• Zcharlotte

drän på foster?

vi va på UL iveckan och nu hade vårt pyre samlat på sig så mycket vätska i bröstkorgen så organen blivit ihop tryckta.. fvp visade ingen kromosom avvikelse eller infektion och allt annat ser normalt ut på vårt pyre i magen men läkarna kan inte förstå varför vätskan finns där..
    Så vi måste ner till stockholm på fredag på fostermedicin? och sätta drän på bröstkorgen på vår lilla skatt..
    detta ska tydligen göras ungefär som fostervattensprov.. någon som hört något om detta eller vet mer om ingreppet? det vart lite halv akut och eftersom vårt sjukhus inte har kunskapen så känns det som att vi fick så lite information om hur det går till mer specifikt.. sjukhus/läkar skräck som ja ha gör det ju inte saken lättare att jag går halvt i blindo..

• Svar på tråden drän på foster?
  • Kampan

Hej..Vi trodde att vår son hade något som hette CCAM när jag väntade honom..Detta är vätskefyllda cysta/cystor som finns i lungorna. Fick du något namn på "tillståndet" Blev dessa förstora kunde dom behöva tappas men sen fick vi reda på att det inte var det utan något som heter kongenitalt diafragmbråck. Det var hål i diafragman och tarmar och halva levern hade trängt upp. I alla fall fick vi också åka till fostermedicin i Stockholm. Tyckte dom var superbra där. Det var en tuff resa men sonen mår som tur var bra idag vilket vi är obeskrivligt tacksamma över. Lycka till nu!

• Kampan

Nu såg jag att tråden hade några veckor på sig. Hoppas allt gått bra!

• Zcharlotte

tack för ditt svar! 
    Ingen läkare i hela sverige vet varför vår skatt samlar på sig vätska! provet på vätskan visade ingenting. det var kliniskt rent = inga celler eller något. rent vatten.
    så nu ha dom satt ett drän i bröstkorgen på honom och vi får hålla tummarna att vi får ha han i magen tiden ut!
    hur blev de för er efter förlossningen? fick ni läggas in på barnvårdsavdelning? 

• Kampan

Jaha. Va bra att dränet har kommit dit då. Ja vår son föddes prematurt så han föddes inte på karolinska som var tanken. När han var 8 timmar blev han hämtad med flygplan och när han var 4 dagar blev han opererad. Vi låg på BIVA (barnintensivvårdsavdelning) i ca 3 veckor eller nåt sånt. Sen på vanlig vårdavdelning 1 vecka. Dom var kanoners på sjukhuset. När sonen låg på BIVA fick vi bo på sjukhusets familjevåning. Hur ser det ut för er? Kommer bebisen behöva vård omdeldebart? På min blogg kan man läsa lite om hur det var för oss. Det finns speciella kategorier man kan gå in på. kampan.blogg.se

• Zcharlotte

Okej! vi vet inte ännu om han kommer att behöva vård direkt efteråt men dom ha gjort oss beredda på att det kan bli oss och att det ev kommer bli ett planerat snitt.. det ja absolut inte ville men är de bäst så äre ju klart att man tar det..
    Ska gå in på bloggen och läsa :) 

• Kampan

Jag fick planerat snitt också. Ev skulle dom sätta igång mig då dottern föddes snabbt. Nu kom ju min lille ca 6 veckor för tidigt så att han föddes på "the old fashion way på hemsjukhuset".. Har barnet kunnat utveckla lungorna ordentligt? Sa dom något om det? Hur lågnt gången var du när dom upptäckte vätskan?

• Zcharlotte
    Kampan skrev 2012-02-23 17:42:19 följande:
    Jag fick planerat snitt också. Ev skulle dom sätta igång mig då dottern föddes snabbt. Nu kom ju min lille ca 6 veckor för tidigt så att han föddes på "the old fashion way på hemsjukhuset".. Har barnet kunnat utveckla lungorna ordentligt? Sa dom något om det? Hur lågnt gången var du när dom upptäckte vätskan?
    Dom upptäckte vätskan i v. 23 och vid RUL i v.19 så fanns lungorna och allt såg normalt ut så läkarna är rätt så säkra på att vår son kommer att ha lungor som fungerar vid födseln även om han kanske kommer att behöva lite hjälp med andningen i början.. Så vi hoppas på att det ska vara så!
    jag är dock jätte rädd för KS då jag haft det som mardröm ( dödligt sjukhusrädd + ha ej haft bra möten med operationsrum tidigare ) så jag är rädd att jag ska börja må dåligt efteråt och inte kunna ta till mig vår son eftersom att "jag inte får kämpa" ut honom om man så säger.. det blir inte lika verkligt :/
    kan låta svin töntigt men så är känslan just nu.. 
  • Kampan

Jag kan trösta dig med att jag knöt an med sonen direkt fast att dom sprang iväg med honom omdelbart till ett annat rum. BM höll honom med en arm och klippte navelsträngen med den andra sen stod en kvinna beredd på att springa iväg med honom. Detta är säkert olika hur man knyter an i och för sig. Hoppas i alla fall barnet hunnit utveckla lungorna ordentligt..Har det inte det så kan lungor växa till sig i efterhand med hjälp av respirator eller ecmo tex. Min son låg i resp första tiden tills hans lungor kunde andas åt honom.Lycka till!

• Zcharlotte

Skönt att du kunde knyta med din son direkt ändå! ja hoppas jag har samma tur!
    Vi har inte ecmo maskin här uppe där ja bor utan då måste vi ner till stockholm så ja hoppas verkligen att respirator ska räcka om han behöver hjälp med andningen.. :/

Tack så mycket för alla svar! 

• Kampan

Dom har ett ecmoteam som jag tror kan hämta på de flesta ställen men har dom inte nämnt något om ecmo för dig så är det ju antgligen inte det något du behöver oroa dig för. Sen kan man ju planera till viss del vart man ska föda också..Håller tummarna för att allt går som en dans och att inga drastiska åtgärder behövs=) 

Svar på tråden drän på foster?