Skrattar när jag säger nej
Hur gör man? Vår 16månaders nyps ofta (lyfter och sliter i huden på armar, händer och hals på oss vuxna) och det gör riktigt ont. Det kan hända när han sitter i famnen hos oss, eller så kan han bara komma fram till oss och plötsligt nypas. Jag är lite orolig att det kommer att ske på dagis så småningom och det vill vi ju helst undvika.
Gång på gång säger vi nej med lugn och bestämd röst. Jag brukar också ta tag i hans händer och säga "nej - inte nypas", eller "Nej - mamma aj!"
Men varje gång det sker så bryter han ut i största skrattet! Det kräver sådan viljestyrka från oss vuxna att hålla masken och "se och låta bestämd", men oj vad han skrattar.
Det hjälper alltså inte, han fortsätter. Antingen ser vi så roliga ut att han skrattar bara av det! Eller så är ett plötsligt "Nej!" något väldigt roligt för honom, som om vi lika gärna kunde ha sagt "tittut!" i hans öron.
Men hur ska vi göra då - när detta inte fungerar? Är det bara att fortsätta och hoppas att han fattar tillslut, eller vad kan vi säga och göra istället?