• Anonym (TS)

Mina barn förbjuds att prata med mig

Har mina barn 5 och 8 varannan vecka. 
    Den veckan de är hos pappan och hans nya fru får de inte prata med mig alls. Det har hänt att jag får ringa och säga grattis om de är hos honom på sin födelsedag, men aldrig annars.

När barnen är hos mig så får de ringa pappa om de vill.

Vad tycker ni om detta?  

• Svar på tråden Mina barn förbjuds att prata med mig
  • Ruggugglan

Låter väldigt märkligt! Vet du varför de inte får ringa dig?

• sandy76

Tycker inte det låter okej. Du är ju deras mamma. Tycker du ska ta upp detta med pappan till barnen och se vad han tycker. Jag skulle inte gilla det och fråga varför hon inte vill att du ringer.  Måste finnas en orsak till det.

• sandy76

Opps Skrev visst fel menar att de ska få ringa dig och du ska få ringa dem. Ber om ursäkt.

• Tow2Mater

Om barnen vill ringa dig tycker jag de ska kunna göra det (om de vill själva helt apropå, och inte på nån förutbestämd "mamma sa att jag ska ringa henne" order), men att du ska ringa dem tycker jag inte är lika klart. Förstår pappan kanske vill begränsa just det sista till speciella tillfällen.

• Anonym (TS)
    Fru L skrev 2012-02-09 19:00:57 följande:
    Varför får de inte ringa?
    jag vet inte.

Det har hänt att de har ringt någon gång (stora barnet) och då har jag hört pappans fru i bakgrunden skrika att de ska lägga på.

Det är mycket tjafs om att pappans fru inte vill försörja mina barn så jag misstänker att det har med kostnaden att göra
  • Fru L

Tycker att pappan åtminstone måste ge en förklaring.

• Anonym (TS)

Enda gången jag säger nej till att ringa är när jag och 8 åringen har en pågående konflikt. Som tex när rummet ska städas och 8 åringen verkligen inte vill, utan skriker och gråter och vill inte.

Då kommer det ibland "jag tänker ringa till pappa så han får tala om för dig att jag inte behöver städa".

Då säger jag nej och att denne får ringa till pappa när denne har lugnat ner sig. 

• Anonym (K)

Detta ska du inte acceptera! Om det handlar om kostnaden kan ju du ringa.... borde ju isåfall vara ok.

Kan säga att jag har exakt samma situation. När barnen är hos mig är de nära men veckan de är hos pappa hör jag inte ett ljud ifrån dem. De säger att de inte får ringa. Sedan är det nog så att de inte vill ringa heller för då vet de att de kommer att längta efter mamma, och det gillar inte pappa så därför är det tyst.

På familjerätten, samarbetssamtal, kan de upplysa pappan om hur fel detta är. Visst, pappa bestämmer på pappa-vecka, mamma på mamma-veckan men telefonsamtal uppmuntras iallafall från familjerätten.

Svar på tråden Mina barn förbjuds att prata med mig