Inlägg från: Mumin80 |Visa alla inlägg
  • Mumin80

Hur inreda tvättstuga praktiskt?

ikeas trofastbackar från barnavdelningen kan vara värda att titta på. Inte så snygga, men praktiska. Elfa/lundbergs har en hyll-lösning för väggen som vi är jättenöjda med, man fäster en bärlina högst upp på väggen och sedan hänger man väggskenor, konsoller, hyllor och lådor på bärlinan. Så man slipper väggfästa nåt annat än bärlinan, och kan möblera om hela väggen när man behöver, även t.ex. bredd mellan väggskenorna. Kondenstumlare är vad du behöver i den vägen. Vi köpte bänkskivan på bauhaus, från kökssortimentet, då fick vi den sågad efter våra mått och den var ganska billig, eftersom vi inte behövde en så lång bit (jämfört med när man bygger kök) så kunde vi välja bland "restbitar".

• Mumin80

Jag kan i alla fall säga att vårt badrum är ca 2*2,5 m, och vi fick in tvättmaskin, torktumlare, grovho, arbetsbänk, toa, handfat, badkar och en tvättkorg med två fack. Samt förvaring i form av hyllsystemet över arbetsbänken och grovhon. Ni har ju lite större, och ska kanske inte ha badkar, så det borde inte vara nåt problem att få in grejerna som du vill ha in. Vi verkar ha dörren på samma ställe som ni ca, dock har vi inga fönster. Vår inredning är (om man står i dörren) tom yta ca 1 m rakt fram (ena långväggen), sen kommer badkaret längs med långväggen (så från dörren har man badkaret rakt fram). på bortre kortsidan är det badkaret först, sen ett 40cm brett lillången fyrkantigt handfat från ikea, sen i hörnet en toastol, som står längs med kortväggen (man sitter alltså vänd mot handfatet och badkaret). Längs andra långväggen är det då toan först i hörnet, sedan en grovho från Franke ca 60cm bred, sedan arbetsbänken som är ca 120cm och tvättmaskin och torktumlare under arbetsbänken. Sedan är man tillbaka vid kortsidan med dörren, det är ca 60cm "fri" vägg på kortsidan från dörren till framkanten på tvättmaskinen. På den väggen har vi också en handdukstork. Både handfatet och grovhon har skåp under för förvaring, handfatet har också överskåp. En del städredskap som moppar m.m. har jag hängt på kanten av hyllsystemet på väggen, medan trasor och sånt ligger i en korg på en av hyllorna. Däremot dammsugare och en del andra städgrejer bor annanstans. Tvättkorgen är en sån här: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70116511/ så den har jag bara slängt in längs första långsidan, före badkaret, rakt framför dörren.

• Mumin80
    zingoalla skrev 2012-02-10 07:19:15 följande:
    Låter som att vi ansolut kommer att få in det vi behöver. Frågan är ju bara att hur vi planerar det bäst.

Vi har lite som ni nu med badkar i"tvättstugan"

Ska bygga ut badrum så jag får enbart tvättstuga.

Men kanske missade jag eller läste för fort, var hänger ni tvätten?
    Vi torktumlar Detta är dessutom på övervåningen, så vi har hallen, med ett ganska långt räcke längs trappan, utanför. Så oftast hänger vi grejer som inte kan tumlas där. Dessutom så hittade vi en "byxhängardel" till hyllsystemet, den har vi över grovhon, om det är något som inte är jättestort som behöver hänga. Plus att hyllorna över arbetsbänken är trådhyllor, så några tröjor jag nyligen tvättade har fått ligga där och torka. 

Detta hyllsystem har vi:
    http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkter/classic/hangsystem
    Med denna byxhängare över grovhon:
    http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkter/classic/hangsystem/byxhangare-60 
    Och så en mix av trådhyllor och utdragbara nätbackar. 

Skulle vi inte ha valt att ha badkar, så hade vi nog haft plats för tvättsträck  också på den långsida som badkaret nu tar upp det mesta av. Vet att föräldrarna alltid har haft tvättsträck uppsatt ovanför badkaret, dock får man ju leva med att det antingen blir ganska högt upp eller att man får huka sig om man duschar. Dessutom kräver det nästan att badkaret finns på kortsidan i rummet. Vi hade iofs kunnat sätta in badkaret på kortsidan och ha toa och handfat på långsidan istället, men det hade krävt ganska omfattande runtflyttningar av avloppen och bildning i betonggolvet. Så det är ju också nåt att ta hänsyn till i planeringen, hur mycket ni kan/vill flytta sånt. 
Svar på tråden Hur inreda tvättstuga praktiskt?