040/50
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur behandlar du ditt smör/bredbara matfett?
  • Fyndomat

Jag brer mackor men inte med smörbaserade produkter.
    Smörgåsmargarin är det som gäller här och det ställs naturligtvis in i kylen.

• Zixi
    Fyndomat skrev 2012-02-09 12:27:45 följande:
    Jag brer mackor men inte med smörbaserade produkter.
    Smörgåsmargarin är det som gäller här och det ställs naturligtvis in i kylen.
    Det hamnar under kategorin bredbart matfett. Fast varför väljer du margarin?
    2010-07-20 3040/50
  • Fyndomat
    Zixi skrev 2012-02-09 12:34:05 följande:
    Det hamnar under kategorin bredbart matfett. Fast varför väljer du margarin?
    Jag är ledsen, jag missade det helt jag måste ha läst slarvigt.
    Anledningen är att jag tycker att det är godast.
  • tahira

Det är bara vår son som äter smör/margarin på mackor. Jag tar ut förpackningen ur kylen, brer mackorna, och sätter tillbaka förpackningen. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • SHAKAWKAW

Ska jag bara äta 2-3 mackor tar jag fram smöret, brer mina mackor och ställer sedan tillbaka det. Under en middag får smöret stå framme i 20-30 minuter innan det stoppas undan igen.

• annca

Eftersom vi inte brer alla mackor samtidigt, och man ju inte vill springa fram och tillbaka från bordet, så står det förstås framme tills vi dukar av allt.

Ska jag bara ta en macka till mig själv brer jag och ställer undan direkt.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Millan83

Under en långfrukost eller måltid då man vill ha bröd till så står det framme. 

Om det är en jobbmorgon med lite mer tidspress så brer vi och slänger in smöret i kylen direkt.

Har också Bregott men aldrig upplevt att tiden utanför kylen påverkar hårdheten i längden! Givetvis blir det rinnigare efter att ha stått framme en stund och det rättar till sig efter kylen. Att det efter nedkylningen skulle bli ÄNNU hårdare har jag aldrig märkt! 

• tahira
    tahira skrev 2012-02-09 12:48:08 följande:
    Det är bara vår son som äter smör/margarin på mackor. Jag tar ut förpackningen ur kylen, brer mackorna, och sätter tillbaka förpackningen. 
    Har aldrig bröd till maten eller så heller. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Viktigast

Bregott klarar av att stå i rumstemperatur utan att bli förstört.
    Vi förvarar det i ett ventilerat skafferi. 

• TaSe

Riktigt smör har vi framme för jämnan. Margarin (flora/milda) står i kylen förutom när det står på bordet under måltiderna.

• En struts

Jag har vanligt äkta smör. Jag tar fram det, hyvlar av skivor med osthyveln och sätter in smöret omedelbart. Alternativt skär upp en klick och sätter omedelbart in smöret i kylen igen.
    Vissa säger att man ska ha framme smöret hela tiden, men då blir det ju surt tycker jag. Fast det kanske är detta att man tar in och ut det ur kylen som ställer till det?

• Mercurialis

Om det är bara jag eller jag och barnen, som som ska äta smörgåsar, tar jag ut Bregott ur kylskåpet, brer smörgåsarna och sedan ställer jag tillbaka Bregott-paketet i kylen.

Om maken är med och äter smörgåsar, sitter vi vid matbordet och brer smörgåsar och Bregott-paketet är framme under hela måltiden.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Zizzy Zimsson

Skulle aldrig i livet få för mig att äta den kemiska smörjan margarin.

Jag använder Bregott/Skånegott och liknande. Inga problem att låta det stå framme i rumstemperatur när vi äter. Produkter med hög halt av äkta smör tål rumstemperatur. 

Svar på tråden Hur behandlar du ditt smör/bredbara matfett?