• Anonym (Undrande)

Semester under föräldraledighet och lön?

Hej allihop!

Ska snart gå på mammaledighet. Min sambo vill att vi ska göra så att han tar semester i sommar och medans jag är föräldraledig, och sen tar jag semester och han är föräldraledig. Detta för att få en riktig långsemester tillsammans, och även för att spara föräldradagar. Min fråga är, om jag tar ut semester, får jag full lön, semesterersättning, eller ingen ersättning alls för den tiden? Finns det några generella bestämmelser angående detta? Min sambo hävdar att semester innebär att man får både lön och semesterersättning, men jag känner att eftersom jag kommer vara mammaledig så finns väl ingen anledning till att jag ska ha både och?

Är det någon som vet hur det ligger till? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Semester under föräldraledighet och lön?
  • 969910

Jag har för mig att man inte får ta sem mitt i föräldrarledigheten ! Men har bara en liten aning om att nån har sagt det

• Anonym (.......)
    969910 skrev 2012-02-09 20:08:24 följande:
    Jag har för mig att man inte får ta sem mitt i föräldrarledigheten ! Men har bara en liten aning om att nån har sagt det
    Jo det får man visst det!

Jag hade semester i somras.. Är dessutom lärare, så min semester ligger alltid fast i början av sommaren.. Man får göra 3 avbrott (minst, arbetsgivaren kan godkänna fler) varje år..
  • 969910

Ok. , ja sa jag kunde ha fel :)

• Kalinka

Personen ovan har fel, man får visst bryta fl för att ta semester. Däremot är frågan om semestern är betald eller inte. Dels så handlar det om de betalda semesterdagar som man tjänat in genom att arbeta. Antingen tex mars 2011-mars 2012(vilket innebär att du får dina intjänade semesterdagar för förra året i april i år någon gång). På mitt arbete får man årets semesterdagar i förskott 1/1. Jag beräknas vara anställd hela 2012, alltså fick jag mina 25 dagar 1/1, men måste i gengäld hålla reda på detta om jag skulle sluta i förtid, dvs om jag tagit ut 25 dagar under sommaren, och säger upp mig i augusti, så kommer jag bli skyldig dagar.

Sen är de 120 första dagarna man är fl semestergrundande, så man tjänar in semester även under den tiden. FL efter det är inte semestergrundande.

Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Anonym (Undrande)
    GladTack så hemskt mycker för era svar

Att man får ta semester har jag förstått. Det jag undrar mest över är om jag får månadslön för den tiden? Eller åtminstone semesterersättning? Eller blir det en helt obetald semester?
  • Kalinka

Om du brukar få semesterersättning vanligtvis när du tar semester, så kommer du också få det för dina betalda semesterdagar.

• Anonym (.......)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-02-09 20:18:47 följande:

Att man får ta semester har jag förstått. Det jag undrar mest över är om jag får månadslön för den tiden? Eller åtminstone semesterersättning? Eller blir det en helt obetald semester?
    De första 120 föräldradagarna (kan stå annat i ditt avtal, men minst 120 dagar) är semestergrundande!
  • Kalinka

Det beror på om du har tjänat in några betalda semesterdagar eller inte. Har du några intjänade betalda semesterdagar att ta ut, så kommer du få lön (och semesterersättning om ni brukar få det).
  • Anonym (Undrande)
    Kalinka skrev 2012-02-09 20:16:49 följande:
    Personen ovan har fel, man får visst bryta fl för att ta semester. Däremot är frågan om semestern är betald eller inte. Dels så handlar det om de betalda semesterdagar som man tjänat in genom att arbeta. Antingen tex mars 2011-mars 2012(vilket innebär att du får dina intjänade semesterdagar för förra året i april i år någon gång). På mitt arbete får man årets semesterdagar i förskott 1/1. Jag beräknas vara anställd hela 2012, alltså fick jag mina 25 dagar 1/1, men måste i gengäld hålla reda på detta om jag skulle sluta i förtid, dvs om jag tagit ut 25 dagar under sommaren, och säger upp mig i augusti, så kommer jag bli skyldig dagar.

Sen är de 120 första dagarna man är fl semestergrundande, så man tjänar in semester även under den tiden. FL efter det är inte semestergrundande.

Jag tror vi har på liknande sätt inom mitt arbete, att man får semesterdagar i förskott. Men ska jag vara föräldraledig så borde jag ju inte få 25 betalda semesterdagar tycker jag. Det ska jag naturligtvis kolla upp. Ja, jag borde kanske ringa och prata med någon på HR istället för att skriva här. 
  • Hope78

som tillsvidareanställd så har du vanlig månadslön varje månad, inkl när du har semester.

därutöver får du semesterersättning enligt:  http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning

• Mumin80

Så länge du meddelar arbetsgivaren i god tid. Det du i praktiken gör är att börja jobba igen, bara det att du tar semester direkt, så du får lön och semesterersättning som vanligt. Ett par fallgropar: se till att de har tillräckligt med semesterdagar. Ett visst grundantal (12?) har man rätt till, oavsett om man jobbar under året eller inte (antar att du har fast jobb). Resterande beror på hur mycket man jobbar, man tjänar 2,5 dagar per månad, har jag för mig (kolla gärna dom exakta siffrorna med din arbetsgivare). Så om du är föräldraledig hela resten av året så har du antagligen inte lika många semesterdagar som vanligt. En annan fallgrop är att både det att du börjar semestern och slutar den räknas som ändringar i föräldraledigheten. Så arbetsgivaren får inte neka dig att jobba eller vara ledig så länge du meddelar två(?) månader före. Men det finns ju en gräns i att du bara får ändra dig mot arbetsgivarens vilja 3 gånger per år. Så om du vill göra flera ändringar under året, så är det ju en fördel om du och arbetsgivaren är överens om hur du jobbar, är föräldraledig och tar semester. Men med tanke på att du ju för eller senare kan/måste ta ut dia semesterdagar, så borde dom ju inte bry sig nämnvärt.

• Anonym

Jag var föräldraledig i ca ett år och hade ett uppehåll i ledigheten för att ta ut mina kvarvarande semesterdagar (utom de fem som jag får spara). Nu har jag timlön, så hur mycket jag får för varje semesterdag beror på hur mycket jag jobbat. Året efter fick jag 25 nya semesterdagar som vanligt, men endast ca 9 av dem var betalda och resterande obetalda. Inom handel jobbar jag. 

• Anonym (Sandra)

Jag har blandat semseter & fl flera gånger förra året. Det man ska passa sig för att göra är
    att lägga in båda samma dagar, då blir man återbetalningsskyldig.
    Jag tog en vecka vid två olika tillfällen. Sedan delade jag upp och tog två dagar i veckan tillsammans
    men fp vissa dagar då semestern är värd så mycket mera, istället för att få en klumpsumma av 4veckors semester & sedan rullande föräldradagar så tog jag tex 2semester & 3fp i 8veckor då får man en jämnare penganivå :) jobbet hade inga problem med detta då jag ändå var hemma på heltid & då semestern låg rullande (tex mån-tis) så var det lätt att lägga in.

• Anonym (Undrande)

Tack så hemskt mycket alla ni som svarat. Nu känner jag att jag har lite mer kött på benen. Det känns bra.

• Anne69

Och du ska också veta att de flesta arbetsgivare tycker att det är bra att man tar ut sin semester i samband med föräldraledigheten. Då slipper företaget nämligen en alltför stor semesterskuld. Så gör som ni har tänkt och ta riktigt långledigt tillsammans!

Hur mycket du får betalt när du har semester beror på vad som gäller på ditt företag. Men om du annars har 25 dagars betald semester ger dig en föräldraledighet 8-9 betalda dagar enligt lag. Enligt avtal kan det vara mycket mer, så hör med den som gör lönerna på ert företag.   

Svar på tråden Semester under föräldraledighet och lön?