Ändrad sovrutin...
Hej!
Vet inte var jag ska vända mig så jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Min dotter är snart 3 och på julafton gav hon sina nappar till tomten och de gjorde att hon i början fick sova inne hos oss (mamma och pappa). Det var inte så mycket gnäll.
Jag och min man hade två veckors semester under den aktuella tiden så vi skulle orka olika konflikter som uppstod. Hon har alltid sovit bra innan då vi har läst en bok, sagt godnatt och gått ner. Inga problem. men helt plötsligt skulle vi sitta hos henne. Vi skulle sitta och vänta tills hon hade somnat men det var inga problem de första två veckorna.
Om vi försökte ändra och gå ner slutade det med ett bråk med fruktansvärda skrik och att man inte fick röra henne, hon var inte kontaktbar och dessa utbrott kunde vara upp till 1 timme åt gången! Det fanns inget sätt att få henne lugn!
Eftersom jag är gravid (planerad i början av April) så var min ork inte på topp och jag började gå ner mig.
När sen mitt arbete började igen orkade jag inte längre eftersom det var en ständig kamp för att hon skulle somna innan kl tio-elva.
Hon var glad på dagarna men lättirriterad på kvällarna. Vi började bråka mer och mer och till sist sökte jag hjälp (för min egen skull) på psykakuten där jag blev sjukskriven för akut- stresssymtom pga mitt arbete, (utsatt för hot och våld).
Jag känner att jag har mer ork nu med nattningen men den har inte blivit bättre, hur ska vi göra för att kunna återgå till det "normala" innan bebisen kommer, jag är rädd för en förlossningsdepression.
Mina frågor är då, har den förändrade sömnen enbart med "nappsaknaden" att göra? Ska man isåfall ge henne napparna tillbaka?
Har det med min graviditet att göra?
Har den med min brist på ork och de ständiga bråken att göra?
Har det att göra med 3-års trots? Eller e det en blandning?
Hur ska vi göra vid nattningen? Vi har prövat att gå ner men då skriker, gråter och kommer hon ner till oss. Hon säger att hon är rädd att någon ska komma och ta henne.
Vi provar just nu att hon ligger inne hos oss (hon är lite förkyld) på en madrass på golvet och vi sitter utanför där hon inte kan se men höra oss med öppen dörr. Igår satt vi i två timmar men hon somnade inte, jag gick in o lade mig i min säng i tio minuter senare sov hon.
Det kanske ska läggas till att när hon fick sina utbrott så fick jag mina som resulterade i att jag skrek och grät, smällde i dörrar och hotade med att gå, därför sökte jag hjälp eftersom jag inte kände igen mig men jag har ALDRIG skadat henne. Min man har hjälp till så mycket han har orkat under denna tiden men hans migrän har blivit värre på sista tiden pga all stress, detta är en ohållbar situation.
Skulle behöva er hjälp!
Tack på förhand!